Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kimmo Säteri - Tammikuu 19, 2021, 18:14:11



Otsikko: Vihreiden ehdotus: ”Lättähattuliikenne” takaisin - Miljoona suomalaista lisää lä
Kirjoitti: Kimmo Säteri - Tammikuu 19, 2021, 18:14:11
...hijuniin

Tällainen uutinen tänään Iltalehdessä:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c42d7c48-cbfc-4aca-9f66-c895e554f193


Otsikko: Vs: Vihreiden ehdotus: ”Lättähattuliikenne” takaisin - Miljoona suomalaista lisää lä
Kirjoitti: Daniel Preiss - Tammikuu 19, 2021, 19:52:48
Olis hyvä juttu koska lähijunalikkenne tai tajamaalikkenne on Suomessa HSL:n ulkopuolella ei kovin hyvä tai ei ole olemassa isossa kaupungeissa kuin Jyväskylässä, Kuopiossa, Lappenrannassa, Turrussa eikä Oulussa. Tää toimii muissa EU-maissa paremmin. Toki ei Baltien-maissa   :(

Mutta Suomessa kaukojunat (IC ja Pendolino) pysähtyvät niin kun pienessa kaupungissa kun esim. Parkonossa (Wikipedia: Kunnassa asuu 6 388 ihmistä.) Tästä syystä koska ei ole lähijuna-likennetta esim. Valkeakoski - Toijala - Viiala - Lempäälä -  Tampere - Ylöjärvi - Parkono - Kairokoski

160km/h:lle sopivia lähijunavaunuja oli vielä olemassa, mutta nyt VR on romutunut lähes kaikki jo   >:(


Otsikko: Vs: Vihreiden ehdotus: ”Lättähattuliikenne” takaisin - Miljoona suomalaista lisää lä
Kirjoitti: Topi Lajunen - Tammikuu 19, 2021, 20:07:32
Tässä Vihreiden omalta sivulta, ilman toimittajien välisuodatusta:

https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/suomi-lahijunaan/


Otsikko: Vs: Vihreiden ehdotus: ”Lättähattuliikenne” takaisin - Miljoona suomalaista lisää lä
Kirjoitti: Jouni Seilonen - Tammikuu 19, 2021, 20:53:31
Tässä Vihreiden omalta sivulta, ilman toimittajien välisuodatusta:

https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/suomi-lahijunaan/

Linkatusta Oulun seudun kartasta puuttuvat mielestäni Kuivaniemen (entinen pikajunienkin pysähdysasema),  Teknologiakylän (Viestipollun alikäytävän yhteyteen), Kaakkurin (Etelä-Oulun keskus) ja Tupoksen (radan länsipuolella laaja pientaloalue) "seisakkeet".

Limingantullin seisake vähän ihmetyttää. Pääraide kulkee ratapihan itäpuolella, mutta Limingantulli sijaitsee ratapihan länsipuolella. Vähintäänkin nimi on harhaanjohtava.


Otsikko: Vs: Vihreiden ehdotus: ”Lättähattuliikenne” takaisin - Miljoona suomalaista lisää lä
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 19, 2021, 21:00:36
Ehdotus olisi uskottavampi, jos vihreät kymmeniä miljoonia maksavien utopioiden ja tunnin/kolmentunnin unelmien sijaan edes joskus, edes kerran vaalien välillä, tukisivat lähes kuluttomia parannuksia. Esimerkkinä voidaan ottaa esiin vireä Haukivuori, tuhansien kesämökkien paikkakunta, jolta vihreiden tukemana POISTETTIIN junien pysähdykset. Matkustajalaskennoistakaan ei kehdattu julkaista kuin yöjunien matkustajamäärät.


Otsikko: Vs: Vihreiden ehdotus: ”Lättähattuliikenne” takaisin - Miljoona suomalaista lisää lä
Kirjoitti: Simo Virtanen - Tammikuu 19, 2021, 21:02:49
"Säännöllinen lähijunaliikenne tulee aloittaa vuoteen 2023 mennessä Turun, Tampereen, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseuduilla"

Tampereella, Lahdessa ja Kouvolassa on jo nyt lähijunaliikennettä. Hyvä vaatia olemassa olevaa asiaa niin voi mennä läpikin.

Kai Turun kolmea asemaa voi hyvällä tahdolla pitää myös sellaisena. Lappeenrannassakin voi matkustaa sisäistä liikennettä Lappeerannan  ja Joutsenon välillä.


Otsikko: Vs: Vihreiden ehdotus: ”Lättähattuliikenne” takaisin - Miljoona suomalaista lisää lä
Kirjoitti: Antti Kukkonen - Tammikuu 19, 2021, 23:10:35
Ehdotus olisi uskottavampi, jos vihreät kymmeniä miljoonia maksavien utopioiden ja tunnin/kolmentunnin unelmien sijaan edes joskus, edes kerran vaalien välillä, tukisivat lähes kuluttomia parannuksia. Esimerkkinä voidaan ottaa esiin vireä Haukivuori, tuhansien kesämökkien paikkakunta, jolta vihreiden tukemana POISTETTIIN junien pysähdykset. Matkustajalaskennoistakaan ei kehdattu julkaista kuin yöjunien matkustajamäärät.

Vihreiden sivustolta napattua:

Myöhemmin on syytä tarkastella mahdollisia lähijunapilotteja myös seuraavasti:

Muurame–Jyväskylä–Äänekoski-linja
Kuopion kaupunkiseutu ja duo-raide
Vaasa-Seinäjoki ja duo-raide
Porin kaupunkiseutu
Kotka–Kouvola-linja


Joskushan Vaasa-Seinäjoki välillä junat pysähtyivät muuallakin kuin Tervajoella. Matka-ajan säästöön vedoten ei pysähdytä enää. Matka-ajan säästö viisi minuuttia. Vielä olisi infra jäljellä että ei tarvitsisi suuria muutoksia.



Otsikko: Vs: Vihreiden ehdotus: ”Lättähattuliikenne” takaisin - Miljoona suomalaista lisää lä
Kirjoitti: Pekka Siiskonen - Tammikuu 19, 2021, 23:27:20
Tarkoittaako duo-raide kaksoisraidetta vai duoraitiovaunulle (https://fi.wikipedia.org/wiki/Duoraitiovaunu) tarkoitettua raidetta? EDIT: kyllä tarkoittaa duoraitiovaunuille tarkoitettua rataa.


Otsikko: Vs: Vihreiden ehdotus: ”Lättähattuliikenne” takaisin - Miljoona suomalaista lisää lä
Kirjoitti: Lauri Rantala - Tammikuu 20, 2021, 07:38:40

Tärkeintä tässä vaalipuheessa on lippujärjestelmä, eli pitää olla kaupunkiseudun oma lippujärjestelmä käytössä lähijunissa, ei 1980-luvun VR:n lippujärjestelmä.