Otsikko: Sm5:n leveys Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 04, 2019, 11:16:27 Toisessa keskustelussa oli puhetta kaluston leveydestä. Sitä pohdiskellessani rupesin ihmettelemään, miksi Sm5:n korista on tehty 20 cm kapeampi kuin minkä ulottuma enimmillään sallisi? Sm5:ssä on ovien edessä levikkeet, jotta ihmiset eivät putoilisi laiturin ja junan väliin. Virossa Flirt-junat ovat tuon 20 cm leveämpiä, eikä niissä siten tarvita erillisiä astinlautoja.
Eli, mistä tuossa kapeudessa on kyse? Oma arvaukseni on, että Sveitsissä ei ole voitu tehdä junista tuon leveämpiä, mutta Valko-Venäjän tehtaalla on. Mutta tämä on vain arvaus, ja vähän oudolta tuntuu itsestäni, että kalustosta tehtäisiin tuollaisesta syystä alamittaista. Otsikko: Vs: Sm5:n leveys Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Syyskuu 04, 2019, 11:32:16 Toinen veikkaus voisi olla, että Suomessa ei ole haluttu maksaa leveämmän rungon kehitys- ja sertifiointikuluja, mutta Virossa on. Ja koska Suomeen on alunperin tullut kapeampaa mallia, niin sillä on jatkettu Viron tilausten jälkeenkin.
Otsikko: Vs: Sm5:n leveys Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Syyskuu 04, 2019, 13:28:13 Toinen veikkaus voisi olla, että Suomessa ei ole haluttu maksaa leveämmän rungon kehitys- ja sertifiointikuluja, mutta Virossa on. Ja koska Suomeen on alunperin tullut kapeampaa mallia, niin sillä on jatkettu Viron tilausten jälkeenkin. Suomen Flirt-junat kuitenkin ovat paljon leveämpiä kuin mitkään niitä edeltäneet. Ne olivat 2880 mm, eli 2,88 m leveitä, kun Suomessa on 3200 mm, eli 3,2 m, ja Virossa puolestaan 3400 mm, eli 3,4 m. Otsikko: Vs: Sm5:n leveys Kirjoitti: Jukka-Pekka Manninen - Syyskuu 09, 2019, 11:57:50 Suomen Flirt-junat kuitenkin ovat paljon leveämpiä kuin mitkään niitä edeltäneet. Ne olivat 2880 mm, eli 2,88 m leveitä, kun Suomessa on 3200 mm, eli 3,2 m, ja Virossa puolestaan 3400 mm, eli 3,4 m. No tuo vetää jo jännäksi... miten leveitä vanhat sm1/2:t olivat? Olisiko huoltohalleissa ollut jotain kapeita kohtia rajoittavana tekijänä? Niissähän oli myös astinlaudat oven alla. Otsikko: Vs: Sm5:n leveys Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 09, 2019, 13:20:42 Toinen veikkaus voisi olla, että Suomessa ei ole haluttu maksaa leveämmän rungon kehitys- ja sertifiointikuluja, mutta Virossa on. Ja koska Suomeen on alunperin tullut kapeampaa mallia, niin sillä on jatkettu Viron tilausten jälkeenkin. Suomen Flirt-junat kuitenkin ovat paljon leveämpiä kuin mitkään niitä edeltäneet. Ne olivat 2880 mm, eli 2,88 m leveitä, kun Suomessa on 3200 mm, eli 3,2 m, ja Virossa puolestaan 3400 mm, eli 3,4 m. Ja sitten Flirt UK on 2720 mm leveä (dieselmallissa voimavaunun leveys on 2815 mm). Otsikko: Vs: Sm5:n leveys Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 09, 2019, 13:22:49 No tuo vetää jo jännäksi... miten leveitä vanhat sm1/2:t olivat? Olisiko huoltohalleissa ollut jotain kapeita kohtia rajoittavana tekijänä? Niissähän oli myös astinlaudat oven alla. Sm1/2 leveydeksi kerrotaan 3200 mm, mutta siihen on huomioitu peilit ja astinlaudat. Esimerkiksi Sm1:n pelkän korin leveys on 3074 mm. Otsikko: Vs: Sm5:n leveys Kirjoitti: Jouni Hytönen - Syyskuu 09, 2019, 22:39:55 Regina-junayksiköt (X50-X55) Ruotsissa ovat vertailun vuoksi 3450 mm leveitä eli erittäin leveitä, kun ottaa huomioon kapeamman raideleveyden 1435 mm.
|