Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Oula Ahlholm - Tammikuu 05, 2021, 16:22:54



Otsikko: Vaihtotyönumerot.
Kirjoitti: Oula Ahlholm - Tammikuu 05, 2021, 16:22:54
Mitä vaihtotyönumerot on vaikka 55137 junalla? Tai ylipäätään Pellossa pysähtyvillä junilla.
Mitä vaihtotyönumerot on?


Otsikko: Vs: Vaihtotyönumerot.
Kirjoitti: Jaakko Pehkonen - Tammikuu 05, 2021, 16:49:56
En tiedä mikä käytäntö on milläkin liikennepaikalla käytössä, mutta vaihtotyönumero on se numero jolla kysytään liikenteehohjaukselta lupa vaihtotyöhön. Vaihtotyötä tehdään junan numerolla että erillisillä vaihtotyönumeroilla.

Esim.1 Lähdemme PoRhan lättähatulla Oulun varikolta asemalla vaihtotyönä josta edelleen junana vaikka Liminkaan numerolla 1970. Tässä tapauksessa on kysytty luvat liikenteenohjaukselta numerolla 1970 eli tehty vaihtotyö junan numerolla.

Esim.2 Päivystäjäveturi siirtää Oulun asemalla autovaunun kuormausraiteelta yöjunan perään. Täsä tapauksessa vaihtotyöyksiköllä on "oma" numero olikohan 6502 tms. jolla aina kysytään lupa. Siis autovaunupäivystäjä tekee hommat joka päivä samalla numerolla. Eri asemilla sitten on luonnollisesti omat numerot.


Otsikko: Vs: Vaihtotyönumerot.
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Tammikuu 05, 2021, 17:06:32
Esim.2 Päivystäjäveturi siirtää Oulun asemalla autovaunun kuormausraiteelta yöjunan perään. Täsä tapauksessa vaihtotyöyksiköllä on "oma" numero olikohan 6502 tms. jolla aina kysytään lupa. Siis autovaunupäivystäjä tekee hommat joka päivä samalla numerolla. Eri asemilla sitten on luonnollisesti omat numerot.

VR:lle on allokoitu tällä hetkellä seuraavat vaihtotyönumerot: 6000-6999, 59000-65999, 69001-69999

Operaattori voi sitten itse päättää, mitä numeroa mikäkin yksikkö käyttää, kunhan samaa numeroa käytetään koko valtakunnassa vain yhdessä paikassa samaan aikaan. Tuossa on vakiintuneita käytäntöjä, mutta ne ovat siis VR:n sisäisiä linjauksia, eikä viranomainen ohjeista asiaa enempää, mitä numeroa pitäisi käyttää missäkin.


Otsikko: Vs: Vaihtotyönumerot.
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Tammikuu 05, 2021, 17:08:17
Esim.1 Lähdemme PoRhan lättähatulla Oulun varikolta asemalla vaihtotyönä josta edelleen junana vaikka Liminkaan numerolla 1970. Tässä tapauksessa on kysytty luvat liikenteenohjaukselta numerolla 1970 eli tehty vaihtotyö junan numerolla.

Tällä toimintamallilla saa helposti aikaan virheellisen lähtöaikatoteuman, joten kannattaa käyttää vaihtotyönumeroa  :)


Otsikko: Vs: Vaihtotyönumerot.
Kirjoitti: Jaakko Pehkonen - Tammikuu 05, 2021, 17:53:34
Esim.1 Lähdemme PoRhan lättähatulla Oulun varikolta asemalla vaihtotyönä josta edelleen junana vaikka Liminkaan numerolla 1970. Tässä tapauksessa on kysytty luvat liikenteenohjaukselta numerolla 1970 eli tehty vaihtotyö junan numerolla.

Tällä toimintamallilla saa helposti aikaan virheellisen lähtöaikatoteuman, joten kannattaa käyttää vaihtotyönumeroa  :)

Tuo olikin itselle uutta tietoa.


Otsikko: Vs: Vaihtotyönumerot.
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Tammikuu 05, 2021, 18:05:50
Esim.1 Lähdemme PoRhan lättähatulla Oulun varikolta asemalla vaihtotyönä josta edelleen junana vaikka Liminkaan numerolla 1970. Tässä tapauksessa on kysytty luvat liikenteenohjaukselta numerolla 1970 eli tehty vaihtotyö junan numerolla.

Tällä toimintamallilla saa helposti aikaan virheellisen lähtöaikatoteuman, joten kannattaa käyttää vaihtotyönumeroa  :)

Tuo olikin itselle uutta tietoa.

Riippuu toki monesta asista, mutta jos junan numero varaa ja vapauttaa sopivia raideosuuksia, niin järjestelmä tulkitsee junan lähteneeksi ja tieto pamahtaa esim. avoimeen dataan. Esimerkiksi Helsingissä Pellon varikkoalueelta tulo Helsinkiin laituriin varaa ja vapauttaa laiturin lähellä olevat vaihteiden raideosuudet, jotka laukaisevat lähtöherätteen. Tai vastaavasti jos Oulussa ajaisi toisen laituriraiteen läpi ja sieltä lähtöraiteelle. Mutta tämäkään ei ole näin yksiselitteistä, sillä monet liikenneohjaajat saattavat laittaa liikenteenohjausjärjestelmään yksikön numeron eteen tai perään jonkin merkin tämän ilmiön estämiseksi.

Nykyään ei myöskään käytetä enää "junan 1234 saapuva tai lähtevä veturi" tyyppisiä rooleja, vaan nuokin tehdään vaihtotyönumeroin.

Täsmennyksenä myös aiempaan kirjoitukseeni, että osa noista vaihtotyönumeroista saattaa olla RAILI-puhelinpalvelussa sidottu johonkin maantieteelliseen alueeseen, mutta näistä en osaa sanoa enempää.


Otsikko: Vs: Vaihtotyönumerot.
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Tammikuu 05, 2021, 18:34:36
Mitä vaihtotyönumerot on vaikka 55137 junalla?

Tavaraliikenteen vaihtotöissä käytettävät numerot eivät normaalisti ole sidoksissa junan numeroon. Henkilöliikenteen saatoissa ne voivat olla, mutta se on eri asia kuin tämän langan aihe.

( Joskus niin kyllä tehdään, mutta ei pitäisi tehdä; esim. http://vaunut.org/kuva/104316 )


Otsikko: Vs: Vaihtotyönumerot.
Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 05, 2021, 22:11:09

Nykyään ei myöskään käytetä enää "junan 1234 saapuva tai lähtevä veturi" tyyppisiä rooleja, vaan nuokin tehdään vaihtotyönumeroin.


Viestiverkon haltija kielsi taannoin liikkuvalta kalustolta muut roolit kuin 01 ja 10, jolloin ongelmaksi koitui juurikin veturivaihtotyöt, joita saattoi olla käynnissä kaksikin samalle junalle. Nykyään homma on ratkaistu siten, että kuljettajille on jaettu henkilökohtaiset vaihtotyötunnukset. Tunnus riippuu siis siitä, kuka puikoissa sattuu olemaan. Lisäefektinä luonnollisestikin se, ettei samaa numeroa voi olla samaan aikaan käytössä useammalla yksiköllä. Huoltokuljettajat saattavat käyttää vastaavassa tilanteessa työvuorokohtaista tunnusta.