Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Eija Mari - Marraskuu 25, 2009, 17:09:52



Otsikko: Saittajärvi ja uponnut veturi
Kirjoitti: Eija Mari - Marraskuu 25, 2009, 17:09:52
Työkaverin sukulaiset ovat kertoneet Saittajärveen syöksyneestä veturista.
Kyse on Karttulan Saittajärvestä ja paikasta nimeltä Syvänniemi.

Kertomuksen mukaan tuossa olisi joskus ollut rata; mahdollisesti kapearaiteinen. Raiteilta on sitten jossain tilanteessa syöksynyt veturi ja joutunut Ahdin valtakuntaan. Veturia on etsitty sukeltajavoimin.

Kysymys kuuluu tietääkö joku tästä jotain vai onko kyseessä 'kaupunki' legenda!


Otsikko: Vs: Saittajärvi ja uponnut veturi
Kirjoitti: Jukka Voudinmäki - Marraskuu 25, 2009, 17:47:49
Työkaverin sukulaiset ovat kertoneet Saittajärveen syöksyneestä veturista.
Kyse on Karttulan Saittajärvestä ja paikasta nimeltä Syvänniemi.

Kertomuksen mukaan tuossa olisi joskus ollut rata; mahdollisesti kapearaiteinen. Raiteilta on sitten jossain tilanteessa syöksynyt veturi ja joutunut Ahdin valtakuntaan. Veturia on etsitty sukeltajavoimin.

Kysymys kuuluu tietääkö joku tästä jotain vai onko kyseessä 'kaupunki' legenda!

Tuolla on aiheesta jotain: http://vaunut.org/kuva/44720


Otsikko: Vs: Saittajärvi ja uponnut veturi
Kirjoitti: Pekka Viitamäki - Marraskuu 25, 2009, 17:53:38
Kyllä Saitanlahden pohjassa veturi on. Se upposi lossilta v. 1871. Annikki-niminen maantieveturi kuljetti Sourun rautaruukin tuotteita Syvänniemeltä Kaislastenlahteen ja paluurahtina järvimalmia. Myös sahatavaraa kuskattiin. Höyryveturi kulki siis maantiellä ja veti muutamaa vaunua.
Veturin paino oli 8200 kg.
Saitanlahden syvyys on kartan mukaan 10m, joten  kyllä se nykyvehkeillä pitäisi pohjasta nousta.


Otsikko: Vs: Saittajärvi ja uponnut veturi
Kirjoitti: Eija Mari - Marraskuu 25, 2009, 18:28:08
Tuhannet kiitokset - enpä turhaan luottanut tämän foorumin tietämykseen!
Näyttääkö nyt paremmalta caret?


Otsikko: Vs: Saittajärvi ja uponnut veturi
Kirjoitti: Olli Leinonen - Marraskuu 26, 2009, 11:22:20
Kirjassa Keihästaival : historian murros Syvänniemellä ISBN952-91-3667-6 on kerrottu tapauksesta.
Sourun rautaruukistahan on jäljellä enää piippu (http://oml.kuvat.fi/kuvat/Sourun%20ruukki%20ja%20Syv%E4niemen%20rullatehdas/H%F6yrykoneen%20voima-aseman%20piippu..jpg/full) ja rakennusten kivijalkoja. (http://oml.kuvat.fi/kuvat/Sourun%20ruukki%20ja%20Syv%E4niemen%20rullatehdas/Rakennuksen%20kivijalka..jpg/full)


Otsikko: Vs: Saittajärvi ja uponnut veturi
Kirjoitti: Jukka P. T. Ruuskanen - Marraskuu 27, 2009, 06:15:23
Ja karttalinkkikin paikalle: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Uponneen+veturin+paikka&y=6973147&x=3513393&lang=FI


Otsikko: Vs: Saittajärvi ja uponnut veturi
Kirjoitti: Pasi Utriainen - Lokakuu 01, 2011, 20:30:24
Oikaistaanpas nyt tätä juttua. Veturi ei ole enää järven pohjassa. Se haalattiin onnettomuuden jälkeen ylös, muttei enää käytetty. Veturi päätyi mahdollisesti Venäjälle. (Lähde: Jukka Vesterinen, Metsäkoneita Suomessa ja Suomesta, s.10).

Wikipediassakin näyttää olevan väärää tietoa aiemman keskustelun pohjalta. Itse onnettomuudesta löytyy lisätietoa Tapio-lehdestä nro 39 vuodelta 1871. Lehti on luettavissa digitoituna kansalliskirjaston sivuilta, linkki uutiseen: http://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?conversationId=1&action=entryPage&id=441440. Juttu on etusivulla otsikolla: "Onnetoin hywästijättö".


Otsikko: Vs: Saittajärvi ja uponnut veturi
Kirjoitti: Ilkka Hovi - Lokakuu 03, 2011, 09:39:28
Onkohan veturi oikea termi, jos ajatellaan veturin olevan rautateillä tai radoilla käytettävä vetopeli.
Ajattelen kyseessä olleen höyrytraktorin, vrt höyryjyrä. Omalla voimalla kulkeva "lokomobiili". Yleensä rautapyörät ja koneisto kattilan päällä. Esim Englannissa on vanhojen siltojen luona kylttejä, joissa todetaan "engines can haul 3 wagons over this bridge" tai "Enginemen note..  engine and one wagon".
Esim höyrykuorma-autojen valmistus loppui vasta 1948.


Otsikko: Vs: Saittajärvi ja uponnut veturi
Kirjoitti: Pauli Ruonala - Tammikuu 25, 2012, 07:48:53
Olli Blomberg kertoo kirjassa 'Vuosisadan kuljetussavotat Petsamosta Pietariin - Suomen kuorma-autoliiton historia II' seuraavaa: Viipurilainen kauppahuone Rosenius & Sesemann toi mainitun höyrytraktorin keväällä 1871 Englannista. Se painoi 8 tonnia ja veti 4-5 perävaunua. Järveen putoamisen jälkeen sitä ei enää käytetty, ehkä siksi että silloiset tiet eivät kestäneet sen painoa. Samanlainen traktori oli käytössä Värtsilän ja Möhkön ruukilta Suistamon Oravanniemestä Läskelään. Höyrytraktoreita (engl. 'steam traction engine') oli 1890-luvulla Englannissa noin 8000.


Otsikko: Vs: Saittajärvi ja uponnut veturi
Kirjoitti: Esko Ampio - Tammikuu 25, 2012, 09:24:20
Taitaa samanlainen, tai vastaava olla jossain Lapissa muistomerkkinä...


Otsikko: Vs: Saittajärvi ja uponnut veturi
Kirjoitti: Ilari Uotila - Tammikuu 25, 2012, 14:45:22
Tuommoinen löytyy Savukoskelta:

http://vaunut.org/kuvasivu/14849

Nuo eglantilaiset lokomobiilit lienevät olleet nelipyöräisiä.