Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Jukka Viitala - Tammikuu 16, 2020, 14:17:29



Otsikko: Hammasradan kesto ja voitelu
Kirjoitti: Jukka Viitala - Tammikuu 16, 2020, 14:17:29
Vietin pari päivää tutkien netin ihmemaailman hammasratoja, mutta missään ei kerrottu, kauanko kiskot ja vetorattaat kestävät eikä varsinkaan, miten ne voidellaan... ekoaikana ei ehkä ole sopivaa kertoa siitä, että öljyä pärskitään maahan, mutta aika tummanpuhuvaa raitsusepeliä on osunut joka radalle hammaskiskon kohdalle. En ole koskaan matkustanut hammasradalla, mutta voin kuvitella koneiston antavan melkoista taustaääntä.

Veikkaukseni on, että vetoratas/rattaat ei montaa reissua kestä?

Samalla voisi ihmetellä "geared" höyryvetureiden koneiston kestoa, niissäkin hampaat pyörivät paljaina ja metallurgia oli lapsenkengissään reilu 100 vuotta sitten, eli patarautaahan nuo olivat nykymittapuulla.


Otsikko: Vs: Hammasradan kesto ja voitelu
Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 16, 2020, 20:03:02
En ole koskaan matkustanut hammasradalla, mutta voin kuvitella koneiston antavan melkoista taustaääntä.

Minä olen, nimittäin Luzernista Interlakeniin. Muistelen, että jonkinlaista ääntä oli, mutta sen havaitseminen johtui ehkä siitä, että erikseen seurasin hammasrattaan käyttöä. Koko matkaahan se ei ollut käytössä. Joka tapauksessa, ääni ei ole mitenkään voimakas.


Otsikko: Vs: Hammasradan kesto ja voitelu
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Tammikuu 16, 2020, 21:19:44
Menin Glacier Expressillä Brigistä ylöspäin, mutta hyppäsin jo Andermattissa pois. Taitaa juuri siitä alkaa tuo hammasrataosuus joten äänestä ei ole kokemusta. Mutta ei siellä mitään rasvaa erityisesti sepelissä ollut, enkä usko osia ihan muutaman reissun jälkeen vaihdettavan.

https://swisswanderlust.com/wp-content/uploads/2017/04/webtrack.jpg
http://leger.imgix.net/Destinations/Switzerland_D4/Jungfrau_P2090/jungfrau-14360.jpg

Hetkinen, nyt kun mietin niin menin Andermattista alas Göscheneniin. Olisikohan siinä ollut hammasta, oli meinaan sen verran jyrkkää. Ja siitähän löytyykin jonkun ottama video, tosin äänestä ei voi päätellä mikä tulee hampaista.

https://www.youtube.com/watch?v=FUXyIeonXr0




Otsikko: Vs: Hammasradan kesto ja voitelu
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 16, 2020, 23:12:22
Matkustin 1960-90-luvuilla useissa maissa useilla hammasratajunilla, sekä kapsuilla että normaaliraiteisilla, aina matkustajavaunuissa, eikä mieleen ole jäänyt mitään erityistä kovaa tai häiritsevää ääntä. Jossain moottorivaunussa ehkä kuului jotain jurinaa ja klonksaus hammasrataosuuden alkaessa. Itävallassa olen seissyt radan varrella kuvaamassa hammasratajunia, mutta kyllä malmivaunujen kolina ja höyryveturien puuhkutus peittivät alleen hammasradan rahinaäänen ainakin muistikuvien mukaan.

Hammasradan tai ratasten kestosta ei ollutkaan helppoa löytää tietoja. Jossain Saksassa arvioitiin normaaliraiteisella radalla hammasrattaan iäksi 10 vuotta vuoden 1900 tienoilla. Keston arveltiin parantuvan lisäämällä hammaspyörän ja hammaskiskon välistä voitelua.

Walesissa Snowdonin radan historiikissa sanottiin, että ensimmäinen kiskojen vaihto tehtiin 50 vuotta radan avaamisesta ja toinen aloitettiin siitä noin 30 vuoden päästä (kirja on 1970-luvulta). Hammasraiteen vaihdosta ei ole eri mainintaa, vain sen rakentamisesta ja huollosta, joten oletan sen kuuluneen yleiseen kiskojen vaihtoon. Samalla radalla vetureiden kohdalla on mainittu suurimmat työt ja hammasrataspyöristä on vain vähän mainintoja. Kattilavaihdot ovat säännöllistä toimintaa n. 20-30 vuoden välein, mutta hammaspyörillä kesto on parempi, ainakin yli 35 vuotta. Osalla vetureista ei ole yhtään mainintaa hammaspyörien vaihdosta yli 50 vuoden ajalta (joko se on rutiinitoimenpide tai todella harvinainen tarve).

EDIT. Korjasin Snowdonin radan nimen oikeaksi. Kumma, että osasin kirjoittaa väärin kirja sylissäni. Kiitos yksityisviestissä tulleesta korjauksesta.


Otsikko: Vs: Hammasradan kesto ja voitelu
Kirjoitti: Antero Airola - Tammikuu 17, 2020, 17:02:21
Hammasratojahan on kahta päälajia:
- puhtaita hammasratoja, jossa on koko matkan hammaskisko
- sekaratoja, jossa normaalilla radalla jyrkimmillä nousuilla käytetään hammaskiskoa

Sekaradoilla kuuluu aina kolahdus, kun siirrytään kitkaradalta hammaskiskoradalle. Toisaalta juna ajaa tällöin hyvin hiljaa (10 km/h?), joten ei kolahdus juuri häiritse.
Muutoin ei hammasratas/hammaskisko-ajo suurempaa meteliä pidä. Hammasradoillahan ajetaan aina suhteellisen hitaasti:
kaltevuus 9% max 32 km/h
kaltevuus 16% max 23 km/h
kaltevuus 25% max 17,5 km/h
kaltevuus 50% max 9 km/h
Nämä ovat sveitsiläisiä normeja Wikipedian mukaan ajettaessa nykyaikaisella junalla alamäkä. Ylämäkeen voidaan ajaa nopeammin.

PS. Radalla Brig - Andermatt on useita hammaskisko-osuuksia. Andematt - Göschenen on pääasiassa hammaskiskoa.


Otsikko: Vs: Hammasradan kesto ja voitelu
Kirjoitti: Vesa Höijer - Tammikuu 17, 2020, 18:15:45
Jos kuljettaja pysäyttää junan vuoren rinnettä alas laskeutuessa, saattaa kuulua pieni pamaus.


Otsikko: Vs: Hammasradan kesto ja voitelu
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Tammikuu 17, 2020, 19:32:21
PS. Radalla Brig - Andermatt on useita hammaskisko-osuuksia. Andematt - Göschenen on pääasiassa hammaskiskoa.

Tästä voitaneen päätellä, että en ravintolavaunun viini ja juustohuumassa seurannut tilannetta turhan tarkkaan. Tosin junasta käsin tuota olisi ollut hyvin vaikea nähdä/kuulla.


Otsikko: Vs: Hammasradan kesto ja voitelu
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Tammikuu 17, 2020, 23:47:33
PS. Radalla Brig - Andermatt on useita hammaskisko-osuuksia. Andematt - Göschenen on pääasiassa hammaskiskoa.

Tästä voitaneen päätellä, että en ravintolavaunun viini ja juustohuumassa seurannut tilannetta turhan tarkkaan. Tosin junasta käsin tuota olisi ollut hyvin vaikea nähdä/kuulla.

Se on aina hyvä merkki, jos viini ja juustot maistuvat junamatkalla.  ;)

Mutta tosiaan äänieristys lienee sitä tasoa, että mahdollinen hammasrattaiden jurnutus on vaikeasti havaittavaa.