Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Pave Saarinen - Tammikuu 21, 2021, 13:37:44



Otsikko: PR2, resiina nro 4 2020
Kirjoitti: Pave Saarinen - Tammikuu 21, 2021, 13:37:44
Juhani Katajisto käsittelee kirjoituksessaan PR kakkosen kattilaräjähdystä VR:n teknisen tutkintaryhmän raportti lähteenä. Puolueeton onnettomuustutkintakeskus on perustettu paljon myöhemmin, joten VR oli siis tutkija omassa asiassaan. Onnettomuuden taustalla oli sodan jälkeinen kalustopula ja sen luomat paineet. Kaluston piti olla liikkeessä. Paine oli suurinta luonnollisesti suorittavassa portaassa. Tällaisessa asetelmässa voisi  epäillä,  kenelle onnettomuuden syy pyritään vierittämään. Oikeudessa puhetta johti Kai Korte, josta myöhemmin tuli oikeuskansleri. Lopputulema rikosoikeudenkäynnissä oli, että ketään ei tuomittu rangaistukseen. Miehistö olisi tietenkin nähnyt oikeaksi todeta VR johto syylliseksi, koska tapahtui kuolemantapaus. Käsittelemättä lienee jäänyt, oliko veturi ajoon lähtiessä ollut ajokelpoisessa kunnossa.


Otsikko: Vs: PR2, resiina nro 4 2020
Kirjoitti: Ilkka Hovi - Tammikuu 21, 2021, 17:56:55
Hyvä näkemys ja olen samaa mieltä. Veturissa ollut ilmeisesti saksalaiset vesilasin sulkulaitteet ja minusta on virhemahdollisuus olemassa. Aikaisia työvuoroja ja yleisesti huonosti ruokaa saatavissa olihan silloin vielä pula-aika.
Muista kun Vek Aimo Hyvärinen (Ri) mainitsi aina Pr2:n lempinimeksi "Hitleri" mikä varmaan oli sota-aikana käytössä. Olihan isojen vetureiden niminä Wilsonia, Hindenburgia, Ristoa ja Ukko-Pekkaa. Tuosta alkuperäisestä lempinimestä tuli tietenkin sodan jälkeen hyljeksitty (mikä sinänsä on oikein). Joskun Pr2a mainittiin Nölkkeriksi, joka perustui Henschelin asentajan nimeen.