Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Oula ahlholm - Huhtikuu 23, 2020, 12:33:14



Otsikko: Mikä on "Pakettikatkojuna"
Kirjoitti: Oula ahlholm - Huhtikuu 23, 2020, 12:33:14
Mikä on "pakettikatkojuna"?


Otsikko: Vs: Mikä on "Pakettikatkojuna"
Kirjoitti: Teppo Niemi - Huhtikuu 23, 2020, 12:47:45
Mikä on "pakettikatkojuna"?
Aikoinaan puhuttiin 'ammattislangissa' pakettikatkoista, joilla tarkoitettiin säännöllisesti (yleensä kerran viikossa) suoritetuista sähköradan huoltoajoista, jolloin tietyllä aluelle voi toteuttaa sähköradan jännitekatkoja, ilman, että liikenne pitäisi joka kerta erikseen suunnitella. Ja näinä aikoina kulkevista vetovoimaltaan ja osin myös poikeuksellisella kalustolla ajetuista junista käytettiin nimitystä pakettikatkojuna.
Nämä olivat siis dieselveturein vedettyjä junia, joissa normaalisti vetovoimana oli sähköveto. Lähiliikenteen osalta se tarkoitti siis sitä, että sähkömoottorijunat olivat korvattu dieselveturin vetämin teräskorisista matkustajavaunuista kootuilla junilla.

1980-luvun puolivälissä näihin kuului mm joka tiistaina Helsingistä lähtenyt pikajuna Tampereelle, jossa palautettiin edellisenä yönä Tampereelta tavarajunassa tullut dieselveturi takaisin Tampereelle.

Toivottavasti tämä selventää asiaa...


Otsikko: Vs: Mikä on "Pakettikatkojuna"
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Huhtikuu 23, 2020, 12:59:13
Eikös sähköradan yön yli kestävät huoltokatkot tapahdu nykyisin vain kerran kuukaudessa?

Alkuvuosina saatettiin käyttää Dm7 lättähattuja tai puuvaunuja dieselveturin vetäminä näissä junissa.



Otsikko: Vs: Mikä on "Pakettikatkojuna"
Kirjoitti: Teppo Niemi - Huhtikuu 23, 2020, 13:08:34
Eikös sähköradan yön yli kestävät huoltokatkot tapahdu nykyisin vain kerran kuukaudessa?

Alkuvuosina saatettiin käyttää Dm7 lättähattuja tai puuvaunuja dieselveturin vetäminä näissä junissa.


Näin oli. Myös lättiä käytettiin pakettikatkojunissa.

ja tuohon perustuukin aikoinaan 1970-luvun lopulla otettu Resiina-lehdessä julkaistu kuva, jossa  Suomen silloinen hallitus on lättähatun vierellä Helsingin asemalla. Silloinen pakettikatkojunaa Riihimäelle varten tullut kolmen vetovaunun lättäjuna oli saapunut tyhjänä Keravalta (Nikkilä - Kerava henkilöjunasta, jonka normaalisti olisi mennyt tyhjävaunujunana Riihimäelle) oli viereisellä raiteella kun Kostamus radan vihkiäisjuna oli tulossa viereiselle raiteelle. Ja juurikin tätä hallituksen ministerit odottivat).


Otsikko: Vs: Mikä on "Pakettikatkojuna"
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Huhtikuu 25, 2020, 10:55:23
"Pakettikatkoyö" oli Helsinki-Riihimäki -välillä käytännön loppuaikoina määritelty kutakuinkin näin: joka kuukauden ensimmäisen maanantain jälkeinen yö. (Tiistai ei siis ollut määräävänä.) Ja työaika oli siis useinmiten ma-ti välisenä yönä n. klo 23-05. Rantaradallakin oli pakettikatkoja alkujaan, mutta ne lopetettiin jo viime vuosituhannella. Huoltotyöt eli katkot tehtiin siellä vain tarvittaessa.

Pakettikatkon aikana sähköt siis katkaistiin "koko" Hki-Ri -väliltä, mutta itse Ttv-työmaa tms. saattoi olla sitten missä milloinkin, vaikkapa vain Hyvinkää-Riihimäki -välillä.