Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Tero Korkeakoski - Heinäkuu 01, 2019, 12:25:40



Otsikko: Eurooppalaisten matkustajavaunujen telien vaihto.
Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Heinäkuu 01, 2019, 12:25:40
Mulle tuli yhtäkkiä tälläinen mieleen että onnistuuko Ruotsalaisten/Eurooppalaisten matkustajavaunujen käyttö Suomessa jos sinne vaihtaa telit? Vai onko ulottumissa jotain sellaista etteivät nuo toimi täällä?

Twitterissä keskustelua asiasta. Siksi alkoi kiinnostaa enkä tietoa löytänyt nopeasti mistään.


Otsikko: Vs: Eurooppalaisten matkustajavaunujen telien vaihto.
Kirjoitti: Teppo Niemi - Heinäkuu 01, 2019, 13:10:14
Riippuu käsittääkseni hyvin pitkälle siitä, miten kalustoa ja telit ovat suunniteltu. Liikkuuhan tänä päivänäkin Suomessa Sveitsiin rekistöröityjä matkustajavaunuja. Vastaavia vaunuja on liikenteessä myös Keski-Euroopassa.

Eli kalustossa saattaa olla rakenteita, jotka estävät leveämmän raideleveyden telien normaalin toiminnan. Samoin on huomattava, korin poikkeava leveys ja mitenkä se saadaan soveltumaan EU-normit huomioiden suomalaisille laitureille (Vrt esim Dm12, jossa on normaalia suomalaiskalustoa kapeampi kori.

Jos ajatellaan kalustoa, jota ei ole suunniteltu 1524 mm raideleveydelle, niin ainakin virainomaisille tehtäviä selvityksiä riittänee. Yksiselitteistä kaikenkattavaa vastausta lienee mahdotonta antaa.

Ulottuma-asiatkin kannattaa selvittää ja silloin pitää verrata liikkuvan kaluston ulottuman tietoja.




Otsikko: Vs: Eurooppalaisten matkustajavaunujen telien vaihto.
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Heinäkuu 01, 2019, 19:51:05
Miten on puskinten kanssa? Onko esim saksalaisen "vakio" matkustajavaunun puskimet samassa kohdassa kuin suomalaisen? Ja jarrrut?
Aikoinaan Railship tavaravaunuissa taisi olla leveämmät puskimet että toimii sekä Suomessa että muualla.

UIC:n/RIC:n rekisteriin merkityn vaununumeron perusteella selviää onko vaunu tarkoitettu vain 1435 mm radoille vai myös 1524/1520 tai 1667 mm radoille. Nyrkkisääntönä voi sanoa että monen  itäisen keski-eurooppalaisen rautatien makuuvaunut toimivat myös leveäraideradoilla, ja Puolalla on niitä eniten.
Suomessa on vieraillut tsekkiläisiä ja slovakialaisia makuuvaunuja 1990-2000-luvun taitteessa tilausajona.

Periaatteessa voi muunlaisiakin vaunuja modata jos kuormaulotttuma ei estä mutta vaativat enemmän remonttia.

t. Rainer


Otsikko: Vs: Eurooppalaisten matkustajavaunujen telien vaihto.
Kirjoitti: Teppo Niemi - Heinäkuu 02, 2019, 07:32:15
Periaatteessa voi muunlaisiakin vaunuja modata jos kuormaulotttuma ei estä mutta vaativat enemmän remonttia.

t. Rainer

Ei kuormanulottuma (KU) vaan liikkuvan kaluston ulottuma (LKU) on se mikä määrittää, vaunun sopivuuden. Liikkuvan kaluston ulottuma käsittelee myös asioita, jotka ovat vaunun lattiatason alapuolella, esim esteenraivaajat ja hiekotusputket, jotka tulevat esiin vtikaluston lisäksi myös ohjausvaunuissa. Kuormanulottuma kun taas keskityy vaunun lastin mittoihin.