Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Kari Juntunen - Huhtikuu 08, 2021, 22:34:18



Otsikko: Slipcoach - erikoisen liikenneratkaisun historiaa
Kirjoitti: Kari Juntunen - Huhtikuu 08, 2021, 22:34:18
Allaolevassa linkissä löytyy yhdeksän minuuttia kestävä mielenkiintoinen historia slipcoach-systeemistä, josta kukaan täällä ei liene kuullutkaan.
Kyse on 1800-luvulla keksitystä systeemistä, jossa osa matkustajavaunuista pikajunan perässä irroitettiin junan pääosasta täydessä vauhdissa juuri ennen risteysasemaa. Tämä vaati omat tekniset kytkinratkaisunsa jotka myös esitellään videossa. Irrotetut vaunut jarrutettiin sitten sopivasti aseman kohdalle, jossa ne yhdistettiin veturiin haarautuvan sivuradan junaksi. 
Ideana oli että pitkämatkaisen pääjunan ei tarvinnut tehdä hidastavaa pysähdystä risteysasemalla.
Tällaisia slipcoach-junia on 1900-luvun alussa ollut hyvinkin paljon, määrän ajan mittaan väheten, viimeiset tällaiset vaununirrotussysteemit poistettiin käytöstä vuonna 1960.

https://www.youtube.com/watch?v=Bq0aA9RZ1ls


Otsikko: Vs: Slipcoach - erikoisen liikenneratkaisun historiaa
Kirjoitti: John Lindroth - Huhtikuu 08, 2021, 23:01:51
Mielenkiintoinen ja informatiivinen video.Siinä myös näkee että Britanniassa junat ovat aina liikennöineet kohtuullisella ripeydellä!


Otsikko: Vs: Slipcoach - erikoisen liikenneratkaisun historiaa
Kirjoitti: Hannu Peltola - Huhtikuu 09, 2021, 07:41:02
Kiitos Kari linkistä, enpä ollut tällaisesta koskaan kuullutkaan. Liikenneviraston työntekijällä saattaisi mennä aamukahvi väärään kurkkuun, jos tällaista menisi tänä päivänä ehdottamaan!


Otsikko: Vs: Slipcoach - erikoisen liikenneratkaisun historiaa
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 09, 2021, 12:35:37
Viimeinen slip coach huomioitiin The Railway Magazine-lehden pääkirjoitussivulla lokakuussa 1960. Muutama vuosi sitten samassa lehddessä oli pitkä slip coach/slip carriage -historia. Jos muistan oikein, niin vuoroja oli enimmillään yli 200 (1914). Aina on vaarallista sanoa ensimmäinen tai viimeinen, kun usein löytyy joku sinnepäin oleva poikkeus. Ensimmäinen slip carriage kulki helmikuussa 1858 (mainittiin videossakin), mutta silloin ei oreta huomioon yhtiötä "London & Blackwell Railway", jolla oli slip carriage jo 1840-1849 välisen ajan. Se ei ollut veturivetoinen juna, vaan vaijerivetoinen rautatie. Vaunu kuitenkin irroitettiin vauhdissa muusta junasta.


Otsikko: Vs: Slipcoach - erikoisen liikenneratkaisun historiaa
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Huhtikuu 09, 2021, 16:09:38
... slipcoach-systeemistä, josta kukaan täällä ei liene kuullutkaan.

Tuttu juttuhan tämä on. Ja ellen vallan pahasti erehdy, niin tästä lie täälläkin joskus juttua ollut.

Kovin helposti ei taida sellaista rautatieaihetta löytyä, josta ei aiankin joku täällä jo ennestään olisi kuullut.   ;D


Otsikko: Vs: Slipcoach - erikoisen liikenneratkaisun historiaa
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Huhtikuu 09, 2021, 17:31:31
Kiitos Kari linkistä, enpä ollut tällaisesta koskaan kuullutkaan. Liikenneviraston työntekijällä saattaisi mennä aamukahvi väärään kurkkuun, jos tällaista menisi tänä päivänä ehdottamaan!

Tanskassahan tuota filosofiaa edustava laite on ollut arkikäytössä ihan viime aikoina. Youtuben syövereissä on video, jossa näkyy miten junan puolessa välissä oleva ylikulku suljetaan ja kuljettaja painaa sopivaa nappia, jolloin taaimmainen yksikkö irtoaa etummaisesta vauhdissa. Etummainen jatkaa sitten minne jatkaa, takimmaisen kääntyessä vähän ajan päästä jonnekin toiselle radalle. Siksi Tanskan junissa on ne "kuminaamat" keulassa.


Otsikko: Vs: Slipcoach - erikoisen liikenneratkaisun historiaa
Kirjoitti: Vesa Höijer - Huhtikuu 09, 2021, 17:48:06
Juu, on täällä ollut juttua aiemminkin:

http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10420.0.html