Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Tunnus poistettu - Marraskuu 29, 2009, 11:43:56



Otsikko: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Marraskuu 29, 2009, 11:43:56
Löytämäsi sivu on aivan erinomaisen mainion Transport Tycoon -pelin (jonka parempi, jatkokehitelty ilmaisversio on nimeltään OpenTTD (http://www.openttd.org/)).

Nyt taidan mennä jo ohi tämän keskustelun aiheesta, mutta mitäs muita ilmaispelejä on rautateistä olemassa ja mistä niitä voi ladata? :)


Otsikko: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Marraskuu 29, 2009, 17:59:33
Railsim on varsin kiva 80-luvulla tehty junasimulaattori, joka muutamasta ärsyttävästä tekijästä huolimatta on aika kiva pelattava. Ja toimii koneella kuin koneella. Uudempiakin ilmaisia junasimulaattoreita kyllä löytyy, mutta niitä en ole pelannut.

Simutrans on varsin mainio peli sekin, mutta siinä on kohtuullisen korkea oppimiskynnys. Tykkään siinä kuitenkin siitä, että rahdilla on aina määränpää. Openttd:ssä mua vähän häiritsee se, että vaikkapa Helsingistä voi ottaa täyspitkän kaksikerrosjunallisen matkustajia ja kärrätä ne jollekin lappilaiselle pikkuseisakkeelle keskellä metsää. Kunhan parin kilometrin säteellä on yksi talo, kaikki tuhannet ja tuhannet junamatkustajat ovat vallan onnellisia. Kai siinä talossa sitten on iso kellari. Vaunut voi myöskin romuttaa matkustajat sisällään, mikä saa mut epäilemään että pelin kaupungeissa myydään halpaa kebabia.
Openttd on siltikin erinomaisen hyvä peli, etenkin jos kytkee realismiasetuksia päälle. Realistiset ylämäet ja kiihdytykset sekä vaunukohtaiset nopeusrajoitukset (joiden käyttämiseen tarvitsee jonkun vaunupaketin, esimerkiksi VR:n vaunut tai DB:n vaunut)

Transport Tycoonia ja sen uutta inkarnaatiota OpenTTD:tä olen pelannut vuodesta 1995 asti, enkä vieläkään ole kunnolla kyllästynyt :D
Openttd:n pelaamiseen tarvitset vielä hetken aikaa grafiikkatiedostot alkuperäisestä Transport Tycoon Deluxesta. Ne löytyvät helposti, minkä kanssa voin tarvittaessa vähän auttaakin. Peliin kehitetään kuitenkin avoimia grafiikoita, joiden avulla peliä voi pelata ilman mitään erillistä vänkyröintiä.

EDIT: Teksti siirretty off-topiccina pois ketjusta johon sen lisäsin. Poistin rivin, joka liittyi ketjuun jossa viesti alunperin oli, mutta joka ei liity mitenkään tähän ketjuun.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Topi Lajunen - Joulukuu 01, 2009, 17:10:38
Simutrans on varsin mainio peli sekin, mutta siinä on kohtuullisen korkea oppimiskynnys. Tykkään siinä kuitenkin siitä, että rahdilla on aina määränpää. Openttd:ssä mua vähän häiritsee se, että vaikkapa Helsingistä voi ottaa täyspitkän kaksikerrosjunallisen matkustajia ja kärrätä ne jollekin lappilaiselle pikkuseisakkeelle keskellä metsää. Kunhan parin kilometrin säteellä on yksi talo, kaikki tuhannet ja tuhannet junamatkustajat ovat vallan onnellisia.

OpenTTD on kyllä varsin mainio. Matkustajatkaan eivät enää kelpuuta määränpääkseen mitä tahansa mommilaa, kun lataa peliin "cargodist"-lisäkikkareen (http://wiki.openttd.org/Passenger_and_cargo_distribution). Sillä saa aikaiseksi varsin realistisia matkustajavirtoja. Toinen realismin kannalta tärkeä lisäkikkare on "PBS", eli Path Based Signals, joka päästää useamman junan samalle vaihdepiirille, kunhan kulkutiet eivät risteä. Aiemminhan junat pysähtelivät varsin usein turhaan.

Vielä kun saisivat tehtyä (ilmeisesti joku on jossain vaiheessa yrittänytkin) kikkareen, joka osaa suunnitella reittejä useamman suojavälin päähän, mikä mahdollistaisi molempiin suuntiin suojastettujen useampiraiteisten ratojen rakentamisen. Nythän näin ei voi tehdä, koska muuten junat voivat ohjautua vastakkain samalle raiteelle.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 02, 2009, 20:33:40
Vielä kun saisivat tehtyä (ilmeisesti joku on jossain vaiheessa yrittänytkin) kikkareen, joka osaa suunnitella reittejä useamman suojavälin päähän, mikä mahdollistaisi molempiin suuntiin suojastettujen useampiraiteisten ratojen rakentamisen. Nythän näin ei voi tehdä, koska muuten junat voivat ohjautua vastakkain samalle raiteelle.

Hähää, tämon tuttu ongelma. Siinähän seisovat kaksi junaa parinsadan metrin päässä toisistaan, veturit toisiaan kohti. Pitäisi oikeassakin elämässä ratkaista ongelma samoin kuin OTTD:ssä: toisen junan määränpääasemaksi määritellään se 500km päässä oleva asema, jolta juna on tullut. Tämän jälkeen junan veturi kannetaan junan toiseen päähän ja homma alkaa pelittää. Olen myös pohdiskellut, miten se veturi onnistuu vaihtamaan päätä. Todennäköisimmältä vaihtoehdolta tuntuu, että vaunujen päällä on kiskot ja veturissa jokin järjestelmä, jolla sen saa nostettua vaunujen kattojen korkeudelle.

Njhm, njhm.. Motivaationi olla lataamatta OTTD:tä tälle koneelle heikkenee heikkenemistään, etetenkin kun taskussa olisi 128-megainen muistitikku, jolle en parempaa käyttöä keksi...


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Robert Sand - Joulukuu 04, 2009, 01:43:34
Hyvä vinkki tuo cargodist juttu!
Pitää heti kokeilla...


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Joulukuu 04, 2009, 01:58:31
Cargodististä ei ollut kukaan tehnyt valmista linux-versiota, koska cargodistin katsotaan olevan niin keskeneräinen, ettei sitä vielä haluta virallisesti julkaista, joten sen kääntäminen oli lievän salapoliisityön takana. Koska cargodist vaatii muutoksia pelin lähdekoodiin, sitä ei voi julkaista samalla tavoin lisäosana kuin muita vastaavia osia.

Windowsille on joku vääntänyt binäärit. Ne on löydettävissä foorumiviesteistä, joihin Topin linkkaamalla sivulla on linkki. Valmiiksi pätsätyt sorsat olisin julkaissut, jos olisi riittänyt levytila niiden pakkaamiselle.

Ilahduin suuresti havaitessani, että OpenTTD:hen on vihdoin saatu omat grafiikat, jonka ansiosta alkuperäisen Transport Tycoon Deluxen grafiikoita ei enää tarvitse kaivella esiin. Yhäkin pitää itse käydä vielä pelin asentamisen jälkeen purkamassa paketit oikeaan paikkaan, mutta se on varsin helppoa :)
Cargodist tuntuu myös toimivan varsin järkevällä tavalla, mitä nyt viiden minuutin testillä sain todettua. Ladataan Euroopan kartta kaupunkeineen ja koetetaan tarkemmin, kunhan peleihin liittymätön 25-sivuinen byrokratiapaperinivaska on huolellisesti täytettynä poissa päiväjärjestyksestä.

Kiitos paljon linkistä! :)
Kyllä tässä saadaan kaksi vuosikymmentä (O)TTD:tä tätä menoa pian täyteen :]


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Juha-Pekka Kuusela - Tammikuu 23, 2010, 05:24:40
Vielä kun saisivat tehtyä (ilmeisesti joku on jossain vaiheessa yrittänytkin) kikkareen, joka osaa suunnitella reittejä useamman suojavälin päähän, mikä mahdollistaisi molempiin suuntiin suojastettujen useampiraiteisten ratojen rakentamisen. Nythän näin ei voi tehdä, koska muuten junat voivat ohjautua vastakkain samalle raiteelle.

Hähää, tämon tuttu ongelma. Siinähän seisovat kaksi junaa parinsadan metrin päässä toisistaan, veturit toisiaan kohti. Pitäisi oikeassakin elämässä ratkaista ongelma samoin kuin OTTD:ssä: toisen junan määränpääasemaksi määritellään se 500km päässä oleva asema, jolta juna on tullut. Tämän jälkeen junan veturi kannetaan junan toiseen päähän ja homma alkaa pelittää. Olen myös pohdiskellut, miten se veturi onnistuu vaihtamaan päätä. Todennäköisimmältä vaihtoehdolta tuntuu, että vaunujen päällä on kiskot ja veturissa jokin järjestelmä, jolla sen saa nostettua vaunujen kattojen korkeudelle.

Njhm, njhm.. Motivaationi olla lataamatta OTTD:tä tälle koneelle heikkenee heikkenemistään, etetenkin kun taskussa olisi 128-megainen muistitikku, jolle en parempaa käyttöä keksi...

Tuo veturin siirto kyllä hauska juttu ja mitens ne vaunut kun vaihtuuko niidenkin järjestys... kaiken kaikkiaan ihan kiva peli kaipais vaan laajempaa kirjoja kuljetettavaa tavaraa no kerralla siis ei niin että vaihdetaa vakiotavarat/palvelut yms.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Tammikuu 23, 2010, 21:11:49
Vielä kun saisivat tehtyä (ilmeisesti joku on jossain vaiheessa yrittänytkin) kikkareen, joka osaa suunnitella reittejä useamman suojavälin päähän, mikä mahdollistaisi molempiin suuntiin suojastettujen useampiraiteisten ratojen rakentamisen. Nythän näin ei voi tehdä, koska muuten junat voivat ohjautua vastakkain samalle raiteelle.

Onhan siihen olemassa laajennuksia, joilla noi tuotantolaitokset ja jatkojalostuksen voi vaihtaa toisiksi :)

//lainaukset kuntoon


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Markus Mälkönen - Tammikuu 24, 2010, 09:17:13
Tuo veturin siirto kyllä hauska juttu ja mitens ne vaunut kun vaihtuuko niidenkin järjestys... kaiken kaikkiaan ihan kiva peli kaipais vaan laajempaa kirjoja kuljetettavaa tavaraa no kerralla siis ei niin että vaihdetaa vakiotavarat/palvelut yms.
Lisää kuljettavaa tavaraa löytyy FIRST Industry Replacement- ja ECS Vectors -seteistä.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 24, 2010, 14:36:11
Tuo veturin siirto kyllä hauska juttu ja mitens ne vaunut kun vaihtuuko niidenkin järjestys... kaiken kaikkiaan ihan kiva peli kaipais vaan laajempaa kirjoja kuljetettavaa tavaraa no kerralla siis ei niin että vaihdetaa vakiotavarat/palvelut yms.
Lisää kuljettavaa tavaraa löytyy FIRST Industry Replacement- ja ECS Vectors -seteistä.

Mulla kävi settien kanssa kikkaillessa silleen, että erilaista tavaraa oli tarjolla vaikka kuinka, muttei osaa niistä ei pystynyt kuljettamaan millään vaunulla. Kannattaa siis olla tarkkana, millaisen tavara- ja kalustoyhdistelmän onnistuu samaan aikaan lataamaan.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Robert Sand - Tammikuu 24, 2010, 17:41:19
Minä käytän CSD set, Serbian standard gauge set ja Long vehicles.
Niillä on mahdollista kuljettaa kaikki ECS-tavarat.

Liitteenä minun new grapichs.



Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Tammikuu 24, 2010, 20:14:59
Suomalaista liikkuvaa kalustoa ollaan tekemässä pikkuhiljaa OpenTTD:hen, Finnish Trainset-projekti on ollut meneillään jo 5 vuotta. Finnish Rail Infrastructure & Stations Set on mallintamassa asemarakennuksia, asetinlaiterakennuksia ja muuta pientä tähän lisäksi.
Ks. http://users2.tt-forums.net/finnish/
Kauan aikaa sitten tässä viime vuonna release tuli Finnish Railsetista ja Roadsetista. Näissä suomalaiset tasoristeykset (vartioidut) ja Suomen vanha/uusi opastinjärjestelmä edustettuna. Sekä 25 kV ajojohtimet+ suomalaisen näköistä betoniratapölkkyistä rataa.
http://users2.tt-forums.net/finnish/Downloads.html

Tuossa vähän screenshotteja:
http://users2.tt-forums.net/finnish/Screenshots.html

Projekti on tällä hetkellä hieman jäissä, projektinvetäjän kiireiden vuoksi.
Projekti tarvitsisi piiräjiä asemille/infralle, joista löytyy lista:
http://users2.tt-forums.net/finnish/friss.html

Mikäli kiinnostusta riittää piirtämään niin projektia saa sillä lailla vietyä eteenpäin. Itselläni on myös kiireitä joten en ole ehtinyt piirtämään. Suomalainen korkeuskartta kaupunkeineen alueelta Kajaanista johonkin Loukolammen tienoille olisi itselläni menossa, mutta sekin on kesken. Tätä itse voisin jossain vaiheessa jatkaa, mutta Savon radan historian tallennusprojekti on itselläni priorisoituna tämän edelle, ja myöskin opiskelu vie oman aikansa. Apu on tarpeen piirtämisessä.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Helmikuu 03, 2012, 19:14:28
Aktiivinen koodaaja Finnish Train set-projektille löytyi, joten lähitulevaisuudessa voi tulla vähän lisää Suomalaista pelattavaa kalustoa tähän OpenTTD:hen..


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Helmikuu 13, 2012, 18:04:37
Kaikki pitää tehdä itse.
http://www.openttd.org/en/
Jos jokin on epäselvää, niin tuossa osoitteessa on tutoriaaleja yms.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Markku Blomgren - Helmikuu 13, 2012, 18:36:41
Voiko näitä simulaattoreita millään tavoin verrata Microsoftin simuun? Onko niissä esimerkiksi valmiita rataosia vai lähdetäänkö liikkeelle palasista joita pitää itse yhdistellä?

Nyt tietysti pitään miettiä, että mitähän Microsoftin simua tarkoitetaan, tödennäköisesti Train Simulatoria johon verrattuna OTTD on ihan erillainen peli.

Microsoft Train Simulatorin 'manttelinperijä' tänä päivänä on Railworks3: Train Simulator 2012, saatavilla esim. Steamista (jonka vaatii toimiakseen). Varoituksen sanana tosin, RW3 vaatii tehokkaan koneen, varsinkin prosessoritehoa on syytä olla rutkasti. Samoin suositellaan 64bittistä windowsia, siis 7:aa sekä vähintään 4 Gigatavua muistia, mielellään enempikin.

Toinen junien ajamiseen liittyvä simulaattori on N3V/Auran Trainz joka tottelee nykyään mallinimeä Trainz Simulator 12.

Open Transport Tycoon (Deluxe  sic!) on taas kuljetu-'verkkojen' rakentamiseen ja ylläpitoon perustuva 'tosiaikanaksu' (eli vaatii tehokasta hiirikättä...) OTT:n grafiikat on ovat jo hieman vanhentuneet, mutta se on siedettävä jos ko. pelityypistä tykkää (kuin hullu puurosta joidenkin suhteen...)  ::)


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Helmikuu 13, 2012, 22:43:55
Rataosia ja kalustoa on MSTS:lle vaikka miten paljon. Google on varmaan hyväksi avuksi.

Latailin aikoinani ruotsalaisia ja tanskalaisia ratoja, niitä oli sitten kiva ajella Dv12+siniset vaunut -junalla tai Lätällä ja rakennella aikatauluja.

"Aikoinani" tarkoittaa siis mennyttä aikamuotoa, mutta ei sitä, että olisin lopettanut simujen kanssa touhuamisen. Takkahuoneessa on tehokas (tällä hetkellä neliytiminen AMD mutta päivitys on vireillä) kone, siinä RailDriver Cab Controller, josta aikomus rakentaa kotimainen ajopöytä. Koneen äänet on yhdistetty kotiteatterijärjestelmään (4 x Magnat 44 sekä Magnat keskiäänikaiutin  ja erillinen subbari) ja näyttönä on 42" plasma. Kone on käyntiääneltään mahdollisimman hiljainen.

Sitten taas kun on aikaa ja tarmoa (siis molempia yhtaikaa, siitähän nämä elämän sekä elämää suuremmat projektit usein ovat kiinni), alkaa RailSimulatorin ja Trainzin simujen uudelleen asentelu, käyttö ja täydentäminen.


K.L.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Jussi Hiekkataipale - Helmikuu 14, 2012, 06:29:23
Onkohan siihen jostain saatavilla uusia rataosia? Muutaman veturin ja läjän tavaravaunuja olen löytänyt ja imuroinut. Olen ollut kuulevinani että joku olisi tehnyt jopa suomalaisia rataosia, ja sellaisesta voisi tekijälle maksaakin.

Rataosia voi tosiaan ladata (tai ostaa) Microsoft Train Simulatoriin melkoisen paljon, mutta suomalaisia ratoja ei tule mieleen kuin Ruuhikoski-Pirttilahti-rata, jota ei tosin taida olla enää saatavilla mistään.

Muistaakseni Railsim-nimiselle antiikkiselle DOS-pohjaiselle junasimulaattorille taisi olla kanssa muutama rata suomesta. Ainakin Helsinki-Riihimäki ja sitten taisi olla joku pätkä Itä-Suomesta ja Naantalin rata. Railsimin toimivuus nykykoneilla tosin lienee hieman heikohko.

Muita julkisessa levityksessä olleita suomalaisia ratoja ei tule mieleen. Näistäkään yksikään ei taida olla enää saatavissa. Ainakaan itse en ole nähnyt. Jos näitä jollain on, niin jakoon voisi laittaa.

MSTS:lle taitaa isoin ilmaisten tavaroiden latauspaikka olla trainsim.com


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Helmikuu 14, 2012, 17:57:42
Lisäksi tähän väliin täytyy mainita ilmaisesta, avoimen lähdekoodin omaavasta OpenBVE:stä:
http://trainsimframework.org/

Sen asennus voi olla hieman mutkikasta, mutta sen ei pidä antaa huijata. Siinä on realismi ihan toisella tasolla kuin MSTS:ssä tai edes Railworksissa. Esimerkiksi äänimaailmaan siinä on panostettu huomattavan paljon enemmän, junan kuljetus ei ole ihan niin yksinkertaista kuin MSTS:ssä.. Mm. turvalaitteet, opastimien käyttäytymiset ja muu vastaava on paremmin toteutettu kuin kaupallisissa simulaattoreissa, eikä suotta. Eteenkin jarrutus on hyvin todenmukaista versus MSTS. Toki grafiikka ei ole vielä niin kehittynyttä, mutta kyllä se vielä siitä kehittyy. Sille on hiljattain tullut integroitu sisällönlatausjärjestelmä, eli junakalustojen ja ratojen asentaminen ei käyttäjältä vaadi läheskään niin paljon taitoa kuin MSTS:ssä. Suosittelen kokeilemaan sitä esimerkiksi Unkarilaisilla radoilla ja kalustolla.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Heikki Piirainen - Helmikuu 15, 2012, 00:28:18
Lisäksi tähän väliin täytyy mainita ilmaisesta, avoimen lähdekoodin omaavasta OpenBVE:stä:
http://trainsimframework.org/

Sen asennus voi olla hieman mutkikasta, mutta sen ei pidä antaa huijata.

Nykyaikaisissa käyttöjärjestelmissä (http://goodbye-microsoft.com) riittää loitsu apt-get install openbve. ;)


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Nikolas Peippo - Helmikuu 15, 2012, 10:57:56
Täältä myös monta positiivista ääntä OpenBVE:lle.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Helmikuu 17, 2012, 13:40:00
Rohkenenko kysyä mitä realismi on? Sen olen toki ehtinyt huomata että MSTS:n useimpien ellei kaikkien vetureiden vetokykyä ja jarrujen tehoa on liioiteltu ja kaarteiden ja kaltevuuksien jyrkkyyttä dramatisoitu, mutta entä muuta? Likaiset ohjaamon ikkunat ovat ehkä vähän liiallistakin realismia, samoin se että FM Trainmaster korisee ja rohisee kuin ikäloppu pesukone.

Paljonko nämä uudemmat ja realistisemmat vaativat konetehoa? MSTS vuodelta 2001 alkoi kunnolla pyöriä vasta vuoden 2005 isossa läppärissä, ja vuoden 2011 miniläppärissä se kulkee jo melkein tökkimättä. Uudet lisukkeet saattavat toimia sulavasti joskus vuoden 2015 tienoilla hankittavassa koneessa - jos MSTS ylipäätään toimii XP:tä uudemmissa Windowseissa.

Realismi on todellisuuden kuvaamista mahdollisimman tarkasti. Konetehoa esim. OpenBVE ei vie merkittävästi MSTS:ää enempää, ja asetuksista sitä voi tarvittaessa säätää niin ettei se töki vanhemmallakaan koneella. Ei kannata olla yhtään ennakkoluuloinen tuon suhteen, koska kokeileminen ei maksa mitään, ja OpenBVE vie vähemmän levytilaa kuin MSTS. Itse ohjelma ja sen vaatimat 3-4 komponenttia ovat yhteensä kooltaan alle 10 Mt. Toki nuo reitit vievät muutaman megatavun/kpl ja vetokalusto myös.. Mutta se ei ole yleensä nykyajan koneissa ongelma.. Ja nyt asennus on huomattavasti helpottunut, kun kaikki ohjelman vaatimat komponentit ovat ladattavissa samalta sivulta: http://trainsimframework.org/downloads.html

Tällä hetkellä suoraan sisällönlatauspalveluista ladattavista kalusto-yksiköistä paras on minusta Ganz V63, jonka perässä on 6 Bhv-vaunua (jotain Unkarilaisia teräsvaunu-vastineita), ja radoista Solyomvar-Kiralyliget (Unkarista). Toki muitakin kivoja ratoja löytyy.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Helmikuu 17, 2012, 22:01:34
Lainatakseni itseäni muutama viesti takaperin..
... Siinä on realismi ihan toisella tasolla kuin MSTS:ssä tai edes Railworksissa. Esimerkiksi äänimaailmaan siinä on panostettu huomattavan paljon enemmän, junan kuljetus ei ole ihan niin yksinkertaista kuin MSTS:ssä.. Mm. turvalaitteet, opastimien käyttäytymiset ja muu vastaava on paremmin toteutettu kuin kaupallisissa simulaattoreissa, eikä suotta. Eteenkin jarrutus on hyvin todenmukaista versus MSTS.

Eli toisin sanoen, OpenBVE:ssä monessakin junakalustossa on hyvin realistiset äänet, verraten MSTS:ään, mm. kiskonjatkosten ääni, sillalla kulkiessa kuuluu erilainen ääni, jarrutus"raksien" muutoksista kuuluu suhahtelua, ratamoottorien ääni vaihtelee nopeuden ja tehoportaiden mukaan, pyörät kirskuvat kiskoa vasten jne...

Sitten fysiikka. MSTS:n fysiikkamoottori on melko alkeellinen. Fysiikkapuolen mallinnus on paljon kehittyneempää OpenBVE:ssä, eteenkin jarrutus toimii kohtuullisen realistisesti.

Turvalaitepuolella MSTS toimii aika surkeasti, esim. opastinlogiikan toteutuksen kannalta. OpenBVE:ssä on radassa fyysiset baliisit ja ATC/ATS, joka on eräänlainen JKV:tä muistuttava kulunvalvontajärjestelmä. Toisaalta MSTS:ssä voi valita, millä raiteella kulkee (vaihteenvalitsimen kautta), sitä ominaisuutta ei ole vielä OpenBVE:ssä, se vaatii isoja muutoksia renderöintiin, koska OpenBVE on tehty BVE4:sen pohjalle.

OpenBVE on tällä hetkellä yhteensopiva lähes kaikkien BVE4-ratojen ja vetokaluston kanssa. BVE4:lle on tehty Suomesta Dv12, ja fiktiivinen Helsinki-Raahe-rata. Olemassaolevaa ulkomaista kalustoa ja ratoja on mistä valita, monellakin nettisivulla. Juuri tänään kokeilin brittiläistä Network West Midlands-rataosaa, jossa oli aika paljon erilaisia valintoja reitille rataosalla ajankohdan ja pysähdyspaikkojen osalta.

http://www.bve.cz/en/route_table.html
http://wiki.bve-routes.com
http://www.trainsimstuff.org/
http://bvetmd.org.uk/

BVE4-aikajakson kalusto ja radat täytyy asentaa samaan tapaan kuin MSTS:ssä.

Osassa BVE4-kalustoa ei ole junaa ulkopuolelta mallinnettu, koska BVE4:ssä (johonkin versioon asti) junasta on käytettävissä ainoastaan sisänäkymä.

OpenBVE:n graafisia mahdollisuuksia demotaan näillä videoilla:
http://www.youtube.com/watch?v=4dzh8df0suo
http://www.youtube.com/watch?v=QxgfhGZHznU
http://www.youtube.com/watch?v=CRQtycIy-2I
http://www.youtube.com/watch?v=QtITwxTWLyM

Täytyy kuitenkin ottaa huomioon että nuo ominaisuudet ovat kehittämisen alla, ja kaikkea tuota tehtyä sisältöä ei löydy sisäänrakennetusta latausikkunasta, eikä sitä löydy muualtakaan ennen kuin kehittäjätahot ovat ne julkaisseet. Myös itse OpenBVE kehittyy pikkuhiljaa, sitä kehittävän tahon ajan salliessa.

En hauku MSTS:ää, mutta se että tuollaisia ominaisuuksia ei löydy edes nykyisestä Railworksista, kaupallisten junapelien/simujen joukosta, osoitaa sen että kaupalliset simulaattorit ovat kankeita, koska kaikkea käyttäjien haluamia, realismia nostavia ominaisuuksia ei haluta tai ei kehdata toteuttaa, "koska ne ovat vain marginaalisen joukon toivomuksia". Kuitenkin nämä ominaisuudet tekevät juuri OpenBVE:stä ylivertaisen kaupallisiin tuotteisiin nähden, tietyn käyttäjäryhmän (ehkä veturinkuljettajien) joukossa.

Ei MSTS:än pelaamisessa mitään huonoa ole, ottaen huomioon sille tehdyn kaluston ja ratojen kirjon (pelaan välillä sitä itsekin), mutta ei pidä sulkea silmiään kehittyneimmiltä vaihtoehdoilta. Tällä hetkellä vaan ei ole Suomalaista kalustoa saatavana tuohon OpenBVE:seen kuin marginaalisesti. Jonkun pitäisi tehdä suomalaistyyppinen rata, ja sen tekemiseen ei ole graafista editoria, toisin kuin kaupallisissa simulaattoreissa. Kalustoakin saisi olla isompi kirjo.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Kimmo T. Lumirae - Helmikuu 17, 2012, 22:44:27
Omat kokemukseni ei-ammattimaisista simuista ovat rajallisia, mutta joitain havaintoja:

Realismin puuttuminen ei MSTS:n kohdalla tarkoita maaston hienouksia: siellähän lumihiutaleet leijuvat ja linnut sirkuttavat (eivät välttämättä samoilla asetuksilla kuitenkaan). Ensimmäiset moitteet tulevat kuitenkin jo äänipuolelta: tavarajunan ohitusääni on jonkun telin narahtelua; todellisuudessa vauhdissa oleva tavarajunahan tunnetusti kolisee ja kohisee varsin kovaa.

Mutta se ajodynamiikka. Kun MSTS:llä tulee suurnopeusjunalla 160 km/h tunnelista kaarteeseen, joka tulee 150 m:n päästä näkyviin ja näyttää aivan liian jyrkältä jotta siitä selvittäisiin, ja tekee hätäpäissään hätäjarrutuksen, pysähtyy mainittu suurnopeusjuna siihen tunnelin suuaukolle, reilu 100 metrin päähän hätäjarrutuksen aloittamisesta!

Sama ongelma on oikeastaan jokaisessa radassa ja kalustoyksikössä. Muokkaaminen on mahdollista melko yksinkertaisilla editoreilla, mutta se on työlästä, koska sopivat arvot ovat kokemusperäisiä ja esim. jarruvoimat on muutettava jokaiseen kalustoyksikköön erikseen ts. jos junassa on monentyyppisiä vaunuja, on arvot kehiteltävä ja muutettava jokaiseen eri tyyppiin.

Rail Simulatorissa tämä puoli näytti olevan paremmin kunnossa; ajelin sillä Hagenista Siegeniin BR101:llä ja dynamiikka tuntui olevan koko lailla kohdallaan. Uusi simu on jo maksettu Steamiin joten katsotaan miten sen kanssa.

Konetehoa MSTS vaatii näköjään todella paljon, jos aikoo ajaa isoilla resoilla ja grafiikka-asetukset tapissa. Menossa on siis neliytiminen AMD 2GHz+, 2Gt keskusmuisti ja näytönohjaimena GeForce GTS 250; ei uusinta eikä kalleinta tekniikkaa mutta aika paljon numeronmurskaustehoa eikä tämä yhdistelmä saanut vielä MSTS:ää pyörimään kuin juuri ja juuri hyväksyttävästi eli jotain 35 fps asetukset kaakossa. 4GHz neliytiminen ja 4Gt keskusmuisti on tilattu, katsotaan miten alkaa sujua.

En suosittele edes yrittämään MSTS:ää läppärillä, vaikka läppäri olisi moderni ja olevinaan nopeakin. Konetehon tarve tuntuu olevan ihan pohjatonta.

Täytyy kokeilla noita muita simuja, kun saa taas juonesta kiinni.


K.L.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Harri Junttila - Helmikuu 17, 2012, 23:05:26
Tuli Trainz 2010 hommattua, kun oli paikallisessa liikkeessä 9,90€ tarjouksessa.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Ossi Rosten - Helmikuu 17, 2012, 23:43:37
[...] OpenBVE:seen kuin marginaalisesti. Jonkun pitäisi tehdä suomalaistyyppinen rata, ja sen tekemiseen ei ole graafista editoria, toisin kuin kaupallisissa simulaattoreissa.

Graafista editoria ei ole, vielä: http://code.google.com/p/routebuilder/ 



Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Markku Blomgren - Helmikuu 18, 2012, 03:03:03
Pitää hieman väittää Oskarille vastaan, kyllä Railworks osaa noita hienouksia, se tosin vaatiin kaluston kehittäjältä työtä, lähinnä lua-scriptien kautta. Esimerkkinä brittiläiset class 150, 153 (advanced, Just Trains) ja 156. Lisäksi perusominaisuuksia löytyy joistain muistakin junista. Löytyy jopa kohtuu toimiva nopeuden asettelulla toimiva järjestelmä ICE1 junasta sekä  Br120 veturista, ensinmainittu löytyy Steamistä, jälkimmäinen virtualrailroads.de-saitilta (myös ICE1:sen kehittäjä). Tuota asettelua ei löydy OpenBVE:stä...ainakaan vielä.  ;D


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Topi Lajunen - Helmikuu 18, 2012, 09:40:34
Ja kyllä Railworksissa pystyy itse kääntämään halutessaan vaihteet. Ja opastinjärjestelmä näyttäisi ainakin minun silmiin toimivan kohtalaisen realistisesti. Eräänä esimerkkinä kun tulee tarve ajaa varatulle raiteelle, niin pääopastin möllöttää punaisena, ja sen ohittamiseen pitää pyytää lupa, ja sen saa tai ei saa.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Markku Blomgren - Helmikuu 22, 2012, 20:06:03
Onko tietoa toimiiko MSTS XP:tä uudemmissa Windowseissa?

Vaikuttaisi tuo toimivan, ainakin uktrainsim:n foorumeiden mukaan:
http://forums.uktrainsim.com/viewtopic.php?f=273&t=122318

Ja tietenkin on olemassa myös OpenRails joka pyörittää MSTS:n sisältöä kohtuullisen hyvin, ymmärtääkseni aktiviitetkin toimivat nykyisessä 0.7-versiossa.
http://openrails.org/

Ja kyllä Railworksissa pystyy itse kääntämään halutessaan vaihteet. Ja opastinjärjestelmä näyttäisi ainakin minun silmiin toimivan kohtalaisen realistisesti. Eräänä esimerkkinä kun tulee tarve ajaa varatulle raiteelle, niin pääopastin möllöttää punaisena, ja sen ohittamiseen pitää pyytää lupa, ja sen saa tai ei saa.

Juu, voi kääntää Free Roamkin-modessa sekä aktiviteeteissä niissä paikoissa joissa sen on tehty mahdolliseksi reitin tekijä.

Kiesus, että meinaan kirjoittaa koko ajan englanniksi noita tiettyjä sanoja joita ei oikein järkevästi pysty suomentaan, esim. RailWorksin 'route'.  ;D


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Mika Hakala - Maaliskuu 15, 2012, 22:02:58
Koska alusta asti on esitetty TTD:tä ja Railroad Tycoonia, jotka eivät tosin tainneet olla itse simulaattori-teeman aihe, Kysynkin, onko korviin kantautunut että vastaavia olisi tulossa?

Railroad Tycoon oli rajallisuutensa vuoksi sitä etten enään siihen koske (Junien rajallisuus, joka oli sen ajan pc-kaluston ongelma), railroad tycoon 2 pärjäsi puitteistaan huolimatta paremmin ja kolmonen oli surkea show. TTD:hen en tosin myöskään rupea vaikka paras onkin, vie ajan tajun.

Sid s railroads! olisi taivas, jos ei harrastekartat eivät toisi heti alkulatauksessa Steam building virheilmoituksia. Buginen peli kokonaisuudessaan, jos ei vedä asemalle omia raiteita ilman vaihteita per osuus.



Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Harri Sillankorva - Maaliskuu 16, 2012, 11:56:56
Toimimattomia ratoja sivustolta http://www.railserve.com/Computers/MSTS/Routes/ ...


Paremmatkin ohjelmat asentuvat joskus kansion C:\Train\TänneKiitos sijasta kansioon C:\Train\yllätys\tätäetarvannut, mutta uudelleenasennus onkin jo helpompaa kun siihen osaa varautua. Näistä kolmesta sen sijaan kaksi halusi piiloutua C:\Train\jekku\oivallus\kenkku\glbfxz -tyyppisiin paikkoihin, toinen niistä yritti jopa hakea kansiota C:\Routes vaikka oikein asennetussa MSTS:ssä ei sellaista ole! Kolmas asentui kiltisti mutta kaatoi MSTS:n jo ohjelman latautumisvaiheessa.


Jos tekijä ei osaa tehdä asennusohjelmaa, itse ratakaan ei liene kaksinen.



MSTS on tosiaan siinä paha että asennusohjelmat saattaa asentaa lisäosat vähän minne sattuu ja sitten on mahdollista ettei koko MSTS käynnisty enää. Täytyy aina tarkistaa minne asennusohjelma haluaa osansa asentaa ja tarvittaessa muuttaa ne. Itse tykkään valtavasti radasta "LGV Med". Ei kaiken hyvän tarvitse maksaa jotain... Samoin NECv4 eli tuo Philadelphia-Washigton:in päivitetty versio. Ja lisäosilla saa täytettyä vaikka kuinka ison kiintolevyn  :P


Kannattaa käyttää jotain apuohjelmaa joka tutkii onko lisäosat oikein asentuneet. Nimiä en muista mutta kannattaa etsiä osoitteesta http://www.trainsim.com/

Terveisin Harri Sillankorva, varmaan 500 kertaa MSTS:n uudelleen asentanut...



Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Markku Blomgren - Maaliskuu 17, 2012, 15:52:30
Sitä F-M:n rouskusta pitäisi pitää oikeastaan sointina, sillä onhan kyseessä veturikäytössä eirkoiset vastamäntämoottorit kaksitahtidieselinä, joten äänet lienevät ihan 'oikeat'. Vaihtamalla tilalle GM:n 'tavalliset' äänet on melkein pyhäinhäväistys, mutta menkööt tämän kerran...  ;D


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Markku Blomgren - Maaliskuu 17, 2012, 21:09:17
Sanokaamme siis näin: on vaikea uskoa että modernin dieselveturin ohjaamossa voi olla sellainen melutaso kuin australaisen malmiradan veturin kotitietokonesimulaattoriversion ohjaamossa on.


Voidaan tietysti miettiä mikä on moderni... Veturi kun on suunnilteltu 1950-luvulla joskin nuo Fairbanks-Morsen koneet lienevät vieläkin vanhempaa suunnittelua. Siihen aikaan ei hirveästi mietitty kuljettajan viihtymistä. Toisinaan tosin saattavat äänet olla hieman liian voimakkaita (tai niiden taso liian korkealla, siis itse äänitiedostossa). Olen joskus itse säätänyt noita tasoja joissain tiedostoissa jotta pää ei hajoa niitä kuunnellessa..  ::)


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Maaliskuu 17, 2012, 23:26:25
Nythän VR:llä on Veturi-kanta-asiakasohjelmassa arvonta, jossa palkintona on pääsy itselle ja kaverille kokeilemaan veturisimulaattoria VR Koulutuskeskuksessa. :)

http://www.vr.fi/fi/index/asiakaspalvelu/etujaasiakkaille_12/kuukaudenkiva.html.stx (http://www.vr.fi/fi/index/asiakaspalvelu/etujaasiakkaille_12/kuukaudenkiva.html.stx)


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Markku Blomgren - Maaliskuu 18, 2012, 05:14:57
Jos en nyt ihan pieleen asiaa muista, niin aussit ovat käytännössä lisensoineet ne koneet amerikoista kuten lähes kaikki muutkin isommat dieselit raiteilla, lukuunottamatta XPT:tä joka taasen on muunnos Brittiläisestä HST:stä.  Ymmärtääkseni ausseilla on oma kopionsa kaikilta vanhemilta valmistajilta, eli on EMD:tä, F-M:ää ja AlCo:A, itse veturit sitten on suunniteltu omiin tarpeisiin sopviksi hieman samalla tavalla kuin esim. NoHAb täällä pohjolassa. Trainz:hän on sitten aussikoneiden luvattu (ja hukattu) simulaattori (juuri ja juuri...), joskin äänimaailma on hieman...olematon  ;D


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Markku Blomgren - Maaliskuu 18, 2012, 19:09:48
Tehdään tiivistelmä: British Columbia Electric Railway (BCER):n (http://hawkdawg.com/MSTS/rts/bcer.htm) mukana olevassa FM H-12-44-veturissa ja BHP Billiton Iron Ore Routelle suositellussa nelisenkymmentä vuotta uudemmassa Dash 8-veturissa (http://msts.steam4me.net/routes/wa_bhp_mac.html) on samanlainen käyntiääni. Kumpi on aito ja kumpi on kopioitu?

Sanoisin, että Dash-8 veturilla on väärä äänimaailma, pitäisi kuulostaa enemmän dash-9:ltä jolle on myös sukua. Pikainen kuuntelu juutuubista varmentaa mielestäni asian.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Huhtikuu 24, 2013, 18:33:06
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, OpenTTD:hen:

Piakoin ilmestyy Finnish Trainsetin alphaversio. Testaajia ja bugien etsijöitä kaivattaisiin. Aikaa on kulunut 8 vuotta, mutta vasta tänä keväänä, viikko sitten sitä alettiin toden teolla koodata. Kaikkea tavaravaunukalustoa ei ole vielä piirretty, mutta esim. lähes kaikki oleelliset matkustajavaunut löytyvät, samoin moottorijunat ja veturit. Lisää on tulossa ajan kanssa.

Aiheesta lisää: http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=26&t=21457&start=480

FIRS-teollisuussetti on ihan hyvä suomi-skenaarioissa, siinä on ihan mielenkiintoisia teollisuusketjuja.

Suomi-infrasettikin on olemassa. Se löytyy myös tuolta TT-foorumeiden puolelta (ja BaNaNas:ista, asemarakennusosa): http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=26&t=43560


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Toukokuu 15, 2013, 22:18:24
No niin, nyt on ensimmäinen toinen versio Finnish Trainsetistä julkaistu, 0.5.3. Se on saatavilla BaNaNas-palvelusta.

EDIT: 16.5.2013 0.5.3, bugeja korjattu.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Kesäkuu 01, 2013, 02:10:33
Kiinnostaisiko jotakuta screenshotit?

Tässä pari esimerkkiä, josta ensimmäisessä Dr12-vetoinen Om-juna kohtaa Lättähatuista ja liitevaunuista koostuvan paikallisjunan sekä Dm8-kiitojunan täysin fiktiivisellä Kinnulan asemalla 1970-luvun alkupuolella.

Toisessa taas Dr13-ja Dr16-vetoiset 1-krs-IC-junat kohtaavat Lättähatuista ja liitevaunuista koostuvan paikallisjunan Multian asemalla. (Sekin täysin fiktiivinen) Vuosi noin 1990. (Toki todellisuudessä lättähatut poistuivat pari vuotta aiemmin aktiivikäytöstä..)


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Kesäkuu 01, 2013, 06:21:13
No niin, nyt on ensimmäinen toinen versio Finnish Trainsetistä julkaistu, 0.5.3. Se on saatavilla BaNaNas-palvelusta.

EDIT: 16.5.2013 0.5.3, bugeja korjattu.
Onko tuossa pelissä koko Suomen rataverkko?


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Kesäkuu 01, 2013, 10:04:57
Ei. Skenaarioita voi itse luoda (tai ottaa valmiita), ja radat pitää itse vetää skenaarioihin.

Korkeuskäyrien (harmaasävyinen "heightmap") perusteella pystyy periaatteessa tekemään osin automatisoidusti Suomi-skenaarion tai osan siitä, mutta sellainen tekijä kuin järvien korkeus merenpinnasta vielä toistaiseksi rajoittaa automaattisen skenaarion luontia (kaikki järvet merenpinnan yläpuolella pitäsi asetella käsin, ellei sitä halua tehdä huonolla tavalla, tällöin vaihtoehdoksi jää kaikkien järvien laskeminen merenpinnan tasolle, ja järvien reunoilla olisi kielekkeitä..). Asiaan tulee ennen pitkää korjaus, kun jokien (voidaan käyttää myös järvinä) asettelu tulee mahdolliseksi omana tasonaan suoraan korkeuskarttaan (OpenTTD ei tue sitä vielä, joku kehittelee ominaisuutta..). Lisäksi kaupungit ja teollisuuslaitokset pitää asetella käsin, jos haluaa oikein realistisen skenaarion.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Kesäkuu 18, 2013, 21:07:11
Finnish Trainsetin versio 0.5.4 julkaistiin BaNaNas-palvelussa maanantaina, sisältää paljon bugikorjauksia ja uusia kalustoyksiköitä, mm. Ds1 ja Dr14. :)


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Miko Rautiainen - Kesäkuu 19, 2013, 08:37:12
Mä oon ladannu Finish trainsetin mut en saa pelattua/asennettua sitä?


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Kesäkuu 19, 2013, 21:33:11
Sinun pitää laittaa se NewGRF-asetuksista päälle. Ohje: http://wiki.openttd.org/NewGRF#Version_1.1_and_later


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Jukka Voudinmäki - Kesäkuu 19, 2013, 21:54:35
Kiinnostaisiko jotakuta screenshotit?

Tässä pari esimerkkiä, josta ensimmäisessä Dr12-vetoinen Om-juna kohtaa Lättähatuista ja liitevaunuista koostuvan paikallisjunan sekä Dm8-kiitojunan täysin fiktiivisellä Kinnulan asemalla 1970-luvun alkupuolella.

Toisessa taas Dr13-ja Dr16-vetoiset 1-krs-IC-junat kohtaavat Lättähatuista ja liitevaunuista koostuvan paikallisjunan Multian asemalla. (Sekin täysin fiktiivinen) Vuosi noin 1990. (Toki todellisuudessä lättähatut poistuivat pari vuotta aiemmin aktiivikäytöstä..)

Jos ennen sotia kaavailtu Haapamäki-Saarijärvi -rata olisi toteutettu, Multian keskustan tuntumassa olisi todennäköisesti ollut asema ja kunnan alueella kolme muutakin liikennepaikkaa.

Multia-fanina iloitsen fiktiivisen aseman nimen valinnasta.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Kesäkuu 23, 2013, 11:37:06
Kiinnostaisiko jotakuta screenshotit?

Tässä pari esimerkkiä, josta ensimmäisessä Dr12-vetoinen Om-juna kohtaa Lättähatuista ja liitevaunuista koostuvan paikallisjunan sekä Dm8-kiitojunan täysin fiktiivisellä Kinnulan asemalla 1970-luvun alkupuolella.

Toisessa taas Dr13-ja Dr16-vetoiset 1-krs-IC-junat kohtaavat Lättähatuista ja liitevaunuista koostuvan paikallisjunan Multian asemalla. (Sekin täysin fiktiivinen) Vuosi noin 1990. (Toki todellisuudessä lättähatut poistuivat pari vuotta aiemmin aktiivikäytöstä..)

Jos ennen sotia kaavailtu Haapamäki-Saarijärvi -rata olisi toteutettu, Multian keskustan tuntumassa olisi todennäköisesti ollut asema ja kunnan alueella kolme muutakin liikennepaikkaa.

Multia-fanina iloitsen fiktiivisen aseman nimen valinnasta.


Ahaa, sepäs sattui hyvin. :)

Tuohon Finnish Trainsettiin on ennen pitkää tulossa myös metrot, kapearaiteiset ja raitiovaunut. Niille tarvittaisiin piirtäjiä... (M100-metron spritet on jo piirretty, muttei koodattu.)

Aihetta sivuten, joku varmaan ehkä haluaisi myös Suomalaisia busseja ja linja-autopysäkkejä/asemia OpenTTD:hen, mahtaisikohan jollakulla riittää kiinnostus niiden rakentamiseen? Myös erinäisiä Suomalaisia kuorma-autoja olisi mukava saada tuohon settiin.

Lisää aihetta sivuten, lentokone- ja laivapuolella on kohtuullisen mukavan universaalit setit (Aviators Aircraft Set 5th Anniversary edition (av8), FISH is Ships), joten niitä ei tarvitse hirveämmin miettiä.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Syyskuu 08, 2013, 01:35:37
OpenTTD:n Finnish Trainsettiä on nyt melko hurjalla vauhdilla kehitetty eteenpäin. Vaunuja, uusia vetureita sekä moottorijunia on tullut ihan olan takaa lisää, mm. Vok, M100-metro ja Sm6. Kohta pitäisi uusi release 0.5.5 ilmestyä BaNaNaS-palveluun, teknisiä ongelmia on ollut jonkun verran itse julkaisuun liittyen, ei itse setin vaan BaNaNas:in kanssa.

Myös Suomalaisia raiteita ollaan kehittämässä tähän OpenTTD:hen (uudelleen koodattuna) osana integroitua infrastruktuuri-lisäosapakettia, joka sisältää erilaisten nopeusluokkien ja erilaisten rakenteiden raiteita (puu/betoni, sora/sepeli, sähköistämätön/sähköistetty), eri opastinjärjestelmien opastimia soveltuvin osin (semaforit, vanha opastinjärjestelmä, uusi opastinjärjestelmä, raideopastimet, OJ2010, metron opastinjärjestelmä), erilaisia tasoristeyksien varoituslaitoksia, jotka päivittyvät ajan edetessä, jne..


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Syyskuu 08, 2013, 01:43:09
Simutrans on varsin mainio peli sekin, mutta siinä on kohtuullisen korkea oppimiskynnys. Tykkään siinä kuitenkin siitä, että rahdilla on aina määränpää. Openttd:ssä mua vähän häiritsee se, että vaikkapa Helsingistä voi ottaa täyspitkän kaksikerrosjunallisen matkustajia ja kärrätä ne jollekin lappilaiselle pikkuseisakkeelle keskellä metsää. Kunhan parin kilometrin säteellä on yksi talo, kaikki tuhannet ja tuhannet junamatkustajat ovat vallan onnellisia.

OpenTTD on kyllä varsin mainio. Matkustajatkaan eivät enää kelpuuta määränpääkseen mitä tahansa mommilaa, kun lataa peliin "cargodist"-lisäkikkareen (http://wiki.openttd.org/Passenger_and_cargo_distribution). Sillä saa aikaiseksi varsin realistisia matkustajavirtoja. Toinen realismin kannalta tärkeä lisäkikkare on "PBS", eli Path Based Signals, joka päästää useamman junan samalle vaihdepiirille, kunhan kulkutiet eivät risteä. Aiemminhan junat pysähtelivät varsin usein turhaan.

Vielä kun saisivat tehtyä (ilmeisesti joku on jossain vaiheessa yrittänytkin) kikkareen, joka osaa suunnitella reittejä useamman suojavälin päähän, mikä mahdollistaisi molempiin suuntiin suojastettujen useampiraiteisten ratojen rakentamisen. Nythän näin ei voi tehdä, koska muuten junat voivat ohjautua vastakkain samalle raiteelle.

Topille ja Tuukalle tiedoksi, että cargodist-lisäosa on jo OpenTTD:n nykyisessä trunkissa (löytyy nightlyistä). ;) OpenTTD:n 1.4.0-julkaisu ilmaantunee ensi maaliskuussa, jossa se sitten "virallisesti" myös on. Seuraavia isoja ominaisuuksia jotka ovat sen jälkeen tulossa, ovat todennäköisesti more height levels-patch (viimeinkin!) ja custom bridgeheads-patch.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Robert Sand - Syyskuu 08, 2013, 03:21:26
Ai miten hienoeja juttuja TTD:lle on tehty!
Pitää kohta alkaa pelailemaan sitä taas.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Syyskuu 18, 2013, 15:52:07
FRISS, eli Finnish Rail Infrastructure & Stations Set, tullaan julkaisemaan OpenTTD:lle kahdessa osassa.

Ensimmäinen osa on FRISS - Rail Infrastructure, joka sisältää raiteet (mukaanlukien metro ja kapearaiteinen rata), opastimet, tunnelit, tasoristeykset, jne..

Toinen osa on FRISS - Stations and Other Infrastructure (entinen FRISS 0.1.0), joka sisältää asemarakennuksia ja muita raideinfraan liittyviä rakennuksia (vaihdekojuja, radan merkkejä, veturitalleja, jne..).

Molemmista on tulossa julkaisuversiot 0.5.0 lähiaikoina, kunhan muutama bugi saadaan korjattua ja muutamia ominaisuuksia lisättyä. Screenshotit voisivat olla kohta ajankohtaisia....


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Syyskuu 30, 2013, 22:42:37
No niin, FRISS - Rail Infrastructure 0.5.1 on nyt sitten OpenTTD:n BaNaNaS-palvelussa. Kuten myös FRISS - Stations and Other Infrastructure 0.5.2. Jostain kumman syystä tuo nimi katkeaa Infr-kohtaan tuossa BaNaNaS:issa, mutta muuten se kyllä toimii moitteitta. Taitaisi varmaan olla screenshottien paikka :) Kannustan myös muita laittamaan screenshotteja näistä+Finnish Trainsetin käytöstä :)


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Robert Sand - Syyskuu 30, 2013, 22:51:19
Screenshotteja tulemaan vaan. Kiitos!


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Lokakuu 03, 2013, 01:21:21
Saamanne pitää. :) Tässä postauksessa en laita ihan niin realistisia skenaarioita, ainakaan numeroissa 3 ja 4.....

1: 2x Dr14 vetää tyhjiä Vokkeja sorapäällysrakenteisella puupölkkyradalla
2: 3 kpl 3x Dr16+n kpl Vokkeja hiililastissa (tyhjä runko 1566 tn / täysi runko 5706 tn)
3: 2x Dr13-vetoinen Soek-vaunuinen öljyjuna, OJ2010-demokuva.
4: Mielikuvituksellisuutta: Yksiraiteinen Virtasalmen maanpäällinen metro liitettynä Virtasalmen rautatieasemaan ja Huruvetoisia puu+postivaunuisia pikajunia kulussa pääradalla. Uuden opastinjärjestelmän demokuva.

Lisää tulossa myöhemmin...


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Ossi Hakkarainen - Lokakuu 03, 2013, 01:47:00
Kyllä tuo OpenTTD on mahtava peli, mutta avaapa se väärään aikaan ja koita sitten tehdä jotain mukamas olennaisempia hommia ;>


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Markku Blomgren - Lokakuu 03, 2013, 17:28:28
Vaikkei nyt ihan junasimulaattori olekkaan, niin nyt on näemmä julkaistu Transport Tycoon täppäreille, eli iPadit ja muut vastaavat laitteet. Itse peli on tosin muunnos/käännös Locomotion-pelistä, ainakin kuvien perusteella...  ;D

JA itse simulaattoririntamalta (tai sinne päin), TrainSimulator 2013 päivittyi 2014 versioon viime viikolla, ei mitään kovin ihmeellistä, mikä sinänsä ei ole ihme(sic!) tietäen pelimoottorin iän. Pahimmat putisijat kutsuvatkin peliä TrainGame2014:ksi missä lienee vinha perä.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 04, 2013, 01:00:32
Vaikkei nyt ihan junasimulaattori olekkaan, niin nyt on näemmä julkaistu Transport Tycoon täppäreille, eli iPadit ja muut vastaavat laitteet. Itse peli on tosin muunnos/käännös Locomotion-pelistä, ainakin kuvien perusteella...  ;D

Openttd toimii joten kuten myös Android-puhelimilla. OpenTTD:n ylävalikko on jaettu kahteen osaan siten, että oikean laidan napilla voi valita, kumpi puoliskoista kulloinkin on näkyvillä. Kannattaa valita hiiriasetuksiksi näytön käyttäminen touchpadina ilman zoomia ja sitten asettaa kännykän fyysiset näppäimet hoitamaan hiiren nappien virkaa. Esim. volyyminapit käyvät hyvin, joskin joissain puhelimissa samalla myös säätävät sitä äänenvoimakkuutta...


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Lokakuu 04, 2013, 10:22:14
Vaikkei nyt ihan junasimulaattori olekkaan, niin nyt on näemmä julkaistu Transport Tycoon täppäreille, eli iPadit ja muut vastaavat laitteet. Itse peli on tosin muunnos/käännös Locomotion-pelistä, ainakin kuvien perusteella...  ;D

Openttd toimii joten kuten myös Android-puhelimilla. OpenTTD:n ylävalikko on jaettu kahteen osaan siten, että oikean laidan napilla voi valita, kumpi puoliskoista kulloinkin on näkyvillä. Kannattaa valita hiiriasetuksiksi näytön käyttäminen touchpadina ilman zoomia ja sitten asettaa kännykän fyysiset näppäimet hoitamaan hiiren nappien virkaa. Esim. volyyminapit käyvät hyvin, joskin joissain puhelimissa samalla myös säätävät sitä äänenvoimakkuutta...

Toimivatko eri NewGRF:t ja BaNaNaS normaalisti Androidillakin? Kuinka isoja skenaarioita tuolla pystyy pelaamaan pelin hidastumatta?


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Lokakuu 15, 2013, 06:43:38
Vaikkei nyt ihan junasimulaattori olekkaan, niin nyt on näemmä julkaistu Transport Tycoon täppäreille, eli iPadit ja muut vastaavat laitteet. Itse peli on tosin muunnos/käännös Locomotion-pelistä, ainakin kuvien perusteella...  ;D

Openttd toimii joten kuten myös Android-puhelimilla. OpenTTD:n ylävalikko on jaettu kahteen osaan siten, että oikean laidan napilla voi valita, kumpi puoliskoista kulloinkin on näkyvillä. Kannattaa valita hiiriasetuksiksi näytön käyttäminen touchpadina ilman zoomia ja sitten asettaa kännykän fyysiset näppäimet hoitamaan hiiren nappien virkaa. Esim. volyyminapit käyvät hyvin, joskin joissain puhelimissa samalla myös säätävät sitä äänenvoimakkuutta...

Toimivatko eri NewGRF:t ja BaNaNaS normaalisti Androidillakin? Kuinka isoja skenaarioita tuolla pystyy pelaamaan pelin hidastumatta?

Pelistä löytyy kaikki samat ominaisuudet kuin pöytäkoneversiostaankin. Isokin kännykännäyttö on tosin niin pieni, että päätin keskittyä kännykkäpelaamisessani muihin peleihin. En siis tiedä siitä, millaiset skenaariot toimivat. Luulisin rupuisen kotitietokoneeni perusteella, että jossain 1024*1024 kohdilla kulkee toimivuuden raja.

Ja sitten kukkaruukusta toiseen:
Onko oikeasti tarkoitus, että kun Tr1 maksaa 500 000 mk, ensimmäisten diiseleiden hinnat ovat 5 000 000 mk - 8 000 000 mk? Tuntuu vähän hassulta pelata niin, että hankkii uusia Ristoja vielä siinä vaiheessa, kun diiseleitä jo saisi, kun halvemmat käyttökulut eivät mitenkään ehdi kompensoida järkkykallista hankintahintaa ennen kuin kapine pitää jo viedä Kuusakoskelle...


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Oskari Kvist - Joulukuu 24, 2013, 20:58:39
Käyttäjiä on kuultu, ja hintoja on balansoitavissa käyttäjän haluaman mukaan. Myös uutta vetokalustoa on tullut paljon. Uusimman Finnish Trainsetin version, 0.5.8:n, löydätte OpenTTD:n BaNaNaS-palvelusta. Näin joululahjaksi sopivasti. :)


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: zige - Syyskuu 19, 2014, 09:45:59
Train Simulator 2014 päivittyi yön aikana uuteen versioon Train Simulator 2015:een. Samalla myös alkuintro vaihtui, jossa alussa näkyy oikeita junia ja mm. VR:n Sm1 päässyt videolle myös mukaan. Intro löytyy myös youtubesta: https://www.youtube.com/watch?v=Nwag7MnVMIU (Sm1 kohdasta 0:54)


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 19, 2014, 10:43:02
Train Simulator 2014 päivittyi yön aikana uuteen versioon Train Simulator 2015:een. Samalla myös alkuintro vaihtui, jossa alussa näkyy oikeita junia ja mm. VR:n Sm1 päässyt videolle myös mukaan. Intro löytyy myös youtubesta: https://www.youtube.com/watch?v=Nwag7MnVMIU (Sm1 kohdasta 0:54)

Muuta sitten valitettavasti ei ole juurikaan päivittynyt... Ilmeisesti suurin uudistus on, että pari uudehkoa ja jatkossa ilmestyvät rataosat tukevat paremmannäköistä taivasta. :(

Realisminnälkäiset siirtynevät vähitellen Run 8 Train Simulatorin pariin, etenkin kunhan rataosien määrä siinä vähitellen kasvaa. Tekijätiimi on aika pieni, joten nopealla aikataululla ei mitään valitettavasti tapahdu. Tällä hetkellä taitaa olla vain muutama länsiyhdysvaltalainen subdivision tehty. Tosin vähän epäilen, että aivan heti rataosat laajenevat vanhalle mantereelle.

http://www.run8studios.com/


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: zige - Syyskuu 19, 2014, 13:16:33
Train Simulator 2014 päivittyi yön aikana uuteen versioon Train Simulator 2015:een. Samalla myös alkuintro vaihtui, jossa alussa näkyy oikeita junia ja mm. VR:n Sm1 päässyt videolle myös mukaan. Intro löytyy myös youtubesta: https://www.youtube.com/watch?v=Nwag7MnVMIU (Sm1 kohdasta 0:54)

Muuta sitten valitettavasti ei ole juurikaan päivittynyt... Ilmeisesti suurin uudistus on, että pari uudehkoa ja jatkossa ilmestyvät rataosat tukevat paremmannäköistä taivasta. :(

Realisminnälkäiset siirtynevät vähitellen Run 8 Train Simulatorin pariin, etenkin kunhan rataosien määrä siinä vähitellen kasvaa. Tekijätiimi on aika pieni, joten nopealla aikataululla ei mitään valitettavasti tapahdu. Tällä hetkellä taitaa olla vain muutama länsiyhdysvaltalainen subdivision tehty. Tosin vähän epäilen, että aivan heti rataosat laajenevat vanhalle mantereelle.

http://www.run8studios.com/

Mitä meinaat realisminnälkäisillä? Railworksin Train Simulatorit on realistisimmat mitä oon nähnyt tähän mennessä. Se tietty mitä voisi parantaa on mm. matkustajien meno laiturilta junaan ja toisinpäin tms.

Mutta muutenhan esim. ohjaamoiden toiminnot on realistisia jne.

Joo totta et suurimmat muutokset tuossa on tyyliin menun UI joissakin kohdissa. Esim. ajettaessa en huomannu mitään muutosta.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 19, 2014, 13:53:27
Mitä meinaat realisminnälkäisillä? Railworksin Train Simulatorit on realistisimmat mitä oon nähnyt tähän mennessä. Se tietty mitä voisi parantaa on mm. matkustajien meno laiturilta junaan ja toisinpäin tms.

Eli et ole tutustunut Run 8:iin. :)

Siinä täytyy jokainen veturi käydä käynnistämässä erikseen (tai no on olemassa pikavalinta, joka käynnistää kaikki), asettaa ne tarvittaessa apuvetureiksi, asettaa vaunuston peräpäähän jenkkien käyttämä End Of Train Device, täyttää jarrujohto ennen liikkeelle lähtöä, mikä kestää realistisen ajan (eli ei kuten TS:ssä), siinä on huomattavasti realistisemmat viiveet jarrujen toiminnassa, mallintaa jarrujohdon paineen oikein (perässä alempi paine kuin veturin päässä), siinä voi itse tai moninpelissä joku toinen voi toimia liikenteenohjaajana realistisen näköisellä ohjaustaululla, moninpeli mahdollistaa useamman ihmisohjatun junan liikkumisen samaan aikaan, opastinjärjestelmät toimivat oikein eikä vähän sinne päin kuten TS:ssä, jenkkityyliset kuumakäynti-ilmaisimet toimivat, käsivaihteet täytyy käydä kääntämässä käsin, ja niin edelleen...

Tästä saa vähän kuvaa: https://www.youtube.com/watch?v=B6AhoEgnUdQ

Se on oikeasti ihan eri planeetalta se vekotin.


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: zige - Syyskuu 19, 2014, 15:26:56
Eli et ole tutustunut Run 8:iin. :)

En ole, mutta nyt tuon sun kertomuksen perusteella kiinnostaa kyllä kokeilla :) Kiitos kun jaksoit avata vähän tätä mulle! Pitää katella mistä välistä saan tyrkättyä rahat ton ostoon :)


Otsikko: Vs: Junasimulaattorit
Kirjoitti: Kimmo Säteri - Huhtikuu 01, 2017, 11:36:06
Nostetaanpas tätä keskustelua taas esiin. Muutama viikko sitten löysin sivuston, josta voi ladata Chris Sawyer's Locomotion -peliin rautatiekalustoa monesta maasta. Tämä sivusto siis kyseessä:
https://www.walter1940.de/
Jotain tutunnäköistäkin löytyi:
https://www.walter1940.de/downloads/elektrische-lokomotiven-electric/finnland-finland/
https://www.walter1940.de/downloads/diesellokomotiven-diesel/finnland-finland/
https://www.walter1940.de/downloads/güterwaggons-freight-wagons/finnland-finland/