Otsikko: Suomelta menee EU:n raidetukia sivu suun Kirjoitti: Petri Tuovinen - Huhtikuu 14, 2021, 20:27:38 Suomelta menee EU:n raidetukia sivu suun, ja se harmittaa meppi Henna Virkkusta: "Suomi pitää saada osaksi eurooppalaisia junaverkkoja"
https://yle.fi/uutiset/3-11881612 Otsikko: Vs: Suomelta menee EU:n raidetukia sivu suun Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Huhtikuu 14, 2021, 20:50:47 "Suomelta puuttuvat investointisuunnitelmat. Osin sitä selittää linjattomuus liikenneasioissa."
Tarvitsisi muutakin kuin tunnin junia, kuten: lisäraiteita, sivuraiteita, kuormausraiteita, rautatieasemia, erilaisia junia, matkatavaravaunuja, yms. Miksi? Konkreettinen panos ilmaston eteen, liikenneturvallisuus, vaihtotase (huom. rautatiekaluston käyttöikä), maan pitäminen tasaisesti asuttuna (pandemia, etätyö, maanpuolustus), lisääntyvä kotimaanmatkailu, yms. Otsikko: Vs: Suomelta menee EU:n raidetukia sivu suun Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Huhtikuu 14, 2021, 21:21:57 "Suomelta puuttuvat investointisuunnitelmat. Osin sitä selittää linjattomuus liikenneasioissa." Tarvitsisi muutakin kuin tunnin junia, kuten: lisäraiteita, sivuraiteita, kuormausraiteita, rautatieasemia, erilaisia junia, matkatavaravaunuja, yms. Miksi? Konkreettinen panos ilmaston eteen, liikenneturvallisuus, vaihtotase (huom. rautatiekaluston käyttöikä), maan pitäminen tasaisesti asuttuna (pandemia, etätyö, maanpuolustus), lisääntyvä kotimaanmatkailu, yms. Tunnin junia on ollut politiikassa esillä siellä täällä. Tuntuu, että jokainen haluaisi sellaisen tunnin junan. Yhteiskunnallisen keskustelun keskityttyä näihin tunnin juniin on jäänyt vähemmälle huomiolle olemassaolevan infran ylläpitäminen ja sillä liikennöinti. Minusta Suomessa ei tajuta, että nykyisen rataverkon käyttöaste on kansainvälisesti verraten melko huono. Olemassa olevalla rataverkolla on selkeitä kehittämiskohteita, joita kuntoon laittamalla liikkuminen sujuvoituisi. Ennen kaikkea maahamme tulisi järjestää toimiva liikennerakenne riittävän tihein vuorovälein. Liikenteen suunnittelu ja tilaaminen tulisikin siirtää maakunnille. Sitten voisi olla jotain perusteita kehittää rataverkkoa edelleen. |