Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Jimi Lappalainen - Syyskuu 25, 2019, 23:41:47



Otsikko: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Syyskuu 25, 2019, 23:41:47
Vuonna 2024 rataverkolla on 33 linjavaihdetta. Osa on aktiivisessa käytössä, osa ei. Osa johtaa teollisuus- tai yksityisraiteistolle.

Viestin liitteenä on luettelo näistä vaihteista.

Aloitusviestiä on päivitetty ajan mittaan!

Dynamiittivaihde
Varsinaisen teollisuusraiteen käyttöä viimeksi 14.1.2022 (https://juliadata.fi/timetables?s=65822&d=14.1.2022), sen jälkeen toimi radan sähköistystyömaan tukikohtana.

Hanhikoski
Radan kunnossapito, sepelinlastausta vuonna 2018.

Iisalmen teollisuusraiteet
Aktiivisessa käytössä 2024.

Inha
Radan kunnossapidon tarpeet.
Kuvia 21.6.2019: http://vaunut.org/kuva/135121 http://vaunut.org/kuva/135120

Joroinen
Säiliövaunujen säilytystä.
Kuva 28.3.2018: http://vaunut.org/kuva/125679
Havainto 3 / 2020: Vaunujen säilytys loppunut, ratapiha on tyhjä.
2024: Fenniarailin raakapuunlastausta.

Kaleton
Viimeksi liikennettä 3.10.2023, TYO 76100 Kaleton – Kouvola asema (https://juliadata.fi/timetables?s=76100&d=3.10.2023)
Radan kunnossapidon tarpeet, sepelinlastaus.
Kuva sivuraiteelta 7.7.2017: http://vaunut.org/kuva/151068

Kalliovarasto
Öljyn varmuusvaraston kuljetuksia silloin tällöin.

Kinahmi
Kvartsihiekkajunaliikenne loppunut 2011.
Kinahmi on linjavaihde, josta erkanee rata läheiselle kvartsikaivokselle. Rata on ollut käyttämätön vuodesta 2011 alkaen lukuun ottamatta yhtä vanhojen matkustajavaunujen siirtoa vuonna 2020.
( lähde: Joensuusta länteen -rataosuuksien tarveselvitys (https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/187864/vj_2023-02_978-952-405-019-7.pdf) )

Kirjola
"Kunta maksaa tietääkseni pääraiteen vaihteen kunnossapidon, kunnalle tärkeä mahdollisuus."
2000-luvulla ollut harvakseltaan liikennettä, ks. kuva http://vaunut.org/kuva/64583
Kuva 26.10.2019: http://junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?pid=2485

Komu
Radan kunnossapidon tarpeet.
Kuva sivuraiteelta 8.6.2016: http://vaunut.org/kuva/111349
Kuva vaihteelta 22.6.2019: http://vaunut.org/kuva/133612
Kuva ratapihalta 2.10.2021: http://junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?pid=2717

Lieksan teollisuuskylä
Ihan pusikoitunut, ei mitään käyttöä. Silti ei vielä lakkautettu vuonna 2024.
Kuvia: http://junalauta.net/ratapiha/thumbnails.php?album=625

Lohiluoma
Radan kunnossapidon varastoalue.
Kuva 17.8.2017: http://vaunut.org/kuva/121440

Metsäkansa
Puunkuormaus lopetettu, viimeinen juna 23.6.2021.

Mustio
Radan kunnossapidon tarpeet.

Niinimaa
Radan kunnossapidon tarpeet.
Kuva 12.7.2016: http://vaunut.org/kuva/112874

Närpiö
Radan kunnossapidon tarpeet.
Kuva 17.8.2017: http://vaunut.org/kuva/121439

Ohenmäki
Vaunujen säilytystä.
Kuva 13.6.2019: http://vaunut.org/kuva/133484

Olli
Porvoon liikenne.

Onttola
Aktiivisessa käytössä 2024.

Orimattila
Radan kunnossapidon käytössä. Jäljellä yksi sivuraide.

Peltosalmi
Liikennettä viimeksi 9.5.2018. http://vaunut.org/kuva/120125
Radan kunnossapidon tarpeet.

Poiksilta
Puunkuormausta. Käytössä 2024.
http://vaunut.org/kuva/166906

Rauhalahti
Vuonna 2017 yksi juna Jyväskylästä. "Rauhalahden pässi ajoi 2017 Rautpohjaan, aikataulussa väärä pääteasema."
https://juliadata.fi/timetables?s=65964&d=30.6.2017
Kuva 30.7.2016: http://vaunut.org/kuva/135118
Kuva liikenteestä 20.3.2014: http://vaunut.org/kuva/90934
Onko sivuraiteilla enää mitään käyttöä?

Rautpohja
Liikennettä viimeksi 23.9.2021 (https://juliadata.fi/timetables?s=65888&d=23.9.2021)

Soinlahti
Aktiivisessa käytössä 2024.

Sorsasalo
Aktiivisessa käytössä 2024.

Syrjä
Radan kunnossapidon tarpeet.

Sänkimäki
Aktiivisessa käytössä 2024.

Utti
Satunnaista kaluston säilytystä. 2010-luvulla polttoainekuljetuksia.

Vaarala
Muuntajakuljetus 5.9.2015.
Radan kunnossapidon tarpeet.

Valkeasuo
Radan kunnossapito, sepelinlastaus.
Kuva 4.10.2017: http://vaunut.org/kuva/122539

Viekki
Radan kunnossapito, sepelinlastaus.

Vierumäki
Sivuraiteet käyttökiellossa 13.10.2017 alkaen.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Marko Anttila - Syyskuu 26, 2019, 09:23:32
Vierumäen sivuraiteet ovat olleet käyttökiellossa jo 13.10.2017 alkaen. Samoin myös Myllyojalla vaikka onkin liikennepaikka eikä linjavaihde. Nämä tiedot ovat rataverkon ennakkoilmoituksista.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Risto Sollo - Syyskuu 26, 2019, 11:34:58
Utin pätkä oli vielä 2010-luvulla käytössä,yleensä yksinäinen säiliövaunu purkamassa lentsikan polttoainetta maanalaisiin säiliöihin,olipa joslus useampikin...Nykytilanteesta en tiedä.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Syyskuu 26, 2019, 11:53:25
Vuonna 2019 rataverkolla on 37 linjavaihdetta. Osa on aktiivisessa käytössä, osa ei. Osa johtaa teollisuus- tai yksityisraiteistolle.

Viestin liitteenä on luettelo näistä vaihteista.

Dynamiittivaihde
Aktiivisessa käytössä, liikennettä viimeksi 20.9.2019.

Haapamäen kyllästämö Seis -levy, raiteistot purettu
Viimeksi kuvia liikenteestä vuonna 2004.
Onko sivuraiteilla enää mitään käyttöä?

Hanhikoski Sepelinlastaus nyt ainakin
Onko sivuraiteella mitään käyttöä?

Iisalmen teollisuusraiteet
Aktiivisessa käytössä, liikennettä viimeksi 25.9.2019.

Inha
Onko sivuraiteella mitään käyttöä?

Joroinen
Säiliövaunujen säilytystä.

Kairokoski Raakapuun lastaus loppunut 2000 -luvun alussa, ratapiha odottaa purkua
Onko sivuraiteilla mitään käyttöä?

Kaleton
Viimeksi liikennettä 3.9.2017, TYO 76060 Kaleton–Vilppula

Kalliovarasto
Öljyn varmuusvaraston kuljetuksia silloin tällöin.

Kinahmi Pusikoitunut pahasti, linjavaihde edelleen pääraiteessa
Kvartsihiekkajunaliikenne loppunut 2011.
Onko sivuraiteilla enää mitään käyttöä?

Kirjola Kunta maksaa tietääkseni pääraiteen vaihteen kunnossapidon, kunnalle tärkeä mahdollisuus
Onko sivuraiteella mitään käyttöä?

Komu Radan kunnossapidon tarpeet
Onko sivuraiteella mitään käyttöä?

Lapinneva Ei käyttötarvetta, taitaa olla Seis -levyn takana (ennakkoilmoitus?)
Onko sivuraiteilla mitään käyttöä?

Lieksan teollisuuskylä Ihan pusikoitunut, ei käyttöä
Onko sivuraiteilla mitään käyttöä?

Lohiluoma Radan kunnossapidon varastoalue
Onko sivuraiteella mitään käyttöä?

Metsäkansa
Puunkuormausta. Liikennettä viimeksi 25.9.2019.

Mustio
Onko sivuraiteella mitään käyttöä?

Niinimaa
Onko sivuraiteella mitään käyttöä?

Närpiö
Onko sivuraiteella mitään käyttöä?

Ohenmäki
Vaunujen säilytystä.

Olli
Porvoon liikenne.

Onttola
Aktiivisessa käytössä, liikennettä viimeksi 25.9.2019.

Orimattila Radan kunnossapito, toinen raide Seis -levyn takana
Onko sivuraiteella mitään käyttöä?

Peltosalmi
Liikennettä viimeksi 9.5.2018. http://vaunut.org/kuva/120125

Poiksilta
Puunkuormausta. Liikennettä viimeksi 3.6.2019.

Porokylä Ratapiha odottaa pois purkua
Liikennettä viimeksi 6.4.2019. Puunkuormaustoiminta siirretty uudelle Pitkänmäen liikennepaikalle.
Onko sivuraiteilla enää mitään käyttöä?

Rauhalahti
Vuonna 2017 yksi juna Jyväskylästä. Onko sivuraiteilla enää mitään käyttöä?

Rautpohja
Aktiivisessa käytössä, liikennettä viimeksi 21.9.2019.

Soinlahti
Aktiivisessa käytössä, liikennettä viimeksi 25.9.2019.

Sorsasalo
Aktiivisessa käytössä, liikennettä viimeksi 25.9.2019.

Syrjä Radan kunnossapidon tarpeet
Onko sivuraiteella mitään käyttöä?

Sänkimäki
Aktiivisessa käytössä, liikennettä viimeksi 25.9.2019.

Utti
Onko sivuraiteilla mitään käyttöä?

Vaarala
Muuntajakuljetus 5.9.2015.
Onko sivuraiteilla muuten mitään käyttöä?

Valkeasuo Radan kunnossapito, sepelinlastaus
Onko sivuraiteilla mitään käyttöä?

Viekki Radan kunnossapito, sepelin lastaus
Onko sivuraiteilla mitään käyttöä?

Vierumäki
Onko sivuraiteilla mitään käyttöä?


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Pasi Seppälä - Syyskuu 26, 2019, 13:28:40
Utin sivuraiteilla en ole 2000-luvulla nähnyt kun kerran Eltelin työkonetta seisotettavan. Tänään ohi ajaessa sivuraiteella seisoi mustakeltainen Tve-tyylinen pienveturi. Tarkempaan tutkiskeluun ei ollut mahdollisuutta.
Riston havainto lentobensiinin tuonnista säiliövaunuilla on mielenkiintoinen. Olisiko kellään kuvia?


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Risto Sollo - Syyskuu 26, 2019, 14:59:19
Bensaa tai löpöä,mitä mahtanevat nykyajan koneet ryystää...


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Syyskuu 26, 2019, 20:02:46
Lisäsin aloitusviestiin saamani tiedot. Kiitos! :)

Jäljelle jäi vielä paikkoja, joista ei ole tietoa. Ne ovat:

Inha
Mustio

Niinimaa
Närpiö


Myös Kalettoman, Peltosalmen, Rauhalahden ja Vaaralan nykykäytöstä kaivataan lisätietoa.

Mitä kuuluu Haapamäen kyllästämön kuvassa http://vaunut.org/kuva/12599 mainituille kapearaiteille?

Havaintoja tiskiin! Näistä varmasti tietää joku jotain.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Syyskuu 26, 2019, 20:15:36
Utin sivuraiteilla en ole 2000-luvulla nähnyt kun kerran Eltelin työkonetta seisotettavan. Tänään ohi ajaessa sivuraiteella seisoi mustakeltainen Tve-tyylinen pienveturi.

Tuo kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa heti kun on mahdollista :)


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Syyskuu 26, 2019, 20:29:44
Mustio on elänyt aika hiljaiseloa pitkään, milloin lie sieltä olisi lähtenyt puuta viimeksi. Sivuraidetta on kuitenkin käytetty ratatyökoneiden säilyttämiseen mielestäni tänäkin vuonna ennakkoilmoitusten perusteella.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Syyskuu 26, 2019, 20:30:15
Lisäsin aloitusviestiin saamani tiedot. Kiitos! :)

Jäljelle jäi vielä paikkoja, joista ei ole tietoa. Ne ovat:

Inha - radan kunnosapidon tarpeet
Mustio - radan kunnossapidon tarpeet
Niinimaa- radan kunnossapidon tarpeet
Närpiö- radan kunnossapidon tarpeet


Myös Kalettoman, Peltosalmen, Rauhalahden ja Vaaralan nykykäytöstä kaivataan lisätietoa.

Kaikki em. stand-by tilassa, menee radan kunnossapidon tarpeiden käyttöön Rauhalahtea lukuunottamatta. Peltosalmelta lähtenyt betonielementtikuljetuksia 2017 ja vielä 2018. Vaaralan raide vastikään remontoitu.

Mitä kuuluu Haapamäen kyllästämön kuvassa http://vaunut.org/kuva/12599 mainituille kapearaiteille?

Havaintoja tiskiin! Näistä varmasti tietää joku jotain.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Syyskuu 26, 2019, 21:06:36
PALJON kiitoksia, tämä kaikki on tulevaisuudessa kullanarvoista tietoa. Lisään nuo aloitusviestiin.

Linjavaihteiden peruskäyttö vaikuttaa selvästi siis olevan joko teollisuusraiteen liikenne tai kaluston seisotus poissa muun liikenteen tieltä.


Onko teillä tietoa sellaisilta liikennepaikoilta kuin:

Hausjärvi tavara* ( Edelleen samassa tolassa kuin kuvassa http://vaunut.org/kuva/115354 ? ) *Käyttäjälle 485 täsmennettäköön kyseessä olevan Hausjärven osiin jaetun liikennepaikan osa.
Inkoo ( Aseman pistoraide, edelleen radan kunnossapidon käytössä? http://vaunut.org/kuva/94006 )
Raippo ( Deltan / Konelan raiteet? ) Ei mitään käyttöä?
Rauha ( Hakkurin raiteet edelleen samassa tolassa kuin kuvassa http://vaunut.org/kuva/102194 ? )
Vesanka ( Sivuraide radan kunnossapidon käytössä? http://vaunut.org/kuva/75813 )


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Syyskuu 27, 2019, 08:23:34
PALJON kiitoksia, tämä kaikki on tulevaisuudessa kullanarvoista tietoa. Lisään nuo aloitusviestiin.

Linjavaihteiden peruskäyttö vaikuttaa selvästi siis olevan joko teollisuusraiteen liikenne tai kaluston seisotus poissa muun liikenteen tieltä.


Onko teillä tietoa sellaisilta liikennepaikoilta kuin:

Hausjärvi tavara* ( Edelleen samassa tolassa kuin kuvassa http://vaunut.org/kuva/115354 ? ) *Käyttäjälle 485 täsmennettäköön kyseessä olevan Hausjärven osiin jaetun liikennepaikan osa.
Inkoo ( Aseman pistoraide, edelleen radan kunnossapidon käytössä? http://vaunut.org/kuva/94006 )
Raippo ( Deltan / Konelan raiteet? ) Ei mitään käyttöä?
Rauha ( Hakkurin raiteet edelleen samassa tolassa kuin kuvassa http://vaunut.org/kuva/102194 ? )
Vesanka ( Sivuraide radan kunnossapidon käytössä? http://vaunut.org/kuva/75813 )


Kyllä kaikkiin yllä oleviin sillä huomiolla, että Raipossa Konelan raiteet on purettu. Ja Rauhan raiteet on tiettävästi varattu LUIMA -hankkeen käyttöön projektin ajaksi.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Nikolas Peippo - Syyskuu 27, 2019, 11:44:07
Kinahmin vaihteelta tuli otettua pari kuvaa muutama päivä sitten:

https://www.dropbox.com/s/5ijikyf7lxqunyo/2019-09-23%2007.28.04.jpg?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/5ijikyf7lxqunyo/2019-09-23%2007.28.04.jpg?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/7yat1ysia89ijqs/2019-09-23%2007.29.14.jpg?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/7yat1ysia89ijqs/2019-09-23%2007.29.14.jpg?dl=0)


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Syyskuu 27, 2019, 17:50:13
Tuhannet kiitokset :)


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jukka Voudinmäki - Syyskuu 27, 2019, 20:44:22
Juliasta löytyy lähivuosilta 5 junaa, joissa määräasema on ollut Vesanka, esim. tämä https://juliadata.fi/timetables?s=76060&d=29.8.2017

Oli lomapäivä, ja kävin tuolloin katsomassa, mennäänkö Vesangassa sivulle, mutta siihen TYO 76060 jäi tulotolpalle notkumaan, eikä liikahtanukaan sinä aikana, kun olin paikalla. Jännä juttu, että Juliasta ei löydy lähtötapahtumaa Vesangasta tuolle päivälle.

Vesangassa ja Kalettomalla on sepelinlastausmahdollisuus, joten ainoastaan siihen niitä varmaan käytetään. Omien havaintojeni mukaan hiljaista on ollut sen suhteen, mutta enhän minä aktiivisesti seuraa Juliaa saati päivystä paikalla.

Ohessa kuva Kalettomalta 29.5.2003


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Syyskuu 27, 2019, 22:02:25
Suurkiitokset havainntosta, Jukka :) Tuona päivänä lienee ollut joitain bussikorvauksia, koska seuraava juna Vesangassa oli vasta vuorokauden päästä.

Ei sinulla olisi Rauhalahdesta havaintoja?


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jukka Voudinmäki - Syyskuu 27, 2019, 23:05:48
Suurkiitokset havainntosta, Jukka :) Tuona päivänä lienee ollut joitain bussikorvauksia, koska seuraava juna Vesangassa oli vasta vuorokauden päästä.

Ei sinulla olisi Rauhalahdesta havaintoja?

Tämä on ainoa http://vaunut.org/kuva/90934 , ja luulisin, että hiilivokkien jälkeen ei tule enää koskaan mitään liikennettä Rhl:een. Sama koskee Keljonlahtea.

 



Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Syyskuu 28, 2019, 01:41:22
Tämä on ainoa http://vaunut.org/kuva/90934 , ja luulisin, että hiilivokkien jälkeen ei tule enää koskaan mitään liikennettä Rhl:een. Sama koskee Keljonlahtea.

Tuon liikenteen järjestelyt tosiaan menivät aika lailla päin peetä, koska hiili toimitettiin kertarysäyksenä ja kaikki vaunut eivät mahtuneet Suomen puolen ratapihoille. :D


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 01, 2019, 01:11:11
Raipossa Konelan raiteet on purettu.

??? http://vaunut.org/kuva/135139 ???

Mitenköhän tämä pätkä voi: http://vaunut.org/kuva/39441 (http://vaunut.org/kuva/39441)? Tuolle raiteelle sijoittuu myös tasoristeys Raipon kolmio (http://www.tasoristeys.fi/tasoristeyshaku?crossingId=3518).


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Risto Sollo - Lokakuu 01, 2019, 07:40:19
Kolmiota ei ole ollut aikoihin...


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Topi Lajunen - Lokakuu 01, 2019, 11:42:56
Mitenköhän tämä pätkä voi: http://vaunut.org/kuva/39441 (http://vaunut.org/kuva/39441)? Tuolle raiteelle sijoittuu myös tasoristeys Raipon kolmio (http://www.tasoristeys.fi/tasoristeyshaku?crossingId=3518).

Juliadatan ratainfrakartan mukaan ainakin pätkä on edelleen olemassa. Näyttäisi olevan numeroltaan 070.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Joonas Viita - Lokakuu 01, 2019, 11:54:37
Raipossa Konelan raiteet on purettu.

??? http://vaunut.org/kuva/135139 ???

Mitenköhän tämä pätkä voi: http://vaunut.org/kuva/39441 (http://vaunut.org/kuva/39441)? Tuolle raiteelle sijoittuu myös tasoristeys Raipon kolmio (http://www.tasoristeys.fi/tasoristeyshaku?crossingId=3518).

Aitojen sisäpuolella raiteet ovat vain näiden vaunujen alla.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Risto Sollo - Lokakuu 01, 2019, 18:42:27
Jos pääni ei ihan ole pehmennyt niin Raipon kolmio on historiaa...Elikkä vanhalta Lappeenrannan radalta jakautui Raippoon ja Simolaan,vaan jossain kohdassa Simola poistettiin maailmankartalta,kokonaan,kaikkine sivuraiteineen.Elikkä Raipon vetopätkä jäi kolmiosta jäljelle.Vaan kerkesinpä kerran ajaa välin Simola-Lappeenranta,Nyt sen voi ajaa maastopyörällä... ;D


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 01, 2019, 22:47:35
Risto; kyse ei ole nyt koko kolmioraiteesta vaan nimenomaan jälkikäteen kunnostetusta vetoraiteesta. Tiedän hyvin, että muu kolmioraide on purettu ajat sitten ;)

Ehkä sinua hämäsi tasoristeyksen nimi, Raipon kolmio?


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Risto Sollo - Lokakuu 02, 2019, 10:30:56
No niihän tuo hämäsi,kolmio... ;D


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Lokakuu 03, 2019, 17:59:39
Raippo-Simolan kolmioraide ja rata Lappeenrantaan purettiin vuonna 2004. Siihen asti oli teoreettisesti mahdollista ajaa kolmioraiteen kautta Simolan aseman edessä olleelle raiteelle, jolla ei enää tuolloin ollut Simolan päässä yhteyttä muuhun rataverkkoon. Kävelin itse hylätyn ratalinjan Lappeenrannasta Simolaan hirvikärpäset seuranani syyskuussa 2003. Tuolloin Simolasta pääsi vielä illalla linjataksilla Lappeenrantaan.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Pasi Seppälä - Lokakuu 04, 2019, 08:17:30
Mahtaisiko Jounilta löytyä kuvia kävelyreissulta Lappeenrannasta Simolaan? Tuolta väliltä on varsin vähän kuvia, joten niitä katselisi mielellään.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Lari Åhman - Lokakuu 10, 2019, 20:46:21
Joutsenossahan on myös linjavaihde, ratapihan pohjoispuolella. Periaatteessahan se on liikennepaikalla kun rajamerkki on kyseisen vaihteen kohdalla, mutta on siitä Joutsenon pihalle kuitenkin jonkin matkaa. Tämä raidehan johtaa Kemiran tehtaiden suuntaan, jossa on myös rajamerkki "tehdas".

Onko tämän raiteen liikenteestä tietoa? Kiskot ei aivan umpiruosteessa kuitenkaan olleet kun pari päivää sitten siellä pyörähdin.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 10, 2019, 23:27:43
Joutsenossahan on myös linjavaihde, ratapihan pohjoispuolella. Periaatteessahan se on liikennepaikalla kun rajamerkki on kyseisen vaihteen kohdalla, mutta on siitä Joutsenon pihalle kuitenkin jonkin matkaa. Tämä raidehan johtaa Kemiran tehtaiden suuntaan, jossa on myös rajamerkki "tehdas".

Onko tämän raiteen liikenteestä tietoa? Kiskot ei aivan umpiruosteessa kuitenkaan olleet kun pari päivää sitten siellä pyörähdin.

Kyseessä on Finnish Chemicals (http://vaunut.org/kuvat/?paik=Finnish+Chemicals) -niminen entinen linjavaihde. Se kuuluu nykyisin Joutsenon liikennepaikkaan eikä täten ole enää "aito" linjavaihde :)

Linkissä kuvia, mm. 2011.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 29, 2019, 00:32:13
Kirjola 26.10.2019: http://junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?pid=2485
Poiksilta 22.10.2019: http://junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?pid=2489

Linkit lisätty myös aloitusviestiin.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Maaliskuu 11, 2020, 22:17:37
http://vaunut.org/kuva/125679

Lisätty aloitusviestiin havainto Joroisten tyhjenemisestä.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 18, 2021, 20:33:09
Lisätty aloitusviestiin Haapamäen kyllästämön linjavahteen purku.

http://vaunut.org/kuva/150812


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Nikolas Peippo - Lokakuu 18, 2021, 21:17:05
Kinahmin rata raivattiin 1009:n ajoa varten, siitä voisi mainita aloitusviestissä :)
Lisäys: Porokylän ratapiha on purettu.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Lokakuu 18, 2021, 21:21:24
Kairokoski ja Lapinneva myös purettu ja lakkautettu.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 19, 2021, 12:11:37
Tiedot lisätty, merkitty myös Metsäkansan käytön lopetus.

Olisivatko seuraavia lakkautettavia Haapamäen kyllästämö ja Lieksan teollisuuskylä? Hmk:n vaihde on jo purettu, mutta onko linjavaihdetta virallisesti vielä nimenomaan lakkautettu?


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Aapo Halminen - Lokakuu 19, 2021, 16:49:52
Olisivatko seuraavia lakkautettavia Haapamäen kyllästämö ja Lieksan teollisuuskylä? Hmk:n vaihde on jo purettu, mutta onko linjavaihdetta virallisesti vielä nimenomaan lakkautettu?
Haapamäen kyllästämön linjavaihde on lakkautettu 13.10.2021 lukien.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Lokakuu 19, 2021, 21:15:29
Orimattilasta purettiin tuo aloitusviestissä mainittu toinen liikenteeltä suljettu raide jo vuonna 2020.

Porokylä purettiin 2020.

Kairokosken raiteet purettiin jo 2019 ja linjaraiteen vaihteet 2020.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 19, 2021, 22:00:33
Orimattilasta purettiin tuo aloitusviestissä mainittu toinen liikenteeltä suljettu raide jo vuonna 2020.

Ahaa, eli purettiin raide 003. Jäljelle jäi vielä raide 001 sekä pääraide 002. Kyllä, noin päin ne numerot menevät :)


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 19, 2021, 22:38:35
Rataverkolla on viisi linjavaihdetta, jonne on aktiivista liikennettä. Säännöllistä liikennettä on Iisalmen teollisuusraiteille, Sorsasaloon ja Sänkimäkeen.

Iisalmen teollisuusraiteet - liikennettä viimeksi 19.10.2021

Onttola - liikennettä viimeksi 19.10.2021

Soinlahti - liikennettä viimeksi 16.10.2021

Sorsasalo - liikennettä viimeksi 19.10.2021

Sänkimäki - liikennettä viimeksi 18.10.2021


Hieman hiljaisempia ovat:

Dynamiittivaihde - 10 junaa vuonna 2021

Mustio - 10 työjunaa vuonna 2021 (melko aktiivinen radanpidon varastoalue)

Rautpohja - 6 junaa vuonna 2021


Muutamalla linjavaihteella on käynyt 1–5 työjunaa aikataululla, osalla ei lainkaan.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 20, 2021, 12:48:30
Lisätty aloitusviestiin uusi kuva Komusta.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Mikko Herpman - Lokakuu 20, 2021, 13:23:11
Onkohan tämä Keljonlahden vaihde linjavaihde?

http://vaunut.org/kuva/26229


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Lokakuu 20, 2021, 13:40:01
Onkohan tämä Keljonlahden vaihde linjavaihde?

http://vaunut.org/kuva/26229
Se taitaa peräti olla osa Jyväskylän liikennepaikkaa eli ei ole linjavaihde.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 20, 2021, 14:04:10
Onkohan tämä Keljonlahden vaihde linjavaihde?

http://vaunut.org/kuva/26229

Tuossa on liikennepaikkakin väärin. Erkanemisvaihteen nimi oli vain Keljo, ja radan päätepiste oli Keljonlahti. Keljon vaihde itsenäisenä rautatieliikennepaikkana (Kej) on lakkautettu 1.2.2010, kun taas Keljonlahden liikennepaikka (Kei) lakkautettiin jo 1.10.2007. Koko Keljonlahden rata on nykyisin osa Jyväskylän liikennepaikkaa, kuten Joona tuossa edellä kertoo.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 24, 2021, 09:22:35
Osa linjavaihteista löytyy myös Väylän tasoristeysraporttikuvista. Minkähän takia nykyisin kuvataan myös pystykuvia??

Hanhikoski (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.257831/5?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Iisalmen teollisuusraiteet (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.257441/2?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Soinlahti (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.257446/8?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Joroinen (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.257845/8?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Kaleton (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.258000/4?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Kinahmi (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.257916/4?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Komu (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.258296/5?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Lohiluoma (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.259205/1?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Metsäkansa (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.258712/1?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Mustio (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.258472/5?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Niinimaa (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.258212/4?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Närpiö (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.259273/2?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Orimattila (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.258593/6?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Sorsasalo (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.259670/1?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Syrjä (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.258069/4?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Valkeasuo (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.259759/4?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Viekki (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.257579/5?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE) + toisesta suunnasta (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.257578/7?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

Vierumäki (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.258559/4?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)

+ lisäksi kuva Vesangan liikennepaikalta (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.258021/7?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE)


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Lokakuu 24, 2021, 17:00:43
Minkähän takia nykyisin kuvataan myös pystykuvia??

Kamerakännykät ovat nykyään löytäneet tiensä myös ratajätkien taskuihin.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 25, 2021, 16:04:14
Minkähän takia nykyisin kuvataan myös pystykuvia??

Kamerakännykät ovat nykyään löytäneet tiensä myös ratajätkien taskuihin.

Mielestäni nuo raporttikuvat pitäisi ottaa oikeasti kunnolla.

• Jotkut kuvat ovat vain tasoristeyskannesta
• Jotkut on otettu hämärällä, jopa pimeällä (esim. Hiismäki (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.257860/1?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE))
• Jotkut ovat pahoin tärähtäneitä / suttuisia.
• Kuvien selitykset ovat yleensä hyvin suurpiirteisiä, esimerkiksi "oikealta oikealle". Helpompaa olisi kertoa ilmansuunnilla, kummalla puolella rataa ollaan. Sitäkin toki näkee.
• Kuvien selitykset eivät myöskään usein edes päde itse kuvaan.
• Joidenkin kuvien selityksenä taasen on vain kirjain x.
• Rataosan Huutokoski–Rantasalmi tasoristeyskuviin on merkitty rataosaksi Savonlinna–Parikkala.

Kännykkäkamerat ovat myös sen verran laadukkaita, että päiväsaikaan ei pitäisi olla ongelmia ottaa tärähtämättömiä vaakakuvia edes käsivaralta.


Mutta jotta en valittaisi liikaa, niin mainittakoon että yleensä ne kuvat ovat ihan hyviä, ja ihan hienoja valokuviakin löytyy, kuten tämä tunnelmapala (https://kuvatieto.vaylapilvi.fi/ktv/api/public/image/getImage/1.2.246.578.3.113.258483/1?t=eyJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJqdGkiOiIxIiwiaWF0IjoxNTg0NTMxNzY2LCJzdWIiOiJ0YXNvcmlzdGV5c3BhbHZlbHUiLCJpc3MiOiJrdHYiLCJleHAiOjM0ODAxMDM1MzF9.nNxbrku8lEQQakBn8TA3ehuZxVI9ohESLbF_VJUO4cE) Skogbyn seisakkeen tasoristeykseltä. Pääosin tasoristeysraporttikuvat ovat kyllä hyvää aineistoa.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Lokakuu 27, 2021, 21:52:42
Päivitetty uusi Kalettoman kuva (http://vaunut.org/kuva/151068) aloitusviestiin.


Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Toukokuu 13, 2024, 07:39:51
Aloitusviestiä päivitetty 13.5.2024. Luettelosta on poistettu seuraavat lakkautetut linjavaihteet:

    Haapamäen kyllästämö
    Kairokoski
    Lapinneva
    Porokylä



Otsikko: Vs: Linjavaihteiden käyttö
Kirjoitti: Esa J. Rintamäki - Toukokuu 20, 2024, 03:49:00
Bensaa tai löpöä,mitä mahtanevat nykyajan koneet ryystää...

Suihkaripolttoaine on jokseenkin läheistä (?) sukua dieselöljylle.

Mäntämoottorilentobensiini taas on eri juttu kuin autobensiini (oktaaniluku yleisesti 100 ja sen pitää sietää säilytystä). Lentobensiinin huono puoli on mahdollisuus ns. vesibensaan, jota ei mielellään saisi olla. Se tarkoittaan säiliön kondenssiveden esiintymistä, siis pisaroina.

Sanotaan nyt näin: lennellessäsi Cherokee Arrow-Piperillä tai Cessna 182 Skylane RG turbolla tulet taatusti ja kouriintuntuvasti havaitsemaan, kuinka Lycoming tms pahoittaa mielensä, ellet ole ennen starttia laskenut vesibensoja pois koneesi tankeista...

Niissä koneissa (yleisesti ultrakeveissä), joiden nokalle on heitetty kuplavolkkarin 4-syl. boxer, voi edelleen tankkiin pistää autobensiiniä.