Otsikko: Vaunujen numerointi 1800-luvulla Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Kesäkuu 20, 2019, 18:34:50 Onko kukaan perehtynyt rautatievaunujen numerointiperiaateisiin 1800-luvulla Suomen rautateillä?
Vielä vuonna 1871 Helsinki-Hämeenlinna -rautatiellä oli vain muutama numerosarja: - matkustajavaunut: 1-> - konduktöörivaunut: 1-> - tavaravaunut: 1-> - hiekkavaunut: 101-> - halkovaunut: 300-> Mutta miten oli sitä ennen ja miten sen jälkeen? Esim. vuonna 1885 eri rautateillä oli omat numerosarjansa: - Helsinki-Hämeenlinna-Pietari: 1-> - Hanko-Hyvinkää: 5001-> - Turku-Tampere-Hämeenlinna: 7001-> - Vaasa: 10 001-> ja näiden sisällä litterakohtaiset numerosarjat. 1887 ei enää rautatiekohtaisia numeroalueita. 1896 oli 'suuri littera- ja numerouudistus'. Mutta 1800-luvulla on selvästi ollut muitakin numerointimuutoksia. Laajempia kuin vain yhtä vaunusarjaa koskevia. Mutta mitä ja milloin? Onko kukaan perehtynyt asiaan? Otsikko: Vs: Vaunujen numerointi 1800-luvulla Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Kesäkuu 21, 2019, 13:26:13 Numerointi ja litterointi liittyvät varsin kiinteästi toisiinsa. Numeroinnissahan siirryttiin litterakohtaisiin numerosarjoihin jo varsin aikaisin 1800-luvun puolella.
Mutta milloin vaunut alkoivat saada litteroita? Varsin vanhoissa teksteissä puhutaan vain esim. I lk matkustajavaunuista, katetuista tavaravaunuista, lankkuvaunuista yms. Kaikissa tuntemissani vaunuluetteloissa on jo litterat. Vanhin tuntemani luettelon vuodelta 1871. Mutta miten oli 1860-luvulla, ja milloin tulivat litterat? |