Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Petri Sallinen - Syyskuu 13, 2019, 17:11:24



Otsikko: Punaiset yhdysliikennevaunut
Kirjoitti: Petri Sallinen - Syyskuu 13, 2019, 17:11:24
Teknillinen Aikakauslehti vuodelta 1913 julkaisi aikanaan kiintoisan ilmoituksen. Punaiseksi maalatuista Gb-vaunuista onkin ollut silloin tällöin juttua. Tämä ilmoitus vahvistaa asian — mielenkiintoisena bonuksena on vielä maininta kahdesta valkeaksi maalatusta pylväästä.

(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/921/QIL6fJ.jpg)


Otsikko: Vs: Punaiset yhdysliikennevaunut
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Syyskuu 13, 2019, 17:24:29
Erittäin kiinnostava löytö tämä ilmoitus (Teknillinen Aikakauslehti 12/1913, s. 14/50).

SVR itse puhui noihin aikoihin punaisista ja mustista tavaravaunuista.  'Punaiset' olivat näitä venäläisvärityksen mukaisia punaruskeita yhdysliikennevaunuja ja 'mustat' tavaravaununviheitä eli mustanvihreitä kotimaanliikenteen vaunuja.

Gb-vaunujen prototyyppiväritys ja -merkinnät olivat aika hurjat mm. venäjänkielisine merkintöineen. Ks. Resiina 1/1989, s. 30.


Otsikko: Vs: Punaiset yhdysliikennevaunut
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Syyskuu 13, 2019, 20:26:42
Hieno uutistieto! Alkuperäisvalokuva voisi löytyä telakan nykyomistajalta, tai missä lienevät Skeppsdockan arkistot nykyään.

RH:n tilauslupa-esitys Senaatille ja Senaatin hyväksyntä sille uutisoitiin, esimerkiksi Nya Pressen 26.4.13 s.1 ( https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1273008?page=1  ).
 
Näiden vaunujen tarpeesta ei ollut tietoa kun Eduskunta edellisvuonna käsitteli ja vahvisti SVR:n hankinnat vuodelle 1913.
Tarkoitushan oli, että siviili-yhdysliikenne tapahtuisi yksinomaan siirtokuormauksina Pietarin Suomen asemalla.  Venäläisten sanelemana muuttui yhdysliikenne kuitenkin sen ohella venäläisvaunujen kuljetuksiksi Suomessa ja SVR:n vaunujen kuljetuksiksi Venäjällä (lähinnä Nikolain rautatiellä).  

Tämän vuoksi SVR tarvitsi pikaisesti tähän käypiä vaunuja. Niiden maksamiseksi esitti SVR uutisen mukaisesti muista hankinnoistaan vapauttamiaan määrärahoja.
Silloinen ns. sapelisenaatti tämän luonnollisesti hyväksyi.

Koska näin (käytännössä pakkotilanteessa) muutettiin hankintoja Eduskunnan päätöksestä poikkeaviksi, heräsi äärimmäisten perustuslaillisten (lähinnä RKP) keskuudessa vastalauseita. Mikään muukaan joka oli Venäjästä lähtöisin ei näille kelvannut.
Heidän kantojaan valaisee Nya Pressen 17.10.13 s.3 ( https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1273194?page=3 ).
Kyseinen kirjoitus koskee itse asiassa Åbosta tilattuja vaunuja, mutta samasta kokonaisuudesta on kysymys.




Otsikko: Vs: Punaiset yhdysliikennevaunut
Kirjoitti: Petri Sallinen - Syyskuu 14, 2019, 07:00:30
Alkuperäisvalokuva voisi löytyä telakan nykyomistajalta, tai missä lienevät Skeppsdockan arkistot nykyään.

Wärtsilä osti Kone ja Silta Oy:n jo vuonna 1935. Yhtiö tytäryhtiöinen fuusioitiin Wärtsilään vuonna 1938. Miten liikevaihdoltaan selvästi pienempi Wärtsilä kykeni ostamaan liikevaihdoltaan noin viisi kertaa itseään suuremman konsernin? Aihetta on käsitelty mm. Veijo Monosen väitöskirjassa vuodelta 2000. Wärtsilän arkistot on sijoitetu Elinkeinoelämän Keskusarkistoon Mikkeliin, jossa tavaraa on arkistoitu mm. tunnuksella "Wärtsilä, Kone ja Silta".


Otsikko: Vs: Punaiset yhdysliikennevaunut
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Syyskuu 15, 2019, 12:31:04
Sosialisti 14.10.1013 kertoo ensimmäisistä yhdysliikennevaunuista:

"Niistä tawarawaunuista, jotka waltionrautateitten laskuun owat tilatut Turun waunutehtaasta, on nyttemmin 20 walmiina ja tullaan Helsinkiin näinä päiwinä lähettämään ensimäinen wiisi wauna käsittäwä lähetys. Waunut tarkastetaan Helsingissä, jonka jälkeen, muut todennäköisesti, sitä myöten kuin walmistuwat, lähetetään suoraan Pietariin. Waunut owat tarkotetut käytettäwiksi yhdysliikenteessä Wenäjän rautateitten kanssa ja owat tätä silmälläpitäen rakennetut. Puheenaolewien waunujen kantawuus on suurempi kuin nykyään käytännössä olewien tawarawaunujen. Jokainen waunu kantaa nim. 15 tonnia, kun nykyään käytännössä olewat lastaawat wain 10 tonnia. Waunujen pituus on sama kuin käytännössä olewien waunujen, leweys wähän suurempi. - Pyörät ja akselit owat mahdollisimman wahwat. Sopeutuakseen kulkemaan samassa junassa wenäläisten waunujen kanssa, on uusien waunujen pyöriä täytynyt entisestään jonkunwerran suurentaa. Konstruktioni on muuten entinen. Wenäjän rautateitten kanssa tehdyn sopimuksen mukaan tulee Wenäjälle jokaisen sieltä tänne lähetetyn waunun mukana lähettää tällainen uusi tawarawaunu. Tämän wuoksi owat wastarakennetut waunut maalatut wenäläisten waunujen malliin eli punaisiksi. Ilmotukset waunujen seinillä owat sekä suomen- että wenäjänkielisiä."

"Mahdollisimman vahvat" pyörät ja akselit olivat tietenkin edelllytys sille, että vaunujen kantavuus oli 10 tonnin sijasta 15 tonnia. Tai oikeammin 16 400 kiloa eli 1 000 puutaa (16 380 kg).

Mielenkiitoinen on väite siitä, että vaunujen konstruktioni muuten olisi entinen, eli Ga-vaunujen kaltainen. Vaunujen korihan oli rakenteeltaan tyystin erilainen kuin Ga-vaunuissa. Yleisvaikutelma oli toki kaukaa katsoen samanlainen, mutta ei konstruktioni.

Uutisesta käy ilmi myös se, että merkinnät ("ilmoitukset") olivat suomen lisäksi myös venäjäksi.