Otsikko: G6-veturin spesifikaatio ja sopimusehdot v. 1896 Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Maaliskuu 04, 2021, 10:52:19 Valtionrautatiet tilasi v. 1896 Nydqvist & Holmilta 10 G-sarjan veturia, vuoden 1886 mallia, niinkuin spesifikaatiossa mainitaan. Nykyisin nämä veturit tunnetaan G6-sarjana.
Teknikern 1.8.1896 julkaisi veturien ja tenderien spesifikaation ja sopimusehdot kokonaisuudessaan. "Lokomotiv af Mogul-typ för finska statsjärnvägarna. Vi meddela här specifikation å de lokomotiv, hvilka nyligen till ett antal af tio stycken bestälts för finska statsjärnvägarna från Nydqvist & Holms lokomotivfabrik vid Trollhättan i Sverge. Då dessa jämte andra nu under arbete varande lokomotiv blifvit färdiga, kommer lokomotivens antal af denna typ vid statsjärnvägarna att utgöra 70 stycken." Itse spesifikaatio ja sopimusehdot alkaa sivulla 5: https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1122625?page=5 Otsikko: Vs: G6-veturin spesifikaatio ja sopimusehdot Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Maaliskuu 06, 2021, 08:22:54 Sen lisäksi että spesifikaation luulisi kiinnostavan mallinrakentajia, se kun kertoo erittäin tarkasti veturin eri osien tiedot, tyypit , mallit, materiaalit ja rakennusohjeet, spesifikaatio kertoi mm. asian, jota en ole koskaan tullut ajatelleeksi: Vetureihin tilattiin talvikäyttöön aurat ja kesäkäyttöön karja-aurat.
Maalausohjekin on perin tarkka määritellessään kuinka monta kertaa mikin osa pohjamaalataan, hiotaan, uudelleen pohjamaalataan ja lopulta maalataan, sekä miten pannun vuorauspellit käsitellään. Värisävyjen suhteen spesifikaatio on minusta aika hauska: Veturin ruskean värin sävyä ei määritellä muutoin kuin että sen oli sovittava yhteen pannun vuorauspeltien sinihohteisen sävyn kanssa. Muut osat maalattiin mustalla japaninlakalla, paitsi tietenkin puskinpalkin etusivu, joka maalattiin punaiseksi. Ja kaiken päälle vedettiin Flatting ja Hard Body- tai Wearing Body-vernissa. Ikkunanpuitteet piti valmistaa messingistä. Olikohan siihen jokin erityinen syy? Otsikko: Vs: G6-veturin spesifikaatio ja sopimusehdot v. 1896 Kirjoitti: Erkki Nuutio - Maaliskuu 06, 2021, 16:55:38 Jos täsmällisiä vaatimuksia ei ole kirjattu sitovasti spesifikaatioon (tilausmäärittelyyn) ja tuotepiirustuksiin ja näihin ole aukottomasti viitattu (dokumenttien numeroviitteet ja päiväykset) ostosopimuksessa, häviää helposti jos syntyy erimielisyyksiä.
Myös sanktiot (esimerkiksi myöhästymisistä) on kirjattava ostosopimukseen. EU:n tumpelointi rokotustilauksissa ja rokotteen kehitystyön maksajana olkoon esimerkki harrastelijamaisuudesta. Viitatussa tilauksessa oli spesifikaatio erityisen tarpeellinen, koska valmistaja ei ollut tehnyt suomalaisvetureita eikä kyseistä veturityyppiä aikaisemmin. Otsikko: Vs: G6-veturin spesifikaatio ja sopimusehdot v. 1896 Kirjoitti: Petri Sallinen - Maaliskuu 06, 2021, 19:43:23 Ruotsin rautatiemuseosta löytyy muutama 207:n luovutuskuva. Kuvaaja tuntematon.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/922/JaCjHw.jpg) (https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/923/p1beOJ.jpg) Otsikko: Vs: G6-veturin spesifikaatio ja sopimusehdot v. 1896 Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Maaliskuu 07, 2021, 08:17:15 Ruotsin rautatiemuseosta löytyy muutama 207:n luovutuskuva. Hyvä löydös. Kuvat näyttävät löytyvän mm. hakusanalla "VR lok": https://digitaltmuseum.se/search/?q=%22VR+lok%22 Alempi kuvista on kirjassa 'Höyryveturit valtionrautateillä' sivulla 169. |