Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Kari Juntunen - Maaliskuu 29, 2021, 13:38:17



Otsikko: Yhdistetyt rautatie- ja maantiesillat
Kirjoitti: Kari Juntunen - Maaliskuu 29, 2021, 13:38:17
Suomessa on ollut koko joukko yhdistettyjä rautatie- ja maantiesiltoja, yksi- tai kaksikerroksisia.
Kaksikerroksisia on joku edelleen käytössäkin, esimerkiksi Rovaniemellä.
Mietin kuitenkin nyt yksikerroksisia siltoja, joissa autoliikenne on kulkenut puukannella kiskojen päällä, ja joissa on ollut ajoneuvoliikenteen suojaksi täyspuomit, varoituskellot puomien laskiessa, siltavartijan kopit ja 24 h vartiointi.

Muistan omasta lapsuudesta ja nuoruudesta tällaisina Kyrönsalmen sillan, Paltamon sillan sekä Raumonjoen sillan Alatorniossa.
Lisäksi Punkasalmen ja Tuunaansalmen yhdistetyn liikenteen sillat Punkaharjulla näkyvät Juhani Katajiston kirjassa "Höyryä suomalaisilla kiskoilla" eli nämä ovat varmoja tapauksia.
Vanhoista tiekartoista voi päätellä useita muitakin sillanpaikkoja, joissa liikenne todennäköisesti on kulkenut tällä tavoin, varsinkin Pohjois-Suomessa Oulusta ylöspäin matkatessa.
Muistaako kukaan itse nähneensä aikoinaan muita kuin edellä mainittuja yhdistetyn liikenteen siltoja, tai nähnyt kuvia sellaisista jossain?


 


Otsikko: Vs: Yhdistetyt rautatie- ja maantiesillat
Kirjoitti: Teppo Niemi - Maaliskuu 29, 2021, 14:17:57
Rovaniemi - Vaarala: Suutarinkorva
Toijala - Metsäkansa: Konho
Kemijärvi - Isokylä: Kemijärvi (tuon yli olen mennyt postibussilla)
Vaala: Oulujoki
Uimaharju: Uimasalmi http://vaunut.org/kuva/72579
Sunila - Halla: Hallansahan silta http://vaunut.org/kuva/145491
Kauttua: http://vaunut.org/kuva/77467
Ja kun törmään pariin vanhaan aikataulukirjaan tai sen lisäykseen, niin pitäisi vielä löytyä parisen siltaa lisää Oulun - ja Kemin väliltä.


Otsikko: Vs: Yhdistetyt rautatie- ja maantiesillat
Kirjoitti: Teppo Niemi - Maaliskuu 29, 2021, 14:45:25
Lisätäänpäs heti: Ennen Lapin sotaa myös Ounaskoske  sillalla liikenne oli samassa tasossa.
Kemijoki Kemi - Laurila välillä, samoin Simon, Kuivaniemen sekä Haukiputaan asemien luona olleet sillat.


Otsikko: Vs: Yhdistetyt rautatie- ja maantiesillat
Kirjoitti: Tommi Koskinen - Maaliskuu 29, 2021, 14:48:16
Seinäjoki, varmaankin edelleen käytössä: http://vaunut.org/kuva/81247, http://vaunut.org/kuva/81371


Otsikko: Vs: Yhdistetyt rautatie- ja maantiesillat
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Maaliskuu 29, 2021, 15:03:31
Kuulluukohan Tammisaaren vanha rautatiesilta Pohjan lahden yli tähän kategoriaan? Autoja ei tosin tainnut olla olemassa silloin kun silta oli rautatiekäytössä, mutta hevosvaunuilla varmaan mentiin?


Otsikko: Vs: Yhdistetyt rautatie- ja maantiesillat
Kirjoitti: Antero Airola - Maaliskuu 29, 2021, 15:22:26
Kuusankoskella Kymintehtaan asemalta Kymin OY:n tehdasalueen läpi voimalaitoksen sivuitse meni leveäraiteinen rata sillasta Kymijoen yli siten että päätepuskin oli muutaman metrin Kuusankosken puolella. Siltahan on edelleen käytössä pelkkänä maantiesiltana.
Aikanaan Kuusankosken - Voikkaan kapearaiteinen on ylittänyt Kymijoen samaa siltaa pitkin. En enää muista oliko käytössä kolmikiskorata leveäraiteisen radan kanssa.


Otsikko: Vs: Yhdistetyt rautatie- ja maantiesillat
Kirjoitti: Topi Lajunen - Maaliskuu 30, 2021, 08:20:57
Metron yhdysraiteella Oulunkylä-Metrovarikko taisi olla useampikin, ennen kuin yhteys poistui käytössä.