Otsikko: Fossiiliton liikenne, myös rautatiet Kirjoitti: Lauri Rantala - Joulukuu 22, 2020, 10:08:47 Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportti
"Suomessa toimivista raideliikenteen tavaraliikenteen liikennöitsijöistä vain VR Transpoint käyttää tällä hetkellä sähkövetoa. VR Transpointin tavaraliikenteestä 79% kulkee sähkövetovoimalla. Käynnissä olevat ja päätetyt sähköistykset lisäävät tämän VR:n osuuden noin 82-83 prosenttiin. Väyläviraston selvityksessä146 on arvioitu, että rautatieliikenteen dieselkaluston CO2- päästöt olivat vuonna 2019 noin 66 900 tonnia. Päästöjen määrä on vähentynyt n. 30% verrattuna vuoteen 2011 johtuen dieselkaluston käytön vähentymisestä ja sen päästöjen vähentymisestä." https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162508/LVM_2020_17.pdf?sequence=4&isAllowed=y Otsikko: Vs: Fossiiliton liikenne, myös rautatiet Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 22, 2020, 10:14:47 Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportti "Suomessa toimivista raideliikenteen tavaraliikenteen liikennöitsijöistä vain VR Transpoint käyttää tällä hetkellä sähkövetoa. VR Transpointin tavaraliikenteestä 79% kulkee sähkövetovoimalla. Käynnissä olevat ja päätetyt sähköistykset lisäävät tämän VR:n osuuden noin 82-83 prosenttiin. Väyläviraston selvityksessä146 on arvioitu, että rautatieliikenteen dieselkaluston CO2- päästöt olivat vuonna 2019 noin 66 900 tonnia. Päästöjen määrä on vähentynyt n. 30% verrattuna vuoteen 2011 johtuen dieselkaluston käytön vähentymisestä ja sen päästöjen vähentymisestä." https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162508/LVM_2020_17.pdf?sequence=4&isAllowed=y Suomessahan on ihan hyvä tilanne. Britanniassa tavaraliikenteestä 5% kulkee sähkövetovoimalla. Otsikko: Vs: Fossiiliton liikenne, myös rautatiet Kirjoitti: Lauri Rantala - Joulukuu 22, 2020, 10:23:22 Suomessahan on ihan hyvä tilanne. Britanniassa tavaraliikenteestä 5% kulkee sähkövetovoimalla. Valtion yhtiössä kyllä, mutta yksityiset yhtiöt vailla kokonaan sähkövetoa. |