Otsikko: Miljardidiili ! DB Cargo ostaa satoja tavaraliikennevetureita Kirjoitti: John Lindroth - Syyskuu 08, 2020, 13:24:00 Deutsche Bahnin sisaryhtiö DB -Cargo haluaa modernisoida veturistoaan ja nyt on päätetty hankkia 400 kappaletta uusia tavarajunan vetureita. Tilauksen toimittajaksi on valittu Siemens AG. Näissä tulee olemaan valmius sekä sähkö että diesel käyttöön. Veturien toimitus tulee alkamaan vuonna 2023. Toimituksen arvo tulee ylittämään miljardin Euroa. Tulemme kasvamaan ja nuorentumaan sekä tajoamaan asiakkaillemme modernimpaa ja tehokkaampaa vetovoimaa sanoo projektin tuotantovastaava "Ralf Guenther Kloss". Näistä tulee paljolti sen viimeisen mailin vetovoimaa asiakkaan ja toimijan välillä ,rataosilla joilla ei ole sähköistystä. Vuoteen 2050 asti on DB johdon mukaan suunnitelma päästä eroon varsinaisista dieselvetureista. (Lähde Der Spiegel)
Otsikko: Vs: Miljardidiili ! DB Cargo ostaa satoja tavaraliikennevetureita Kirjoitti: Lauri Rantala - Syyskuu 08, 2020, 17:39:47 ja diesel vetureiden käyttö loppuu Otsikko: Vs: Miljardidiili ! DB Cargo ostaa satoja tavaraliikennevetureita Kirjoitti: Johannes Erra - Syyskuu 08, 2020, 18:02:45 Nyt tehty sopimus on erittäin huomattava, mutta samalla on paikallaan huomata, että DB on usein tehnyt suurehkoja raamisopimuksia, ja realisoinut optioita sitten tarpeen mukaan, tai jättänyt realisoimatta. Olen varsin skeptinen sen suhteen, että vetureita todella hankittaisiin 400 kappaletta, mutta tavoite varsinaisten dieselvetureiden täydestä korvaamisesta on merkityksellinen ja tarkoittaa varmuudella jo varsin läheisessä tulevaisuudessa loppua esimerkiksi DDR:stä perityille neuvostovalmisteisille ns. Ludmila-vetureille.
Edit: sitova tilaus on siis tehty sadasta veturista. Loput kolmesataa optiona. Vielä pieni huomio: DB Cargo on Deutsche Bahnin sataprosenttisesti omistama, eli kyse on tytäryhtiöstä, ei sisaryhtiöstä. Otsikko: Vs: Miljardidiili ! DB Cargo ostaa satoja tavaraliikennevetureita Kirjoitti: John Lindroth - Syyskuu 08, 2020, 18:11:45 Nyt tehty sopimus on erittäin huomattava, mutta samalla on paikallaan huomata, että DB on usein tehnyt suurehkoja raamisopimuksia, ja realisoinut optioita sitten tarpeen mukaan, tai jättänyt realisoimatta. Olen varsin skeptinen sen suhteen, että vetureita todella hankittaisiin 400 kappaletta, mutta tavoite varsinaisten dieselvetureiden täydestä korvaamisesta on merkityksellinen ja tarkoittaa varmuudella jo varsin läheisessä tulevaisuudessa loppua esimerkiksi DDR:stä perityille neuvostovalmisteisille ns. Ludmila-vetureille. Edit: sitova tilaus on siis tehty sadasta veturista. Loput kolmesataa optiona. Vielä pieni huomio: DB Cargo on Deutsche Bahnin sataprosenttisesti omistama, eli kyse on tytäryhtiöstä, ei sisaryhtiöstä. Aivan niin tytäryhtiö se on.Diesel tekniikkaa näissä uusissakin vetureissa on. Otsikko: Vs: Miljardidiili ! DB Cargo ostaa satoja tavaraliikennevetureita Kirjoitti: Mikko Herpman - Syyskuu 09, 2020, 13:16:37 Diesel tekniikkaa hyvinkin ja jos ymmärsin oikein niin aivan samat tehot saadaan sähköllä kuin dieselkäytölläkin. Eli eroaa "viimeisen mailin" hybridi Vectronista.
Otsikko: Vs: Miljardidiili ! DB Cargo ostaa satoja tavaraliikennevetureita Kirjoitti: Johannes Erra - Syyskuu 09, 2020, 17:43:09 Veturit muistuttavat suuresti Vectron Dual Mode -standardia, vaikkeivät tule ilmeisesti olemaan ihan puhtaita sarjatuotevetureita. Dieselkäyttö on tosiaan linja-ajoonkin soveltuva, ja varmasti osittain siksi sarjamerkintäkin tulee olemaan 248, eikä esimerkiksi sähköveturille luonteva 148 tai 196.
|