Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: John Lindroth - Elokuu 27, 2019, 15:55:31



Otsikko: Runaway tavarajuna 94 km läpi Baijerin (lähde Der Spiegel 27.8.19 ja Merkur)
Kirjoitti: John Lindroth - Elokuu 27, 2019, 15:55:31
Jarruton dieselvetoinen (pariveto) tavarajuna lähtöisin Tsekeistä lastinaan raskas puutavara rullaa jarruttomana 94 km Baijerin osavaltion läpi.Liikenteenohjaajien loistavan yhteistoiminnan johdosta junalle järjestettiin vihreätä  koko matkalle ja se pysähtyykin omin neuvoin Oberpfalzin alueelle Marktredwizin jälkeen .Junan operaattori on  yksityinen K-Rail Gmbh.Vetureina oli ER20 ja Vossloh 1700.Tällä hetkellä epäillään ongelmaa jarrujohtojen kytkemisessä. Tietojen mukaan jarrukoetta ei ollut tehty.Junan nopeus nousi ajoittain lähes sataan kilometriin tunnissa.Molemmat veturinkuljettajat olivat etummaisen veturin ohjaamossa.


Otsikko: Vs: Runaway tavarajuna 94 km läpi Baijerin (lähde Der Spiegel 27.8.19 ja Merkur)
Kirjoitti: Teppo Niemi - Elokuu 28, 2019, 09:24:35
Süddeutsche Zeitungin artikkelista löytyy kartta tuon junan kulkemasta reitistä: https://www.sueddeutsche.de/bayern/oberpfalz-zug-gueterzug-1.4577660
Raakapuujuna kulki Tsekiläisestä rajakaupungista Chebistä Marktredwitziin, josta päärataa etellään ohi Weidenin kohti Schwandorfffia Irrenloheen asti,   



Otsikko: Vs: Runaway tavarajuna 94 km läpi Baijerin (lähde Der Spiegel 27.8.19 ja Merkur)
Kirjoitti: Topi Lajunen - Elokuu 28, 2019, 20:15:42
Tšekeissä on suuria ongelmia yksityisten tavaraliikenneoperaattoreiden kanssa. Kuljettajat tekevät ylipitkiä vuoroja, koska kieltäytyminen johtaa potkuihin. Jokin aika sitten tavarajuna kolaroi kuljettajan oltua yhtämittaisesti töissä yli 20 tuntia. Viranomaisilla ei ole resursseja valvoa rikkomuksia, niin työaikalaeissa tai -säännöksissä, tai turvallisuusmääräysten noudattamisessa. Lukuisat firmat tekevät mitä uskaltavat/kehtaavat ja halvin tarjous voittaa. Aivan täysin villi länsi.

Ja ei, en sano tätä vastustaakseni kilpailua rautateillä. Vaan että valvontaresurssien tulee olla kunnossa, muutoin lähtee lapasesta.


Otsikko: Vs: Runaway tavarajuna 94 km läpi Baijerin (lähde Der Spiegel 27.8.19 ja Merkur)
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Elokuu 28, 2019, 21:25:05
Edinburghissa kävi muutama viikko sitten melko samanlainen tapaus. Yöjuna ajoi välin Carstairs-Edinburgh, noin 42 km matkan, veturin ja vaunuston välinen jarrujohdon sulkuhana kiinni eikä kuljettaja onnistunut pysähtymään Edinburghin asemalla vaan konduktöörin täytyi suorittaa hätäjarrutus vaunusta. Ilmeisesti kyseessä oli ollut Dellner-automaattikytkimen sulkuhana eikä se hana ole ns. itsetyhjentävää mallia. Muutenhan sen olisi huomannut jo Carstairista lähtiessä.

https://www.gov.uk/government/news/loss-of-brake-control-on-a-passenger-train-approaching-edinburgh-waverley


Otsikko: Vs: Runaway tavarajuna 94 km läpi Baijerin (lähde Der Spiegel 27.8.19 ja Merkur)
Kirjoitti: John Lindroth - Elokuu 28, 2019, 21:29:07
K-Rail Gmbh on saksalainen yritys rekisteröitynä Baijerin Freilassingiin.Sen käyttämän työvoiman kansalaisuudesta ei ole tarkkaa tietoa.

Tietoa kuitenkin on siitä että junapaino oli 1900 tonnia ja että yhtiön johto tulee tästedes vaatimaan dokumentoidun tositteen jokaisen jarrukokeen  suorittamisesta liikennoimissään junissa.


Otsikko: Vs: Runaway tavarajuna 94 km läpi Baijerin (lähde Der Spiegel 27.8.19 ja Merkur)
Kirjoitti: John Lindroth - Elokuu 28, 2019, 21:49:18
Tällaisen tapahtuman jälken itse Euroopan teknologisessa sydämessä en usko että yhtään kiveä tämän tutkinnassa jää kääntämättä.
Yrityskulttuuri johtamisineen ja työntekijöiden kokonaisvaltaisen tilanteen sondeeraus lienee tämäntapaisen tapahtuman jälkeen normaali proseduuri.


Otsikko: Vs: Runaway tavarajuna 94 km läpi Baijerin (lähde Der Spiegel 27.8.19 ja Merkur)
Kirjoitti: John Lindroth - Elokuu 29, 2019, 14:35:45
K-Rail on irtisanonut kummatkin veturinkuljettajat välittömästi ilman irtisanomisaikaa(fristlose Entlassung)Mahdollisten syytteiden nostaminen selvinnee myöhemmin.(Regensburger Nachrichten)