Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: John Lindroth - Helmikuu 06, 2021, 16:53:47



Otsikko: Saksan rautatiet DB aikoo panostaa tavaraliikenteeseen!
Kirjoitti: John Lindroth - Helmikuu 06, 2021, 16:53:47
Salsan liikenneministeri Andreas Scheuer on ilmoittanut että rautateiden tavaraliikennettä tullaan tukemaan.Yhtenä tärkeänä perusteluna nähdään ilmaston suojelu.Tärkeänä toimenpiteenä nähdään se että saadaan kiskoille enemmän tavaraliikennettä maanteiden sijaan!Tähän tarkoitukseen tullaan lisäämään taloudellisia ja muita edistämiskeinoja.Ratayhteyksien ja sivuraiteiden rakentamiseen tullaan vaikuttamaan asiakkaiden etujen ja käytön helpottamiseksi!Tavoitteena on lisätä tavarankuljetus raiteilla vuoteen 2030 osuuteen 25% sen ollessa nykyisellään n18%.Mitä lyhyempi matka radan ääreen sen suurempi todennäköisyys että yritykset siirtävät kuljetuksiaan kiskoille sanoo ministeri.Edellämainituista syistä tukee ministeriö myös yksityisiä investointeja ja edistää tavaran siirtoon tarkoitettuja ratapihoja.Rahan puutetta näille suunnitelmille ei ole ,tulevalle 5 vuotiskaudelle on käytössä 200 milj. Euroa.Tarkoituksena on myös pienempien tavara-asemien toimintojen tukeminen!
Lähde (Die Zeit)-


Otsikko: Vs: Saksan rautatiet DB aikoo panostaa tavaraliikenteeseen!
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Helmikuu 06, 2021, 18:36:06
Saksan tiestö, ennenkaikkea moottoritiestö täyttyy liiallisesti puoli- ja täysperävaunuilla tapahtuvista pitkän matkan kuljetuksista, siitä huolimatta että moottoriteitä levitetään jatkuvasti yhä useampikaistaisiksi.

Varmaan osan näistä kuljetuksista voisi tehdä raiteitse. Esteenä on toimivan palveluhaluisen ja -kykyisen ja kohtuumaksuisen palvelun puuttuminen, ja joskus olleiden puutteellisempien palvelujen katoaminen.
Voi olla liian suuri haaste luoda kaikenkattavaa uutta rautatiepalvelua.
Kannattavaa lienee hakea suuria liikennevirtoja, jotka voisi toteuttaa rautateitse nykyisen toteutuksen sijasta.

Tavaravirrat onvat pääosin pirstoutuneita, jolloin ne toteutuvat energian ja kustannusten kannalta useimmiten järkevimmin maanteitse - mutta ongelma on jatkuvat suuret tieinvestoinnit, tai niiden loppuessa teiden ruuhkautuminen.

Jos henkilöliikenne rautateitse kasvaisi merkittävästi, se imuroisi helposti useita miljoonia henkilöautoja teiltä ja kaupungeista.


Otsikko: Vs: Saksan rautatiet DB aikoo panostaa tavaraliikenteeseen!
Kirjoitti: John Lindroth - Helmikuu 06, 2021, 19:11:12
Erkin havainnot ovat aivan varteenotettavia! Itse asiassa tavarat raiteille ja varsinkin raskas liikenne ovat Saksassa olleet suunnitelmina jo 60luvun hallituksilla ja siitä eteenpäin.Jotenkin ne ovat kuitenkin vesittyneet.Myös rautatieinfran alasajo on jatkunut tietojen mukaan ja sitten mainitaan  DBn ylihinnottelu.Ministeri Scheuerin(CSU) uskottavuus tässä asiassa ei myöskään päätä huimaa,jotkut pitävät vaalilupauksina ja kotiinpäin vetona lähinnä Baijerin suuntaan.Myöskään mainittu 50milj.Euroa per vuosi ei ole kovin paljon.Ei ole kovin helppoa maassa jossa autolobby lienee maailman kärkipäätä.
Kuitenkin avaus hyvässä asiassa tehdä jotain on hyvä!