Otsikko: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Lari Nylund - Joulukuu 08, 2009, 20:02:11 Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry tiedottaa vuonna 2010 järjestettävistä kaikille avoimista tapahtumista vaunut.orgin lukijoille tämän viestiketjun kautta.
Seuran hallituksen vuonna 2010 muodostavat: Puheenjohtaja Lari Nylund Varapuheenjohtaja Simo Toikkanen Jäsen Mikko Alameri Jäsen Matti Bergström (2010-2011) Jäsen Markku Nummelin Jäsen Niklas Savinsaari (2010-2011) Varajäsen Kari Salo (2010-2011) Varajäsen Sakari K Salo Tilintarkastaja Markku Koskela KMT Tilintarkastaja Carl-Gustav Lilja Varatilintarkastaja Esa Aikomo Varatilintarkastaja Markku Toukola Vuoden 2010 kerhoillat järjestetään Helsingin rautatieasemalla VR Kokouskeskuksen auditoriossa kello 17.30-21.00 seuraavina päivinä: 15. maaliskuuta 12. huhtikuuta 10. toukokuuta 11. lokakuuta 15. marraskuuta 13. joulukuuta Lisätietoa seuran toiminnasta sekä esimerkiksi kerhoiltojen ohjelma julkistetaan noin kaksi viikkoa ennen ajankohtaa seuran internet-sivuilla http://www.srhs.fi. Seuran jäsenille tiedotetaan lisäksi toiminnasta jäsenkirjeellä (tammikuussa 2010), Resiina-lehdessä (4. lehteä vuodessa sisältyy 22 euron jäsenmaksuun) ja sähköpostiringin välityksellä (jäsenillä mahdollisuus liittyä rinkiin seuran kotisivuilla). Seuran jäseneksi pystyy helpoiten liittymään seuran kotisivujen kautta, käy tutustumassa ja liity mukaan Suomen jäsenmäärältään suurimpaan seuraan! Seuran hallituksen jäsenille on mahdollista lähettää sähköpostia osoitteella hallitus@srhs.fi. Henkilökohtaiset sähköpostit toimivat etunimi.sukunimi@srhs.fi osoitteilla. SRHS ry kiittää kaikkia rautatieharrastajia, yhteystyöseuroja ja -kumppaneita kuluneesta vuodesta 2009. Lisäksi toivotamme Teille hyvää joulua sekä ratkiriemukasta uutta vuotta 2010! SRHS Hallitus http://www.srhs.fi Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 08, 2009, 21:27:11 En löytänyt seuran sivuilta vuosikokousten pöytäkirjoja. Niiden sinne kaikkien luettavaksi saaminen olisi minusta Hyvä Juttu <tm> vaikka säännöt eivät sitä edellyytäisikään.
Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Ville Lindblom - Joulukuu 08, 2009, 23:51:31 En löytänyt seuran sivuilta vuosikokousten pöytäkirjoja. Niiden sinne kaikkien luettavaksi saaminen olisi minusta Hyvä Juttu <tm> vaikka säännöt eivät sitä edellyytäisikään. Eihän se ole soveliasta laittaa niitä kaikkien luettavaksi, siinähän joku voisi saada jotain tietoonsa. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Perttu Karttunen - Joulukuu 09, 2009, 12:48:15 Kyllä ne ainakin seuran jäsenille pitäis olla luettavissa.
Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Lari Nylund - Joulukuu 09, 2009, 13:29:48 Avoimuuden lisääminen on eräs SRHS ry:n tarkoitus, jonka vuoksi seuran toiminnasta tiedotetaan myös muualla kuin seuran omilla sivuilla ja keskusteluja seurataan mielenkiinnolla - myös rakentavaa palautetta.
Henkilökohtaisuudet, joita Mikko Nyman täällä jatkaa päivästä toiseen, ovat tehtävään kuuluvia asioita. Herralla on kovasti kriittinen kanta tekemisiini, mutta siitä huolimatta hän ei itse ole kertaakaan ollut paikalla seuran kerhoilloissa tai kokouksissa tuomassa näkemyksiään esille. Mitä Mikon tämän kertaiseen palautteeseen tulee, niin kokouksessa ei esitetty vastaehdokkaita. Eräs seuran puheenjohtajan tehtävä on tehdä seurastaan itsensä näköinen ja mielestäni väitös seuran nimellä ratsastamisesta saa jäädä sikseen. Olen seuran puheenjohtaja, mutta kirjoitan asiat omalla nimelläni ja tarvittavissa asioissa mainitsen myös seuran nimen. Ehdottaisin avoimella kutsulla, että Mikko Nyman ottaisi yhteyttä ja keskustelisimme kaikista sinua selkeästi harmittavista asioista keskenään. On perin kummallista, että olet soitellut minulle useasti ja olen itse saanut kuvan meillä olevan samanlaisiakin näkemyksiä. Kuitenkin sitten täällä et ole juurikaan positiivista sanottavaa löytänyt. Pöytäkirjojen julkaisemista täytyy keskustella hallituksen kokouksessa. Minulla ei ainakaan ole mitään sitä vastaan. Ystävällisin terveisin, Lari Nylund Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Petri P. Pentikäinen - Joulukuu 09, 2009, 14:28:24 Eräs seuran puheenjohtajan tehtävä on tehdä seurastaan itsensä näköinen Olematta po. yhdistyksen jäsen tai tuntematta asiaa yhtään, olen ollut siinä käsityksessä että yhdistysten puheenjohtajat ovat hallituksensa ja jäsenkuntansa tarpeiden palvelijoita, ja heidän ensisijainen tehtävänsä on johtaa hallituksen ja yhdistyksen toimintaa sovittelevasti sen näköisenä kuin jäsenkunta sitä tarvitsee.Menevätköhän tässä sekaisin yhdistykset sekä etujärjestöt ja rekisteröidyt puolueet: niihin puheenjohtajat valitaan itsensänäköisyysperiaatteella. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 09, 2009, 14:44:40 Samaa mieltä Pentikäisen kanssa: puheenjohtajan ei kuulu tehdä seurasta itsensä näköistä, vaan pitää huolta siitä, että seura on jäsentensä näköinen.
Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Joulukuu 09, 2009, 17:26:11 Kommentoimatta henkilöiden välisiin erimielisyyksiin totean, että yhdistyksen toimihenkilöitä on aina helppo "ampua puskasta", esittämättä kuitenkaan itse selkeitä vaihtoehtoja asiaintilan korjaamiseen. Sekin on hyvä tiedostaa, että kukaan toimihenkilö ei koskaan ja joka tilanteessa voi miellyttää kaikkia, eikä tarvitsekaan. Yhdistyksen kokoukset ovat kaikille avoimia ja omia ehdokkaita voi kuka tahansa yhdistyksen jäsen esittää. Mitä olen kymmenisen vuoden ajan useissa yhdistyksissä (vähäpätöisissä) hallitustehtävissä ollut (en koskaan rautatieaiheisten) niin pääsääntö on ollut se, että kun tekijöitä ja vastuunkantajia tarvitaan, on porukkaa yllättävän vähän saatavilla. Hyvä ja terve kilpailu varmasti virkistää yhdistyksen kuin yhdistyksen toimintaa.
On kuitenkin syytä pitää mielessä yhdistysten tarkoitus: Ne edistävät asiaa eli tässä tapauksessa yhteistä harrastustamme ja mitä SRHS:n toimintaa olen reilun vuoden rivijäsenenä ja harvakseltaan tapahtumiin osallistuneena seurannut, sanoisin: Asjallista meininkiä ja moitittavaa en kummemmin keksi. Aina jotain pientä olisi mutta kokonaisuus on kunnossa. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Topi Lajunen - Joulukuu 09, 2009, 20:06:46 Eräs seuran puheenjohtajan tehtävä on tehdä seurastaan itsensä näköinen Vaikka tähän jo vastattiinkin, mainitsen silti, että erään yhdistyksen hallituksessa istuneena ymmärrän varsin hyvin hallituksen ja etenkin puheenjohtajan roolin. Nimenomaan puheenjohtaja ei toteuta omaa tahtoaan, vaan jäsenistön tahtoa. Toki puheenjohtaja voi ja pitääkin tuoda esiin omia näkemyksiään, mutta sen puheenjohtaja tekee rivijäsenen roolissa. Koska henkilökohtaiset moitteet ovat tällä sivulla kiellettyä, jatkan yleisellä tasolla sanoen: Ajan henki näyttäisi olevan, että tämänkaltaiset tehtävänkuvan väärinymmärrykset jäävät huomiotta: oman aseman väärinkäyttö ei aiheuta mitään toimia. Joskus tämänlaiset väärinkäyttäjät ymmärtävät itse vaihtaa tehtävää (tai alaa), mutta valitettavan usein työnantajan pitää vähän voimallisemmin vihjata, että sapattivuosi olisi paikallaan. Tämä siis täysin yleisellä tasolla. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Lari Nylund - Joulukuu 09, 2009, 20:12:47 Eräs seuran puheenjohtajan tehtävä on tehdä seurastaan itsensä näköinen Olematta po. yhdistyksen jäsen tai tuntematta asiaa yhtään, olen ollut siinä käsityksessä että yhdistysten puheenjohtajat ovat hallituksensa ja jäsenkuntansa tarpeiden palvelijoita, ja heidän ensisijainen tehtävänsä on johtaa hallituksen ja yhdistyksen toimintaa sovittelevasti sen näköisenä kuin jäsenkunta sitä tarvitsee.Menevätköhän tässä sekaisin yhdistykset sekä etujärjestöt ja rekisteröidyt puolueet: niihin puheenjohtajat valitaan itsensänäköisyysperiaatteella. Erittäin hyvä kommentti PPP:ltä ja Pertiltä. Kyllä seuroissa tarkoitus on tehdä näköisyyttä puolin ja toisin, mutta kun itse tekee asioita niin todennäköisesti lopputulos on väistämättä myös itse tehdyn näköistä. Talkootehtävien määrä seuramme puheenjohtajana on kuluneen vuoden aikana ollut paljon organisointia vaatinutta. Aktiivisuuden puutteesta en ainakaan ole palautetta saanut omiin korviini - päinvastoin joskus kodista on oltu poissa enemmän kuin pitäisi. Asioista on hyvä käydä keskusteluja ja pitää aina mielessä asioiden joskus olevan ristissä - henkilökohtaisuuksiin niiden ei pidä antaa vaikuttaa, eikä mennä. Täällä sitä välillä on valitettavasti tapahtunut - myös itseni toimesta. Toivottavasti kaikki ovat saaneet kommenttinsa kerrottua, koska nyt olisi tarkoitus poistua vaunut.orgista muutamaksi kuukaudeksi kommentointitauolle. Jos nyt jotain kuitenkin ilmenee, niin pidätän oikeuden vastata asiallisiin kysymyksiin. Hyvää joulua kaikille! Jatketaan keväämmällä! Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Lari Nylund - Joulukuu 09, 2009, 20:17:56 Vaikka tähän jo vastattiinkin, mainitsen silti, että erään yhdistyksen hallituksessa istuneena ymmärrän varsin hyvin hallituksen ja etenkin puheenjohtajan roolin. Nimenomaan puheenjohtaja ei toteuta omaa tahtoaan, vaan jäsenistön tahtoa. Toki puheenjohtaja voi ja pitääkin tuoda esiin omia näkemyksiään, mutta sen puheenjohtaja tekee rivijäsenen roolissa. Koska henkilökohtaiset moitteet ovat tällä sivulla kiellettyä, jatkan yleisellä tasolla sanoen: Ajan henki näyttäisi olevan, että tämänkaltaiset tehtävänkuvan väärinymmärrykset jäävät huomiotta: oman aseman väärinkäyttö ei aiheuta mitään toimia. Joskus tämänlaiset väärinkäyttäjät ymmärtävät itse vaihtaa tehtävää (tai alaa), mutta valitettavan usein työnantajan pitää vähän voimallisemmin vihjata, että sapattivuosi olisi paikallaan. Tämä siis täysin yleisellä tasolla. Mikäli yleisellä tasolla tarkoitat allekirjoittaneen lähteneen työtehtävistä palkattomalle vapaalle vihjauksen perusteella, niin voin kertoa olevasi väärässä. Valinta on täysin ollut henkilökohtainen valintani, koska minulle tuli mahdollisuus toteuttaa eräs pienen pojan tähän mennessä toteutumaton unelma. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Topi Lajunen - Joulukuu 09, 2009, 20:33:43 Mikäli yleisellä tasolla tarkoitat allekirjoittaneen lähteneen työtehtävistä palkattomalle vapaalle vihjauksen perusteella, niin voin kertoa olevasi väärässä. Valinta on täysin ollut henkilökohtainen valintani, koska minulle tuli mahdollisuus toteuttaa eräs pienen pojan tähän mennessä toteutumaton unelma. Tarkoitin yleisellä tasolla yleistä tasoa. Toki viimeaikojen tapahtumat osaltaan vaikuttavat yleiseen tasoon, ollen osa sitä. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 09, 2009, 20:42:44 Eräs seuran puheenjohtajan tehtävä on tehdä seurastaan itsensä näköinen ja mielestäni väitös seuran nimellä ratsastamisesta saa jäädä sikseen. Seuran puheenjohtajan tehtävä ei ole tehdä seurasta omansa näköistä. Ajatellaanpa asia tuolta liike-elämän puolelta: jos minut palkataan/valitaan toimitusjohtajaksi johonkin yritykseen, tehtäväni ei ole tehdä yrityksestä itseni näköistä. Tehtäväni on kehittää yhtiötä sen omistajien halun mukaisesti (so. osakeyhtiöillä voiton maksimointia). Jos minut palkattaisiin seuraavan yrityksen toimitusjohtajaksi, kehittäisin yhtiötä jälleen osakkaiden ja hallituksen esitysten päätösten mukaisesti. Asian voisi ajatella niinkin päin, että jos muuttaisin yhtiötä näköisekseni, jokaisen firman toimiala muuttuisi minun palkkaamiseni jälkeen minun näköisekseni; jos olisin haka kuljetuspuolella ja minut palkattaisi toimariksi meklarifirmaan, muuttaisinko yhtiön (toimialan) minun näköisekseni? En tietenkään. Yhdistyspuolella jäseniä voi hyvin verrata osakeyhtiön osakkaisiin. Yhdistyksen puheenjohtajan tehtävä on nimenomaisesti kehittää seuraa jäsenistön halun, ei omien halujen mukaisesti. Ja mitä tuohon Larin pitkään kommenttiin tulee, minä tuon nämä keskustelut vorgiin voimakkaasti, sillä näen että niissä on parannettavan varaa paljonkin. Minulla ei ole henkilökohtaisesti sinua vastaan mitään, mutta toimintatapojasi olen valmis kritisoimaan. Moni näistä asioista ei puhu julkisesti mitään, mutta erittäin monien suilla nämä täysin samat käydään erinäisissäkin kahvipöydissä. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Janne Ridanpää - Joulukuu 09, 2009, 22:33:28 Hienoa, että yhdistytoiminta herättää näin vilkasta ajatustenvaihtoa. Totta on, että virallisesti päätäntävalta on aina yleiskokouksella, ei puheenjohtalla. Tässäkin yhteydessä on toki huomattava, että juridisesti jäsenellä ei minkäänlaista tahtoa ole, ellei hän sitä yhdistyksen päätösvaltaisissa kokouksissa tuo ilmi. Kannattaa myös muistaa, että Suomen laissa yhdistystoiminnan säätely on melko väljää, ja yhdistys voi omissa säännöissään määrätä melkein asiasta kuin asiasta.
Toiminnan realiteetit voivat kuitenkin olla hyvin erilaiset. Riippuen jäsenistön aktiivisuudesta, puheenjohtajalla saattaa olla yllättävänkin suuri valta tehdä yhdistyksestä itsensä - tai kenen ikinä haluaa - näköisen. Joissain yhdistyksissä puheenjohtajalle suodaan tämä valta kirjoittamattomillä säännöillä ja roolijaoilla. Saatetaanpa tällaista toimintaa jopa edellyttää. Mielestäni puheenjohtajan on aina suotavaa ottaa jonkinlainen keulakuvan rooli, jotta yhteisöllä olisi kasvot. Muutoin yhteistyösuhteiden luominen, julkisuudessa esillä pysyminen ja erilaisten avustusten saaminen vaikeutuu huomattavasti. Toki yhdistys voi myös palkata erillisen toiminnanjohtajan, mutta näin ei liene yhdessäkään suomalaisessa rautatieyhdistyksessä. Kaikille yhdistystoiminnassa pyöriville harrastajakollegoille voin suositella Oiva Valavaaran teosta "Yhdistystoiminnan käsikirja". Valavaaralla on melko herkullisia näkemyksiä yhdistyksen eri toimihenkiöiden rooleista. Ja ei, kyseistä kirjaa ei kannata lukea otsa liian rypyssä, onhan se julkaistu jo yli 35 vuotta sitten! Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 10, 2009, 02:06:00 kun tekijöitä ja vastuunkantajia tarvitaan, on porukkaa yllättävän vähän saatavilla. Hyvä ja terve kilpailu varmasti virkistää yhdistyksen kuin yhdistyksen toimintaa. Aika samanlainen käsitys minullekin on syntynyt. Työtä (ihan oikeasti Työtä) on harrastuspiireissä tarjolla aivan käsittämättömän paljon. Mutta kovinkaan moni ei ole valmis lähtemään mukaan muutoin kuin korkeintaan tuomalla oman mielipiteensä asioista. Yleensä tuo mielipide vaan "annetaan" aika karulla tavalla ("minä haluan...", "minä tiedän..."). Tuntuu kärjistäen siltä, että moni olisi tulossa itsevarmuutta uhkuen paikalle näyttämään miten hommat pitää tehdä. Sitten se tulija lopulta suuttuu ja häipyy, kun häntä ei yllättäen kuunnellakaan. Ei lie yllättävä lopputulos, eikä siitä kukaan mitään hyödykään (?). Koska harrastuskin on lopulta ihmisten oma valinta, ei muita ihmisiä voi pakottaa johonkin tiettyyn muottiin ("minusta kaikkien pitäisi tehdä niin, että..."). Semmoisesta seuraa ristiriitoja muiden kanssa sekä niitä kuuluisia kuppikuntia. Pahimmillaan ajatustason ero johtohahmon ja jäsenistön kesken johtaa lopulta pitkälliseen asemasotaan ja kiusantekoon, jos kommunikointi ei osapuolten kesken pelaa. Ja pitää myös muistaa se, että ihan kaikkien ihmistyyppien kanssa ei aina kommunikaatio luonnistu haluamallaan tavalla. Tämä kannattaa huomata erityisesti yhdistyksissä teki kukin tahollaan sitten mitä hyvänsä. En aio esittää tähän ainaiseen valtataisteluun yhtään mitään parannuskeinoa, kun ei siihen ole olemassa minkäänvärisiä pillereitä. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 10, 2009, 21:33:02 Mailiini putkahti tänään tällainen teksti eräältä harrastajakollegalta, tätä en aiemmin tiennytkään:
===== Ja sennhän olet varmaankin kuullut, että Lari oli vuonna 2008 PR-päivillä luvannut SRHS:n nimissä järjestää v. 2010 Pienoisrautatiepäivät Helsingin Messukeskuksessa. Sittemmin paikka muuttui Eläintarhan kouluksi ja sitten. Mukaan järjestelyihin kyseltiin PRK:takin ja asian tiimoilta lokakuun puolivälissä oli RHK:n tiloissa yhteiskokous PRK:n ja SRHS:n hallitusten kesken. PRK halusi kirjallisen sopimusehdotuksen syyskokoukseen 23.11.09 mennessä. Lahden PR päivillä SRHS:n varapuheenjohtakja Toikkanen ilmoitti, että SRHS vetäytyy päivien järjestelystä. Eikö yli 500 jäsenen yhdistyksellä ole resursseja päivien järjsetämiseen. ===== Melko kovaa matskua. Yleisön pyynnöstä: Sain tuohon juuri vahvistuksen toiselta harrastajakollegalta, että tarina on todella 100%:sen tosi. (EDIT: Tuo vika rivi ja siihen lisäys) Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 10, 2009, 23:37:19 Näköjään nyymanniä käytetään tässä paskanheittäjänä ja yllytetään nyyluntin kimppuun. HOH-HOH-HOH-HOH! En oo kummankaan puolella, mutta menkää tappelemaan jonnekin kasvotusten!
Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Lari Nylund - Joulukuu 11, 2009, 02:40:51 Mailiini putkahti tänään tällainen teksti eräältä harrastajakollegalta, tätä en aiemmin tiennytkään: ===== Ja sennhän olet varmaankin kuullut, että Lari oli vuonna 2008 PR-päivillä luvannut SRHS:n nimissä järjestää v. 2010 Pienoisrautatiepäivät Helsingin Messukeskuksessa. Sittemmin paikka muuttui Eläintarhan kouluksi ja sitten. Mukaan järjestelyihin kyseltiin PRK:takin ja asian tiimoilta lokakuun puolivälissä oli RHK:n tiloissa yhteiskokous PRK:n ja SRHS:n hallitusten kesken. PRK halusi kirjallisen sopimusehdotuksen syyskokoukseen 23.11.09 mennessä. Lahden PR päivillä SRHS:n varapuheenjohtakja Toikkanen ilmoitti, että SRHS vetäytyy päivien järjestelystä. Eikö yli 500 jäsenen yhdistyksellä ole resursseja päivien järjsetämiseen. ===== Melko kovaa matskua. Yleisön pyynnöstä: Sain tuohon juuri vahvistuksen toiselta harrastajakollegalta, että tarina on todella 100%:sen tosi. (EDIT: Tuo vika rivi ja siihen lisäys) Kyllä, SRHS osallistui ensimmäistä kertaa (oman historiansa aikana) vuonna 2008 Turun kiskoliikennekerhon järjestämille Pienoisrautatiepäiville. Tilaisuudessa oli sunnuntaina pieni keskustelutilaisuus, jossa keskusteltiin vuoden 2009 PR-päivien järjestämisestä. Edustin tilaisuudessa SRHS:aan ja lupasin selvitellä järjestysmahdollisuuksia vuodelle 2010, koska 2009 tulisi liian nopeasti. Selvittelyjä on tehty, esim. tiedustelemalla Suomen Messuilta (Messukeskus), mutta heidän hinnat olivat huomattavasti enemmän kuin edustamani seuran budjetti antaisi myöten. Tämän vuoksi selviteltiin muita vaihtoehtoja myös Helsingin pienoisrautatiekerho ry:n kanssa. Loppupeleissä tulimme lopputulokseen, että resursseja ja aktiivisia henkilöitä ei ole tarpeeksi tehtävän läpi viemiseen. Tämän vuoksi Pienoisrautatiepäivät 2010 Helsingissä eivät tule toteutumaan ainakaan allekirjoittaneen tai edustamani seuran toimesta. Sellaista se vain on Mikko. Jos Sinäkin kaiken tämän suoraan sanotun *kan jauhannan sijasta käyttäisit energiasi tällaisten tapahtumien organisoimiseen, niin ehkä tässäkin kaupungissa tapahtuisi jotakin. Itselläni on muutakin elämää ja joskus on viisaampaa sanoa ei kuin jatkaa pään hakkaamista seinään, vaikka tietää sen sattuvan. Ehkä Sinäkin tajuat sen vielä joku kaunis päivä - tai sitten et. Erilaisten tapahtumien järjestäminen on ollut itselleni mielekäs tehtävä, josta en ole koskaan kuitannut minkäänlaista rahallista palkkiota. Se on varmasti sinusta hyvinkin hauskaa, että joskus tällaisissa suunnitelmissa epäonnistutaan. Se ei ainakaan minua harmita juuri lainkaan. Enemmän harmittaa se, että joskus järjestelyiden hoitamisessa tulevat vain resurssit vastaan - kuten tässä tapauksessa. Kovasti olisi halua muillakin kuin ideoitsijalle toteuttaa suunnitelma, mutta rahoitusta ja resursseja ei ole tarjolla. Tyhmempikin arvaa, että mikä on lopputulos. Parempi oli mielestäni nostaa tässä vaiheessa kädet ylös ja ottaa vastaan tämä Sinullekin, Mikko, tiedoitettu tieto kuin lähteä jatkamaan projektin eteenpäin vientiä ilman mahdollisuutta onnistua projektissa. Sinusta ei ole kuulunut mitään tähän mennessä puhelimen välityksellä, joten odotan edelleen yhteydenottoasi... Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Arto Lopia - Joulukuu 11, 2009, 02:53:10 Mä vähän luulen ettei kovin monella muullakaan Suomessa toimivalla yhdistyksellä ole 'rahkeita' järjestää messukeskuksessa juuri mitään...
Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Lari Nylund - Joulukuu 11, 2009, 03:03:18 Mä vähän luulen ettei kovin monella muullakaan Suomessa toimivalla yhdistyksellä ole 'rahkeita' järjestää messukeskuksessa juuri mitään... Näin minäkin epäilen sen jälkeen, kun heidän kanssa olimme selvittäneet hintatason. Kun aloittaa hintojen tiedustelun sieltä hintahaitarin yläpäästä, niin tietää missä on katto... Kysymyksessä ei todellakaan ollut koko Messukeskus, vaan pieni osa siitä - eikä siltikään kustannustaso ollut sellainen, että järjestäminen olisi ollut mahdollinen edes "nolla-budjetilla". Tulipa selvitettyä tämäkin asia elämän aikana... Hienoa oli tutustua siihen, kuinka erittäin ammattimainen organisaatio kohtelee mahdollisia asiakkaita tällaisten tapahtumien järjestelyiden selvittämisen yhteydessä. Siitä kaikki kiitokset Suomen Messujen suuntaan. Te olette ammattilaisia. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Arto Lopia - Joulukuu 11, 2009, 03:42:43 Ilmeisesti tämä "erittäin ammattitaitoinen" organisaatio ei nähnyt ko. tapahtumasta koituvan itselleen mitään hyötyä, ei edes imagohyötyä.
Toisaalta jonkin pienen osion aukipito pienoisrautatienäyttelyä varten olisi saattanut saada sellaisenkin yleisön mielenkiintoa osakseen, joka ei normaalista messukeskuksessa juurikaan käy? Itse olen erilaisten "toimijoiden" sponssaamilla lipuilla siellä käynyt vaikka missä ihme messuilla, mutta venemessuille olen aina joutunut itse hankkimaan liput >:( Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Lari Nylund - Joulukuu 11, 2009, 10:04:30 Ilmeisesti tämä "erittäin ammattitaitoinen" organisaatio ei nähnyt ko. tapahtumasta koituvan itselleen mitään hyötyä, ei edes imagohyötyä. Toisaalta jonkin pienen osion aukipito pienoisrautatienäyttelyä varten olisi saattanut saada sellaisenkin yleisön mielenkiintoa osakseen, joka ei normaalista messukeskuksessa juurikaan käy? Itse olen erilaisten "toimijoiden" sponssaamilla lipuilla siellä käynyt vaikka missä ihme messuilla, mutta venemessuille olen aina joutunut itse hankkimaan liput >:( Suomen Messut olivat kyllä hyvinkin kiinnostuneita tapahtumasta. Onhan heillä kokemuksia myös muista pienoismallialan tapahtumista ja niiden järjestämisestä (ModelExpo). Pienoisrautatiepäivät-tapahtuman järjestäminen Helsingissä tulevaisuudessa SRHS:n toimesta ei ole haudattu idea - se on ainoastaan siirtynyt tulevaisuuteen. Tiedotuspuoli tapahtumaan tuntuu olevan ainakin valmiina, kun järjestämättömistäkin tapahtumista liikkuu tieto näin hyvin ;D Melko kovaa matskua. Ei tämä nyt mielestäni kovin "kovaa matskua" ollut - toki jos sen halusi sellaiseksi saada, niin aina voi yrittää. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Ilari Uotila - Joulukuu 11, 2009, 11:55:51 Se vanha järjestötoiminnan perusperiaate "Läsnäolevat tyytyköön poissaolevien päätöksiin" näyttää elävän ja voivan hyvin edelleen.... :P ;D
Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 11, 2009, 14:56:39 Ehkä tämänkin tarinan johdosta voisi antaa yleisen suosituksen: mikäli sinulla on joku hyvä idea, kannattaa ns. pitää mölyt mahassaan ennen kuin ennakkomarkkinoi ideaa, jonka toteuttamista ei ole vielä edes selvitetty... Tieto nimittäin kulkee harrastajien keskuudessa nopeammin kuin hesari painaa lehtiään.
Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 11, 2009, 17:46:18 Onko SRHS:ssa koskaan harkittu kahden vuosikokouksen systeemiin siirtymistä? En tarkoita sanoa, että pitäisi, tämä oli neutraali kysymys.
Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Lari Nylund - Joulukuu 11, 2009, 21:42:58 Onko SRHS:ssa koskaan harkittu kahden vuosikokouksen systeemiin siirtymistä? En tarkoita sanoa, että pitäisi, tämä oli neutraali kysymys. Kevätkokous pidetään toukokuun kerhoillan yhteydessä ja syyskokous joulukuun kokouksen yhteydessä. Vastaus kysymykseen siis on, että ei ole harkittu. Se on jo toteutettu. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 11, 2009, 21:55:17 Onko SRHS:ssa koskaan harkittu kahden vuosikokouksen systeemiin siirtymistä? En tarkoita sanoa, että pitäisi, tämä oli neutraali kysymys. Kevätkokous pidetään toukokuun kerhoillan yhteydessä ja syyskokous joulukuun kokouksen yhteydessä. Vastaus kysymykseen siis on, että ei ole harkittu. Se on jo toteutettu. Pertti kyllä tarkoitti vuosikokousta, eli siis sitä kokousta, jossa valitaan seuraavan vuoden hallitus. Usein yhdistysten kevätkokouksen ideana on antaa edellisvuoden hallitukselle vastuuvapaus ja syyskokous yleensä valitsee seuraavan vuoden hallituksen ja evästää toimintasuunnitelman laadinnassa. Eli: eipä sekoiteta puuroja ja vellejä. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Timo Salminen - Joulukuu 12, 2009, 18:41:49 Yhdistyksistä... Kenen tai keiden näköiseksi jokin yhdistys muovautuu, riippuu paljon siitä, millainen on rivijäsenistön asema. Siinä mielessä yhdistykset voi jakaa karkeasti kolmeen ryhmään: ensiksi niihin, joissa rivijäsenistöllä on mahdollisuus todelliseen vaikuttamiseen ja se käyttää sitä, toiseksi niihin, joissa vaikutusmahdollisuus on mutta joissa jäsenet eivät tilaisuuttaan käytä, ja kolmanneksi niihin yhdistyksiin, joissa vaikutusmahdollisuutta ei ole. Kahdessa jälkimmäisessä tapauksessa seuran tai yhdistyksen kuva on väistämättä hallituksen muovaama. Hallituksen sisäisen yhteistyön toimivuus tai toimimattomuus ratkaisee paljon myös suhteessa jäsenistöön.
En ole koskaan ollut aktiivinen SRHS:n piirissä (jäsen 1994 - 1998 ja uudelleen 2009 - ), mutta kuvittelisin kuukausittaisten kerhoiltojen antavan jäsenistölle hyvänkin mahdollisuuden vaikuttamiseen. Hallituksen puolelta se edellyttää, että myös sisäpiireihin kuulumatonta kuunnellaan ja ideat otetaan aidosti vastaan - myös sellaisilta jäseniltä, joilla ei kenties ole itsellään mahdollisuutta olla kovin voimakkaasti mukana niitä käytännössä toteuttamassa. Kuten sanottu, minulla ei ole mitään käsitystä, miten tämä käytännössä SRHS:ssa toimii. Muutoin käsitykseni yhdistystoiminnasta on muodostunut vähitellen 20 viime vuoden aikana ollessani mukana muutaman (harvahkon) yhdistyksen hallituksissa. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Jorma Rauhala - Joulukuu 13, 2009, 15:44:12 SRHS:n hallitus on huomattavan rautatieammattilainen, sillä kahdeksasta jäsenestä ja varajäsenestä kuusi on parhaillaan töissä VR:llä, RHK:ssa tai SRM:ssa. Kahdesta jäljellejääneestä ei-ammattilaisesta "harrastajajäsenestä" toinen on myös ollut aiemmin töissä VR:llä. Pelkästään puhtaalta rautatieharrastuspohjalta ei näytä siis olevan mukana kuin yksi henkilö. Onko painotusarvo jäsenkuntaan nähden oikein vai ei, en ota siihen kantaa.
Hallitukseen valitaan, kuten säännöissä määrätään, puheenjohtaja, varapuheenjohtaja sekä lukuisia jäseniä ja varajäseniä. Tuntemattomaksi jää kuka on kulloinkin SRHS:n sihteeri, taloudenhoitaja tai jonkin muun tehtävän hoitaja, jos tehtäviä edes onkaan. Monissa yhdistyksissä henkilövalintoja tehtäessä jäsenet valitsevat nimenomaan "sihteerin", "taloudenhoitajan" yms. ja valitut henkilöt tulevat hieman paremmin jäsenkunnalle sitä kautta tutuiksi. Kyseiset tehtävät ovat tärkeitä tehtäviä. SRHS:n valitsemalle linjalle onkin tyypillistä, että vain puheenjohtajasta tulee "näkyvä" henkilö ja muut jäsenet jäävät "virattomina" tuntemattomiksi. Kai sentään sihteerikin on olemassa? Voisiko joskus olla niin, että valintoja tehtäisiin työnimikkeiden mukaisesti? Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 13, 2009, 19:28:22 Hallitukseen valitaan, kuten säännöissä määrätään, puheenjohtaja, varapuheenjohtaja sekä lukuisia jäseniä ja varajäseniä. Tuntemattomaksi jää kuka on kulloinkin SRHS:n sihteeri, taloudenhoitaja tai jonkin muun tehtävän hoitaja, jos tehtäviä edes onkaan. Monissa yhdistyksissä henkilövalintoja tehtäessä jäsenet valitsevat nimenomaan "sihteerin", "taloudenhoitajan" yms. ja valitut henkilöt tulevat hieman paremmin jäsenkunnalle sitä kautta tutuiksi. Kyseiset tehtävät ovat tärkeitä tehtäviä. Aika monissa yhdistyksissä on kyllä tapana, että vuosikokous valitsee puheenjohtajan, varapuheenjohtaja sekä hallituksen jäsenet. Hallitus puolestaan kutsuu sihteerin, jonka ei edes tarvitse olla hallituksen jäsen (mutta jos ei ole, ei myöskään omaa äänioikeutta hallituksen kokouksissa). Näissä yhdistyksissä sihteeri on "tekninen" henkilö, hallituksen työhevonen, joka tekee sen minkä hallitus käskee. Mikä usein ei ole ollenkaan vähäinen posti... Yleistä on myös, että hallitus valitsee itse keskuudestaan taloudenhoitajan ja mahdollisesti muitakin vastuita. Toki yhdistyksen säännöissä voidaan määritellä joidenkin vastuuhenkilöiden valita yleiskokouksen tehtäväksi.Lainaus SRHS:n valitsemalle linjalle onkin tyypillistä, että vain puheenjohtajasta tulee "näkyvä" henkilö ja muut jäsenet jäävät "virattomina" tuntemattomiksi. Kai sentään sihteerikin on olemassa? Voisiko joskus olla niin, että valintoja tehtäisiin työnimikkeiden mukaisesti? Tämähän taas riippuu paljolti puheenjohtajasta. Jos pj on aktiivinen ja aikaansaapa (tai vaihtoehtoisesti aktiivinen ja isosuinen), tulee hänestä se näkyvä henkilö. Pitää kuitenkin muistaa, että puheenjohtajan pitää olla jossain määrin näkyvä: puheenjohtaja edustaa yhdistystä ulospäin.Nykyiseen puheenjohtajaan en ota kantaa kun en ollut häntä valitsemassa. Enkä taida ihan vällä tullkaan semmoisiin kokouksiin, niissä kun on vaarassa joutua töihin. Ja sitä olen elämäni aikana jo tehnyt - loppuunpalamiseen asti. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 13, 2009, 19:34:05 Mitä Mikon tämän kertaiseen palautteeseen tulee, niin kokouksessa ei esitetty vastaehdokkaita. Mihin palautteeseen? Ei sitä palautetta ainakaan tässä ketjussa näy. Jos - siis jostästä ketjusta on poistettu viestejä, voisiko ylläpito kertoa siitä - poistamiseen ylläpidolla luonnollisesti on oikeus. Kertomatta jättäminen kun saa jotkut kommentit vaikuttamaan aika ihmeellisiltä ja pahimmillaan (yleisesti ottaen) jotkut kommentoijat... hm... epämääräisiltä. Mikä ei liene tarkoitus? Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Jorma Rauhala - Joulukuu 13, 2009, 20:18:45 Aika monissa yhdistyksissä on kyllä tapana, että vuosikokous valitsee puheenjohtajan, varapuheenjohtajan sekä hallituksen jäsenet. Hallitus puolestaan kutsuu sihteerin, jonka ei edes tarvitse olla hallituksen jäsen (mutta jos ei ole, ei myöskään omaa äänioikeutta hallituksen kokouksissa). Näissä yhdistyksissä sihteeri on "tekninen" henkilö, hallituksen työhevonen, joka tekee sen minkä hallitus käskee. Mikä usein ei ole ollenkaan vähäinen posti... Yleistä on myös, että hallitus valitsee itse keskuudestaan taloudenhoitajan ja mahdollisesti muitakin vastuita. Toki yhdistyksen säännöissä voidaan määritellä joidenkin vastuuhenkilöiden valinta yleiskokouksen tehtäväksi. Näinkin harrastajapohjaisessa yhdistyksessä kuin SRHS, en näe mitään syytä sille, ettei sihteeriä valittaisi jäsenten yleiskokouksessa. Miksi sitä ei voisi noista kuudesta jäljellejäävästä (-pj ja -tal.hoit.) valitusta miehestä valita avoimesti saman tien kokouksen aikana? Säännöissä on tuo yleisesti suomalaisten yhdistysten säännöissä nykyään oleva "vakiolause", mutta saahan sitä, ja pitääkin mielestäni, käyttää vain raamina tarkempia henkilövalintoja tehtäessä. Kuten edellä sanoit, sihteeri on "työhevonen" ja hevosen valinta pitäisi kyllä olla kaikkien jäsenten tiedossa. Nyt sihteeri on täysin musta hevonen, en nimittäin löydä mistään (www-sivut tai jäsenlehti) tietoa edes kuluvan vuoden 2009 sihteerin nimestä. Ehkä sihteeriä ei edes ole olemassakaan? Puheenjohtaja joutuu kai nyt tekemään kaiken työn ja joutuu siksi olemaan "jatkuvasti" esillä, kun muista hallitukseen valituista henkilöistä ei kukaan aktivoidu "hevosen virkaan"? Nykyinen ja tuleva puheenjohtajamme on selviytynyt mielestäni loistavasti paikallaan ja jäsenistölle suunnattu toiminta on ollut monipuolisinta mitä koskaan. Siitä kiitos työn tekijälle ja voimia jatkoon! Todettakoon lisäksi, että SRHS:n taloudenhoitajana on K Salo, joka on mies paikallaan. Hän on pitkänlinjan talous- ja pankkimies, jonka monipuolisista tietotaidoista moni muu yhdistys olisi kateellinen. SRHS:n taloudenhoitajan toimi on hyvässä hoidossa. Mutta voisi senkin toimen siinä syyskokouksen valintojen tiimellyksessä jo valmiiksi todeta. Mitä tehtäviä jääkään siis viidelle jäljellejäävälle? Kaksi on keskeisesti mukana jäsenlehden toimittamisessa. Vielä jää paikkoja jäljelle. Onko salainen sihteeri siis joku jäljellejäävistä... Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 13, 2009, 21:56:35 Puheenjohtaja joutuu kai nyt tekemään kaiken työn ja joutuu siksi olemaan "jatkuvasti" esillä, kun muista hallitukseen valituista henkilöistä ei kukaan aktivoidu "hevosen virkaan"? Miksi yhdestäkään aiemmasta SRHS:n puheenjohtajasta ei ole käyty tällaista keskustelua? Miksi kukaan ei ole kritisoinut aiempien SRHS:n pj:ien toimia? Ovatko he toimineet SRHS:n, eivät oman napansa eteen lähtökohtaisesti? Viitaten aiempiin kommentteihin tässä ketjussa, se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Jarkko Korhonen - Joulukuu 13, 2009, 23:19:37 Öh, koska tuollainen oma-napa-otaksunta tuodaan julki, haluaisin näin rivijäsenenä valistuneen näkemyksen ja yksityiskohtaisen listan, millä tavoilla nyk. pj. on toiminut "oman napansa eteen"? Ja tämän listan toivoisin olevan sellaisista seikoista koottu, jotka ovat näkyneet SRHS:n toiminnassa, EN MISSÄÄN NIMESSÄ halua kuulla henkilökohtaisuuksia. Lisäksi joku yhdistyksen toimintaa paremmin tunteva voisi vastapainoksi koota listan, miten nyk. pj. on toiminut "seuran navan eteen", etteivät näkökulmat jää yksisilmäisiksi.
Okei, tuo pr-päivähomma on herättänyt ilmeisesti muutamassa jäsenessä(?) kritiikin aihetta (ei allekirjoittaneessa), mutta oliko muuta? Ei muuten lähes 1000-jäsenisellä Suomen sieniseurallakaan, jossa toimin varainhoitajana, alkeellisempiakaan resursseja vuokrata käytännössä mitään asevelihintaa kalliimpaa tilaa toimintaansa, joka kulminoituu yhteen syksyviikonloppuun, etten lainkaan ihmettele, ettei SRHS:llä ole sellaiseen resursseja. Rahaa voi polttaa järkevämpiinkin kohteisiin. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 14, 2009, 15:03:30 Näinkin harrastajapohjaisessa yhdistyksessä kuin SRHS, en näe mitään syytä sille, ettei sihteeriä valittaisi jäsenten yleiskokouksessa. En minäkään, enkä tarkoittanutkaan ottaa kantaa asiaan, kunhan totesin mikä on "melko yleinen" tilanne. Henk.koht. en näe tarvetta valintakäytäntöä sen kummemmin muuttaakaan, mutta jos muuttamista yleisesti pidetään hyvänä, sitten muutettakoon. Siitä kyllä olen samaa mieltä, että seuran sihteerin yhteystiedot olisi syytä olla julkisesti näkyvillä. Mm. jäsenasioissa sihteeri (ellei seuralla ole erikseen jäsensihteeriä, mitä tuskin SRHS:lla on) on se, johon jäsenen on asiallisinta ottaa yhteys jos jäsenyyteen liittyvissä asioissa on kysyttävää. Puheenjohtajalla on - tai pitäisi olla - muutakin tekemistä kuin näperrellä jäsenrekisterin kanssa. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Teppo Niemi - Joulukuu 16, 2009, 08:58:59 Puheenjohtaja joutuu kai nyt tekemään kaiken työn ja joutuu siksi olemaan "jatkuvasti" esillä, kun muista hallitukseen valituista henkilöistä ei kukaan aktivoidu "hevosen virkaan"? Ja kun vielä lukee Larin tekstiä viestiketjun alusta: "Eräs seuran puheenjohtajan tehtävä on tehdä seurastaan itsensä näköinen." Tästä tulee mieleeni eräs keskustelu muutaman vuoden takaa museojuniin liittyen, jossa Lari toteaa harrastustoiminnan olevan täysin vapaaehtoista. Eli kyllä Lari on ilmeisestikin saanut aikaan ainakin edistystä yhdessä luettelemistaan puheenjohtajan tehtävässä. Eikä sitä voi edes ihmetellä Rauhalan viestin jälkeen, että Suomen suurinmasta rautatiealan yhdistyksestä ei löydy sitoutuneita pienoisrautatiepäivien järjestämiseen. Eihän sitä voi edellyttää, jos ei löydy sitoutuneita edes sihterin tehtäviin. Ja jos halutaa, että museohöyryjä liikkuu harrastajavoimin ylläpidettynä, se vaatii sitoutumista asiaan. Kun talvi tulee ja pakkanen kiristyy,niin talli kylmenee, on huolehdittava vesien tyhjennyksestä, vaikkei se mitenkään ole kivaa ja mielenkiintoista tekemistä. Ja vaikka jossakin kulkisi mielenkiintoista kalustoa, on joidenkin sitouduttava siihen, että vedet tyhjennetetään ajoissa. Jäätymisvauriot lopettavat höyryveturin ajot käytännössä lopullisesti. Sama koskee niin perinteisiä sihteerin tehtäviä yhdistyksissä. Ilmeisesti nykyisin sitoutuminen tehtävien hoitoon ei ole muodissa. Tässä asiassa toivon olevani väärässä. Siitä kiitos työn tekijälle ja voimia jatkoon! .... Rauhalan Jorman toivotus sopii myös kaikille muille yhdistystoiminnan aktiiveille. Ja mitä puheenjohtaan ja muihinkin vetäjiin tulee, niin nehän ovat tunnetusti tuulisia paikkoja. Arvostelua tulee aina riittämään teki mitä tahansa. Ja jälkiviisaita on takuulla riittävästi. Kaikkia ei voi miellyttää. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 17, 2009, 16:05:33 Eikä sitä voi edes ihmetellä Rauhalan viestin jälkeen, että Suomen suurinmasta rautatiealan yhdistyksestä ei löydy sitoutuneita pienoisrautatiepäivien järjestämiseen. Eihän sitä voi edellyttää, jos ei löydy sitoutuneita edes sihterin tehtäviin. Ilmeisesti tässä nyt kuitenkin on taustalla se, että SRHS:llä ei alunperinkään ollut mitään mahdollisuutta järjestää tuollaista suurta yleisötapahtumaa. Sitä ei vain ennen "markkinointia" varmistettu. Lainaus Ilmeisesti nykyisin sitoutuminen tehtävien hoitoon ei ole muodissa. Tässä asiassa toivon olevani väärässä. Sitoutuminen on hankalaa, kun siitä ei saa palkkaa. Yhteiskunnassa edellytetään täydellistä sitoutumista palkkatyöhön - ei harrastuksiin, valitettavasti. Ilman työtä taas on hyvin vaikeaa pärjätä elämässä. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Teppo Niemi - Joulukuu 21, 2009, 09:42:49 Sitoutuminen on hankalaa, kun siitä ei saa palkkaa. Yhteiskunnassa edellytetään täydellistä sitoutumista palkkatyöhön - ei harrastuksiin, valitettavasti. Ilman työtä taas on hyvin vaikeaa pärjätä elämässä. Nimen omaan sitoutumenen on hankalaa jopa mahdotonta. Ja hyvä esimerkki siitä löytyi viime perjantailta Haapamäen tallilta. Työkirjaan oli sentään jaksettu kirjoittaa ulkona vallitseva pakkaslukema ja se, että tallin vesijohto on jäässä. Oikein kiva yllätys kun saavuin tyhjentämään Tk3 veturia vesistä (Onneksi9 sentään hyttiin oli jaksettu raahata lämmitin, vaikka yksi vaihe puuttuikin, eis siir tarvise todeta, että höyryveturi joutaa romuttamolle). Olisi jaksettu informoida vesien jäätymisestä edes varikonpäälikköä. Sitä kauttaa olisi kulkenut tieto, että pitäisi varata Martin Safarit OY:ltä majoitus, jotta olisi edes WC ja pesutilat käytössä. Paskasena on ikävä kulkea matkoja. Nyt yllättävään putkiremottiin käytettävät rahat olisivat voineet hyödyntää vaikka Dm9-projektia. No eipähän tarvitse hetkeen mennä Haapamäen ankeuteen, kun siellä ei ole sosiaalitilat käytössä ennen kuin putkivaurio on korjattu. Kiitoksia vain arvon VASTUUNTUNTEVAT harrastajatoverit. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 21, 2009, 15:05:56 ...(Onneksi9 sentään hyttiin oli jaksettu raahata lämmitin, vaikka yksi vaihe puuttuikin, eis siir tarvise todeta, että höyryveturi joutaa romuttamolle). ... No eipähän tarvitse hetkeen mennä Haapamäen ankeuteen, kun siellä ei ole sosiaalitilat käytössä ennen kuin putkivaurio on korjattu. Tein vain sen mitä lupasin, en enempää. En vain voi asettaa harrastustoimintaa ensimmäiseksi elämässäni. Putkiremppa on varmasti ollut tiedossa jo useamman vuoden, sillä putket jäätyvät siellä joka talvi... ketään ei vain ole aiemmin kiinnostanut, kun olen ystävällisesti maininnut aiheesta... Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Teppo Niemi - Joulukuu 21, 2009, 16:55:45 Tein vain sen mitä lupasin, en enempää. En vain voi asettaa harrastustoimintaa ensimmäiseksi elämässäni. Putkiremppa on varmasti ollut tiedossa jo useamman vuoden, sillä putket jäätyvät siellä joka talvi... ketään ei vain ole aiemmin kiinnostanut, kun olen ystävällisesti maininnut aiheesta... Pidetäänpä nämä asiat mielessä jatkoa varten. //lainaus kuntoon Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 21, 2009, 18:06:53 Pidetäänpä nämä asiat mielessä jatkoa varten. Jos kiitos on tätä tasoa jatkossakin, voin huoletta lopettaa Haapamäen museoveturiyhdistyksen tukemisen kaikissa merkeissä. Jos ei kelpaa niin olkaa sitten ilman. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Janne Ridanpää - Joulukuu 22, 2009, 15:39:01 Nyt kun aiheet näköjään rönsyilevät tässä ketjussa yhdistyksestä toiseen, kehottaisin jokaista harkitsemaan, missä määrin näitä julkisia keskustelupalstoja kannattaa käyttää yhdistysten sisäisten ongelmien ratkomiseen ja niistä kinastelemiseen. Kaikenlainen eripuraisuus ei ainakaan paranna tämän harrastuksen ja sitä harjoittavien yhdistysten mainetta ulkopuolisten silmissä.
Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Joulukuu 22, 2009, 17:07:36 Nyt kun aiheet näköjään rönsyilevät tässä ketjussa yhdistyksestä toiseen, kehottaisin jokaista harkitsemaan, missä määrin näitä julkisia keskustelupalstoja kannattaa käyttää yhdistysten sisäisten ongelmien ratkomiseen ja niistä kinastelemiseen. Kaikenlainen eripuraisuus ei ainakaan paranna tämän harrastuksen ja sitä harjoittavien yhdistysten mainetta ulkopuolisten silmissä. Kertomusten ja kokemusten mukaan harrastajien kesken on kinasteltu ja vihattu käytännössä aina, kun rautateitä on harrastettu. Jos kaikki onkin joskus ollut hyvin, joku kehittelee uuden aiheen kinasteltavaksi. Tätä hiljaista sodankäyntiä vuosikaudet seurattuani tuntuu kuitenkin siltä, ettei kinastelussa lopulta ole yhtään mitään hyötyä kellekään - eikä lopulta mitään syytäkään siihen. Toivoisin, että nyt jo viimein osattaisiin keskittyä siihen, mitä ollaan tekemässä. Tällöin toisten tekemisien kanssa sekoilemiseen käytetty energia ja aika tulisi käytettyä paremmin ja ennen kaikkea kehittävämmin. Yleinen riidan aihe tällä kertaa lienee harrastustoiminnan vapaaehtoisuus. Toisaalta nyt vähän kaikkia ahdistaa myös rahan vähyys ja motivoituneiden tekijöiden puuttuminen (en yhtään ihmettele...). Omalla kohdalla harrastamisesta on toisinaan ollut enemmän haittaa, kuin mitä siitä on lopulta saanut. Olen toki edelleen kiinnostunut tekemään VAPAAEHTOISESTI työtä säilymisen eteen. Vapaaehtoisuus tarkoittaa ainakin omalla kohdallani itse määrittelemääni kohtuuden rajaa, jota ei ole sopivaa ylittää. On PAKKO huomioida, että jokainen kantaa vastuuta jo itsestään. Nokkimisjärjestys on selvä, eikä siinä pitäisi olla kellään nokan kopautusta. Terveellä tavalla toimivissa yhdistyksissä toiminnan vastuun kantaminen on YHTEINEN ASIA eikä yksilön asia. Tällaiseen yhdistykseen voisi myös olla helppo tulla mukaan, kun mukaan tullut ihminen tietää ettei joudu yksin jonkun asian eteen. Sitoutuisitko sellaiseen yhdistykseen, jossa joudut ensin pari vuotta ihmettelemään "mitä minä nyt taas tein?"? Tähän tämänkertaiseen sekoiluun ainakin minä toivon myös ulkopuolisien näkemystä. Itsekin koen olevani vain sivusta seuraaja poteroiden keskellä... Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Perttu Karttunen - Joulukuu 22, 2009, 18:45:55 Kyllähän asia vaan tahtoo olla niin vapaaehtoistoiminnan kanssa, että ellei asiaan todella ole vihkiytynyt, niin evvk. Itsekin ollaan yitetty saada porukka kiinnostumaan kaivosrautatieprojektista, mutta ei, nyt toiminta siis siirtyy kaupungille matkailun alaisuuteen, joka toivottavasti osaa kunnioittaa tekemäämme työtä ja jatkaa tuota projektia, en ala erittelemään mitään syitä miksi yhdistys kaatui, mutta talousvaikeudet on osasyyllinen. Projektit vaatii aina rahoitusta, mutta sitä o tänäpäivänä hyvin vaikea saada - kuten myös asiansa osaavia vapaaehtoisia. Kalustokin ptäisi pitää kunnossa, mutta siihenkään ei tahdo tarpeeksi taitavaa henkilöä löytyä, yksi meillä oli, jahänen ansiotaan oli että veturi aikanaan liikkeelle saatiin. Hänell kuitenkaan ei ole taustalla minkäänlaista harrastus / ammattipohjaa, joten kiinnostusta vapaaehtoistyöhön ei juuri ollut ja yhdistyksellä ei ollut varaa maksaa.
Näin pienen ja lähes tuntemattoman yhdistyksen hallituksen eks jäsenenä voin siis sanoa että mikäli täällä meinaa pärjätä on saatava ensin nimeä ja mainetta, jota mm. Haapamäellä ja Jokioisilla on. Sanonpa suoraan etä pari kertaa on yritetty rahoitusta hakea mm srhs:ltä, mutta sekin tuntuu olevan ns. sisäänpäin lämpenevä, ja täytyy olla nimeä että rahoitusta löytyy. Mikä alkuperäiseen topiciin tulee, kokemuskestavoin kertoa, että vaikka yhdistyksen ei koskaan tulisi olla puheenjpohtajansa näköinen, vaikuttaa siihen kuvaan mitä yhdistys ulkopuolelle antaa - puheenjohtaja. En yhtään epäile Larin tai edellistenkään puheenjohtajien pätevyyttä tehtäviinsä, mutta se, että SRHS on tullut ainakin omasta mielestäni askeleen näkyvämmäksi, on ihan hyvä juttu, mutta seuran julkisuuskuvasta täytyy pitää huoli. En ole päässyt kerhoiltoihin maantieteellsien etäisyyden takia, ei sillä että Outokumpu nyt vallan kaukana olisi, muttta eläkeläisen kukkarolle ähän turhan kallista reissata siellä. Toki suurin osa Srhs:n jäsenistä sijainnee 100 kilsan säteellä Helsingistä. Kerhoilloille olisi siis tarjolla joskus muitakin paikkoja, itse voisin suositella että repäiskääpä joskus ja tulkaa pitämään joku kokouksenne tai kerhoiltanne tai muu tilaisuus Outokummussa, meilläkin on tarjolla uniikki miljöö maanalaisine ravintoloineen. Kohteitakin on visiteerata, on kapearaiteisen radan penkkaa, kaivosrautatie, Vuonoksen rikastamo ja talkkitehtaat, josta edelleen junakuljetuksia. Kerettiinkin päin on ratapenkkaa tarjolla, tosin en tiedä sen läpikäveltävyyttä nyt, kun siellä taas niitä kaivostunneleita avataan uudelleen käyttöön. Siitä olen samaamieltä että Henkilökohtaisuuksille ja yhdistyksen sisäisten riitojen selvittelylle on parempikin paikka, me harrastajat kun ollaan sen verran kriittistä porukkaa, ettei tuolalinen tee hyvää seuran /yhdistyksen julkisuuskuvalle. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Jorma Rauhala - Tammikuu 10, 2010, 21:44:50 SRHS:n entistä puheenjohtajaa kiinnostaa:
a) Jokos on SRHS:n sihteeri saatu valittua vuodelle 2010? b) Ja kukahan oli viime vuonna 2009? En ole huomannut missään ilmoitetun. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Lari Nylund - Tammikuu 12, 2010, 06:06:49 SRHS:n entistä puheenjohtajaa kiinnostaa: a) Jokos on SRHS:n sihteeri saatu valittua vuodelle 2010? b) Ja kukahan oli viime vuonna 2009? En ole huomannut missään ilmoitetun. Virallisesti seuralle ei ole tällä hetkellä nimettyä sihteeriä. Sihteerin tehtäviä on monen vuoden ajan hoitanut Matti Bergström. Kun asia on otettu esille, niin täytyy hoitaa se hallituksen kanssa kuntoon. Kiitos kommentista aiheeseen liittyen. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Jouni Seilonen - Helmikuu 09, 2010, 22:08:19 Jäsenkirjeessä 2010 kerrotaan ennakkotietoa toiminnasta keväällä, mm. että toukokuussa on tarkoitus järjestää yhteisretki HMVY:n kanssa Jyväskylä-Haapajärvi-Iisalmi-Talvivaara-Pieksämäki-Jyväskylä. Toisessa ketjussa kerrotaan Keitele-Museon matkasta Jyväskylä-Haapajärvi-Jyväskylä 8.5. PoRhan kerrotaan suunnittelevan kevätretkeä 22.5. Onkohan SRHS&HMVY-retken ajankohdasta jo tarkempaa tietoa?
Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Lari Nylund - Helmikuu 11, 2010, 11:24:22 Jäsenkirjeessä 2010 kerrotaan ennakkotietoa toiminnasta keväällä, mm. että toukokuussa on tarkoitus järjestää yhteisretki HMVY:n kanssa Jyväskylä-Haapajärvi-Iisalmi-Talvivaara-Pieksämäki-Jyväskylä. Toisessa ketjussa kerrotaan Keitele-Museon matkasta Jyväskylä-Haapajärvi-Jyväskylä 8.5. PoRhan kerrotaan suunnittelevan kevätretkeä 22.5. Onkohan SRHS&HMVY-retken ajankohdasta jo tarkempaa tietoa? Tiedote retkestä on lähdössä liikenteeseen lähiaikoina, kun kaikki järjestelyt saadaan valmiiksi. Valitettavasti retken reittiin on tullut muutos ennakkotiedon jälkeen. Tähän kuitenkin varauduttiin jo jäsenkirjeessä mainitsemalla seuran pitävän oikeudet muutoksiin. Enempiä ei tässä vaiheessa vielä aiheesta. Muistakaa SRHS:n jäsenet ensi viikon maanantaina 15.2. vuoden ensimmäinen tutustumiskäynti. Kohteena ovat tällä kertaa Emma- ja Elli-radantarkastusvaunut. Tapaaminen kello 17 Pasilan aseman lipunmyynnin luona. Arvioitu kesto noin kaksi tuntia. Jäseneksi voi liittyä myös paikan päällä ilmoittamalla tietonsa. Otsikko: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Lari Nylund - Maaliskuu 03, 2010, 11:32:21 Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry:n tärkeimpänä toimintamuotona ovat kerhoiltojen ja tutustumisretkien järjestäminen sekä rautatietutkimuksen avustaminen ja Resiina-lehden kustantaminen. Kerhoiltojen ohjelmana ovat dia- ja filmiesitykset, esitelmät sekä tietojen ja kokemusten vaihto.
* * * SRHS ry MAALISKUUN KERHOILLAN OHJELMISTO 15. MAALISKUUTA 2010 KELLO 17:30-21 17:30 Kahvitarjoilu aulatiloissa 18:00 Ajankohtaiset asiat ja uutiset 18:10 Rautatiekaluston valvontalaitteet (Seppo Mäkitupa, Liikenneviraston Rautatieosasto) 19:00 Kahvitauko 19:20 Rautatietietäjä 2009-palkintojen jako 19:30 Rautatietietäjä 2010 1. osakilpailu 20:00 Ennen näkemättömiä rautatiedioja (Mikko Alameri) 21:00 Kerhoilta päättyy SRHS ry kerhoilta pidetään VR Kokouskeskuksen auditoriossa Helsingin rautatieasemalla. Sisäänkäynti Rautatientori 1 C sulkeutuu kello 18. Ovessa lappu SRHS Kerhoilta. Tervetuloa! SRHS Hallitus * * * Kerhoillat ovat tarkoitettu seuran jäsenistölle, mutta ne ovat avoimia toiminnasta kiinnostuneille henkilöille seuraan tutustumisen mahdollistamiseksi. Toivomme kiinnostuneiden liittyvän seuraan jäsenetujen saamisen varmistamiseksi sekä seuran toiminnan kulujen kattamiseksi. Lisätietoja esimerkiksi kerhoilloissa hallituksen jäseniltä tai seuran internet-sivuilta http://www.srhs.fi/. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 02, 2010, 01:24:00 * * *
SRHS ry HUHTIKUUN KERHOILLAN OHJELMISTO 12. HUHTIKUUTA 2010 KELLO 17:30-21 17:30 Kahvitarjoilu aulatiloissa 18:00 Ajankohtaiset asiat ja uutiset 18:10 Junalautat (Markku Nummelin) 19:00 Kahvitauko 19:20 Rautatietietäjä 2010 2. osakilpailu (Juha Vuorinen) 20:00 Viimeisen tunnin ohjelma toistaiseksi vahvistamatta 21:00 Kerhoilta päättyy SRHS ry kerhoilta pidetään VR Kokouskeskuksen auditoriossa Helsingin rautatieasemalla. Sisäänkäynti Rautatientori 1 C sulkeutuu kello 18. Ovessa lappu SRHS Kerhoilta. Tervetuloa! SRHS Hallitus * * * Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 20, 2010, 15:42:19 Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry:n kerhoilloissa on jo useana vuotena peräkkäin käyty leikkimielistä Rautatietietäjä-kilpailua, jossa kuvien perusteella täytyy tietää esimerkiksi missä kuva on otettu, mikä veturi- tai vaunutyyppi on kyseessä yms. Kysymyksiä on osakilpailussa 40.
Vuoden 2010 osakilpailut järjestää vuonna 2009 neljänneksi jäänyt Juha Vuorinen. Kahden osakilpailun jälkeen tilanne on kolmen kärjessä seuraavanlainen: 1. Otto Tuomainen 54 pistettä. Sijoitukset ja pisteet osakilpailuissa: 1 (29p) + 4 (25p) 2. Aarne Alameri 48 pistettä. Sijoitukset ja pisteet osakilpailuissa: 3 (25p) + 6 (23p) 3. Väinö Savela 47 pistettä. Sijoitukset ja pisteet osakilpailuissa: 3 (25p) + 7 22p). Seuraava osakilpailu järjestetään toukokuun kerhoillan yhteydessä 10.5.2010. Otsikko: Vs: Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry (SRHS) 2010 Kirjoitti: Lari Nylund - Huhtikuu 26, 2010, 09:36:00 SRHS ry TOUKOKUUN KERHOILLAN OHJELMA
Maanantaina 10.5.2010 pidettävän kerhoillan ohjelma on seuraava: 17:30 Sisäänkäynti Rautatientorilta avataan, kahvitarjoilu aulatiloissa 18:00 Ajankohtaiset asiat ja uutiset 18:10 Etelä-Afrikan höyryvetureita (Christer Englund) 19:00 SRHS ry kevätkokous (Virallinen kokouskutsu lähetetty jäsenkirjeen yhteydessä tammikuussa) 19:30 Kahvitauko ja tutustuminen huutokauppatuotteisiin 19:45 Rautatietietäjä-kilpailu (Juha Vuorinen) 20:15 Huutokauppa! (Sakari K Salo) 21:00 Kerhoilta päättyy Huutokaupan ohjeet: SRHS ry perinteinen huutokauppa järjestetään meklari Sakari K. Salon johdolla. Kerhoiltaan osallistuvilla on mahdollisuus tuoda myyntiin rautateihin liittyvää materiaalia (kirjoja, esineitä, tuotteita yms.), jotka huutokaupataan jäsenille kello 20:15 alkavassa huutokaupassa. SRHS perii huutokaupassa myydyn tavaran arvosta 15 % palkkion ja materiaalin tuonut henkilö saa 85 % maksetusta hinnasta. Tuotteiden hinta on maksettava välittömästi ja maksuvälineenä kelpaa ainoastaan käteinen. Helsingin rautatieasemalla on käteisnostoautomaatteja. Myytävät tuotteet tulee olla merkitty valmiiksi seuraavilla tiedoilla: - myyjän nimi - lähtöhinta SRHS ry kerhoilta pidetään VR Kokouskeskuksen auditoriossa Helsingin rautatieasemalla. Sisäänkäynti Rautatientori 1 C sulkeutuu kello 18. Ovessa lappu SRHS Kerhoilta. Kerhoillat ovat avoimia myös uusille toiminnastamme kiinnostuneille henkilöille. Tervetuloa! SRHS Hallitus |