Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kääntöpöytä => Aiheen aloitti: Timo Valtonen - Marraskuu 26, 2009, 08:34:36



Otsikko: Keskustelua 70-v sitten - Pohjoisen ratasuunnitelmat
Kirjoitti: Timo Valtonen - Marraskuu 26, 2009, 08:34:36
Uusi Suomi tasan 70-v sitten kirjoittaa Muut lehdet -palstalla:



PETSAMON RATAA ehkä edullisempi olisi toinen tie pohjoiseen, todistellaan Etelä-Savossa (kok., L-ranta) ja tarkoitetaan pohjoista "käsivarttamme", jonka kautta on tarkoitus rakentaa maantie Norjan rajalle Koutokeinoon.


"Aikaisemmin ei norjalaisilla ollut mitään sitä vastaan, että Suomi rakennuttaisi sinne rautatien ja saisi vapaasataman Lyngenvuonossa. Tämä rautatie kulkisi niinkuin vastaava Narvikin ratakin osittain Norjan alueella, mutta kuitenkin verraten lyhyen matkan. Niin satama kuin rautatiealuekin jäisi tietenkin Norjan yliherruuden alaiseksi. Meidän skandinaavialainen suhtautumisemme toivottavasti hälventäisi kaikki epäilykset siitä, että meillä olisi sinne päin mitään valtiollisia suunnitelmia.


Rata käsivarren kautta johtaisi suoraan Atlantille ja sen päätepiste olisi kokonaisen päivämatkan päässä Petsamosta. Tämä rata tulisi sata kilometriä lyhyemmäksi kuin Petsamon rata ja kulkisi alussa Tornionjoen laaksoa pitkin, siis sellaista maastoa, jossa radan rakentaminen olisi verraten helppoa. Vain Enontekiön alueella kustannukset olisivat tavallista suuremmat. Rata kulkisi suoraan malmikenttiemme halki ja avaisi näin ollen uusia mahdollisuuksia yritteliäisyydelle. Jos taas pohjoinen ratamme suunnattaisiin Sodankylän kautta Petsamoon, olisi haararata Kolariin tarpeen, mikä lisäisi kustannuksia."


On ilmeistä, että tätä kysymystä tullaankin vielä paljon pohtimaan.