Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Kurt Ristniemi - Kesäkuu 20, 2019, 18:34:50



Otsikko: Vaunujen numerointi 1800-luvulla
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Kesäkuu 20, 2019, 18:34:50
Onko kukaan perehtynyt rautatievaunujen numerointiperiaateisiin 1800-luvulla Suomen rautateillä?

Vielä vuonna 1871 Helsinki-Hämeenlinna -rautatiellä oli vain muutama numerosarja:
- matkustajavaunut: 1->
- konduktöörivaunut: 1->
- tavaravaunut: 1->
- hiekkavaunut: 101->
- halkovaunut: 300->

Mutta miten oli sitä ennen ja miten sen jälkeen?

Esim. vuonna 1885 eri rautateillä oli omat numerosarjansa:
- Helsinki-Hämeenlinna-Pietari: 1->
- Hanko-Hyvinkää: 5001->
- Turku-Tampere-Hämeenlinna: 7001->
- Vaasa: 10 001->
ja näiden sisällä litterakohtaiset numerosarjat.

1887 ei enää rautatiekohtaisia numeroalueita.

1896 oli 'suuri littera- ja numerouudistus'.

Mutta 1800-luvulla on selvästi ollut muitakin numerointimuutoksia. Laajempia kuin vain yhtä vaunusarjaa koskevia. Mutta mitä ja milloin? Onko kukaan perehtynyt asiaan?

 


Otsikko: Vs: Vaunujen numerointi 1800-luvulla
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Kesäkuu 21, 2019, 13:26:13
Numerointi ja litterointi liittyvät varsin kiinteästi toisiinsa. Numeroinnissahan siirryttiin litterakohtaisiin numerosarjoihin jo varsin aikaisin 1800-luvun puolella.

Mutta milloin vaunut alkoivat saada litteroita? Varsin vanhoissa teksteissä puhutaan vain esim. I lk matkustajavaunuista, katetuista tavaravaunuista, lankkuvaunuista yms. 

Kaikissa tuntemissani vaunuluetteloissa on jo litterat. Vanhin tuntemani luettelon vuodelta 1871. Mutta miten oli 1860-luvulla, ja milloin tulivat litterat?