Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Simo Virtanen - Huhtikuu 21, 2021, 20:33:12



Otsikko: Veitsiluodon tehtaiden lakkauttamisen vaikutukset rautateihin
Kirjoitti: Simo Virtanen - Huhtikuu 21, 2021, 20:33:12
Stora-Enso ilmoitti lakkauttavan Veitsiluodon sellu- ja paperitehtaansa. Samaan hengenvetoon Stora-Enso vakuutti puunhankinnan Lapissa jatkuvan entiseen tapaan.

Käsittääkseni nykyisin Rovaniemen raputerminaalin liikenteestä merkittävä osa on ajettu nimenomaan Veitsiluotoon Kemiin. Oulun tehtaatkaan eivät lisää puunkulutusta eli Stora-Enson puuvirrat kääntyvät merkittävässä määrin etelään, tai pikemminkin itään ja kaakkoon.

Olisiko toiveissa saada merkittävästi lisätonneja Kontiomäen ja Joensuun välille? Vai peräti saada Huutokoski - Savonlinna väli auki?

On tietysti mahdollista, että tosiasiassa Stora-Enso vähentää radikaalisti puunhankintaa Lapista tai alkaa kuljettamaan puuta enemmän Ruotsiin. Ruotsinkuljetukset tietäisivät paluuta kumipyörille.


Otsikko: Vs: Veitsiluodon tehtaiden lakkauttamisen vaikutukset rautateihin
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Huhtikuu 21, 2021, 20:42:35
Saattaa tämä tehtaan lakkautus esimerkiksi pelastaa Haapajärvi-Äänekoski rataosan tulevaisuuden, koska sitten kaikkea puuta ei tarvitse rahdata Kemiin vaan sitä riittää Äänekosken suuntaankin.


Otsikko: Vs: Veitsiluodon tehtaiden lakkauttamisen vaikutukset rautateihin
Kirjoitti: Simo Virtanen - Huhtikuu 22, 2021, 06:50:43
Eilinen Maaseudun Tulevaisuus käsitteli samaa asiaa. Stora-Enson Oulun tehtaiden havukuidun käyttö lisääntyy 0,5 miljoonaa tonnia, mutta valtaosa Veitsiluodon puuvirrasta ohjataan Uimaharjun ja Varkauden sellutehtaille. Voi siis hyvin olla, että Kontiomäki - Uimaharju -välillä nähdään lisääntyvää rapujunaliikennettä.

Puuvirtojen osalta merkittävää on Venäjälle vuoden 2022 alussa tulossa oleva havukuitupuun vientikielto. Siitä on tiedossa suuria muutoksia raakapuuvirtoihin, kun mm. Kaukopään tehdas pitää ruokkia muulla kuin tuontipuulla.


Otsikko: Vs: Veitsiluodon tehtaiden lakkauttamisen vaikutukset rautateihin
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Huhtikuu 22, 2021, 14:37:13
Aika iso juttu tuo, samalla kertaa suljetaan myös Kvarnsvedenin paperitehdas Borlängessä Ruotsissa. Kemiin rakennetaan myöhemmin biotuotetehdas, mutta se on Metsä Groupin hanke.


Otsikko: Vs: Veitsiluodon tehtaiden lakkauttamisen vaikutukset rautateihin
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Huhtikuu 23, 2021, 06:00:51
Tilanne on mielenkiintoinen, sillä Metsä Groupin uudistettu biotuotetehdas taasen tullee hankkimaan puuta 1 milj. kuutiota Ruotsin suunnasta. Eli se tullee kumipyörillä, mutta taasen Ruotsissa on esim. Stora Enso suosinut rautatiekuljetuksia. Tulleeko jonkinlainen Tornion raakapuuterminaali, josta Storan puuta lähtee Ruotsin tehtaille ja paluuna taas MG ostamaa puuta Suomeen?


Otsikko: Vs: Veitsiluodon tehtaiden lakkauttamisen vaikutukset rautateihin
Kirjoitti: Simo Virtanen - Huhtikuu 23, 2021, 13:04:52
Tilanne on mielenkiintoinen, sillä Metsä Groupin uudistettu biotuotetehdas taasen tullee hankkimaan puuta 1 milj. kuutiota Ruotsin suunnasta. Eli se tullee kumipyörillä, mutta taasen Ruotsissa on esim. Stora Enso suosinut rautatiekuljetuksia. Tulleeko jonkinlainen Tornion raakapuuterminaali, josta Storan puuta lähtee Ruotsin tehtaille ja paluuna taas MG ostamaa puuta Suomeen?

Ruotsista Tornioon junakuljetuksena tuotava puu vaatisi kaksi kuormausta eli tulee luultavasti aivan liian kalliiksi. Junakuljetuksen idea on kuitenki se, että juna vie kalikat suoraan tehtaalle.

Oletettavasti Tornion raputerminaalissa jouduttaisiin vielä lemppaamaan puut ensin laanille ja vielä toiseen kertaan rekan kyytiin. Sellaista määrä rekkoja juuri oikeaan aikaan ei taida löytyä, että saisi purettua junasta suoraan rekkoihin. Tästä tulisi jo kolme ylimääräistä kuormausta (rekasta junaan, junasta terminaaliin, terminaalista rekkaan) verrattuna siihen, että ajettaisiin suoraan kannolta tehtaalle.


Otsikko: Vs: Veitsiluodon tehtaiden lakkauttamisen vaikutukset rautateihin
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 23, 2021, 13:42:58
Ruotsista Tornioon junakuljetuksena tuotava puu vaatisi kaksi kuormausta eli tulee luultavasti aivan liian kalliiksi. Junakuljetuksen idea on kuitenki se, että juna vie kalikat suoraan tehtaalle.

Oletettavasti Tornion raputerminaalissa jouduttaisiin vielä lemppaamaan puut ensin laanille ja vielä toiseen kertaan rekan kyytiin. Sellaista määrä rekkoja juuri oikeaan aikaan ei taida löytyä, että saisi purettua junasta suoraan rekkoihin. Tästä tulisi jo kolme ylimääräistä kuormausta (rekasta junaan, junasta terminaaliin, terminaalista rekkaan) verrattuna siihen, että ajettaisiin suoraan kannolta tehtaalle.

Onko Suomessa kokonaan luovuttu tavaravaunujen raideleveyden muuttosysteemeistä, joista esim Espanjan rautateiden lehti Via libre kirjoitti pari vuotta sitten ja josta esim Tria'lta löytyy kuvia ja vaikka 32-sivuinen brosyyri.
https://www.spanishrailwaysnews.com/noticias.asp?not=8046&cs=home
https://www.triaingenieria.com/r-d/variable-gauge-axle/
https://www.triaingenieria.com/press-room/brochures/


Otsikko: Vs: Veitsiluodon tehtaiden lakkauttamisen vaikutukset rautateihin
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Huhtikuu 23, 2021, 14:25:45
Onko Suomessa kokonaan luovuttu tavaravaunujen raideleveyden muuttosysteemeistä

Kyllä siitä Tornion raideleveyden vaihtolaitteesta on luovuttu, mutta laitteistoa ja raidetta ei käsittääkseni ole purettu. Käyttöä sillä ei kuitenkaan ole yli kymmeneen vuoteen ollut...

Tuollaiseen liikenteeseen olisi ihan omiaan.


Otsikko: Vs: Veitsiluodon tehtaiden lakkauttamisen vaikutukset rautateihin
Kirjoitti: Urpo Mustapää - Huhtikuu 24, 2021, 17:27:56
Tilanne on mielenkiintoinen, sillä Metsä Groupin uudistettu biotuotetehdas taasen tullee hankkimaan puuta 1 milj. kuutiota Ruotsin suunnasta. Eli se tullee kumipyörillä, mutta taasen Ruotsissa on esim. Stora Enso suosinut rautatiekuljetuksia. Tulleeko jonkinlainen Tornion raakapuuterminaali, josta Storan puuta lähtee Ruotsin tehtaille ja paluuna taas MG ostamaa puuta Suomeen?

Ruotsista Tornioon junakuljetuksena tuotava puu vaatisi kaksi kuormausta eli tulee luultavasti aivan liian kalliiksi. Junakuljetuksen idea on kuitenki se, että juna vie kalikat suoraan tehtaalle.

Oletettavasti Tornion raputerminaalissa jouduttaisiin vielä lemppaamaan puut ensin laanille ja vielä toiseen kertaan rekan kyytiin. Sellaista määrä rekkoja juuri oikeaan aikaan ei taida löytyä, että saisi purettua junasta suoraan rekkoihin. Tästä tulisi jo kolme ylimääräistä kuormausta (rekasta junaan, junasta terminaaliin, terminaalista rekkaan) verrattuna siihen, että ajettaisiin suoraan kannolta tehtaalle.

Luultavasti tuollaisessa tilanteessa käytetään raakapuun vaihtoa jolloin MG:n ruotsalaiset vaunut menevät suoraan SE:n tehtaille ja SE antaa Suomen varastoistaan vastaavan puumäärän vaihdossa.

Mielenkiintoisempaa on kykeneekö joku operaattori tarjoamaan laivakuljetuksia halvempia kiskokuljetuksia esim. Keski-Eurooppaan. Siinä tilanteessa Kemin ja Haaparannan välillä voidaan nähdä mielenkiintoisia liikenneratkaisuja.

Suuri kysymysmerkki on myös kuka jatkaa Veitsiluodon alueella, siellä on oma satama, ratayhteys ja hyvät sähkönsiirtovalmiudet.


Otsikko: Vs: Veitsiluodon tehtaiden lakkauttamisen vaikutukset rautateihin
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Huhtikuu 25, 2021, 10:36:15
Tilanne on mielenkiintoinen, sillä Metsä Groupin uudistettu biotuotetehdas taasen tullee hankkimaan puuta 1 milj. kuutiota Ruotsin suunnasta. Eli se tullee kumipyörillä, mutta taasen Ruotsissa on esim. Stora Enso suosinut rautatiekuljetuksia. Tulleeko jonkinlainen Tornion raakapuuterminaali, josta Storan puuta lähtee Ruotsin tehtaille ja paluuna taas MG ostamaa puuta Suomeen?

Ruotsista Tornioon junakuljetuksena tuotava puu vaatisi kaksi kuormausta eli tulee luultavasti aivan liian kalliiksi. Junakuljetuksen idea on kuitenki se, että juna vie kalikat suoraan tehtaalle.

Oletettavasti Tornion raputerminaalissa jouduttaisiin vielä lemppaamaan puut ensin laanille ja vielä toiseen kertaan rekan kyytiin. Sellaista määrä rekkoja juuri oikeaan aikaan ei taida löytyä, että saisi purettua junasta suoraan rekkoihin. Tästä tulisi jo kolme ylimääräistä kuormausta (rekasta junaan, junasta terminaaliin, terminaalista rekkaan) verrattuna siihen, että ajettaisiin suoraan kannolta tehtaalle.

Luultavasti tuollaisessa tilanteessa käytetään raakapuun vaihtoa jolloin MG:n ruotsalaiset vaunut menevät suoraan SE:n tehtaille ja SE antaa Suomen varastoistaan vastaavan puumäärän vaihdossa.

Mielenkiintoisempaa on kykeneekö joku operaattori tarjoamaan laivakuljetuksia halvempia kiskokuljetuksia esim. Keski-Eurooppaan. Siinä tilanteessa Kemin ja Haaparannan välillä voidaan nähdä mielenkiintoisia liikenneratkaisuja.

Suuri kysymysmerkki on myös kuka jatkaa Veitsiluodon alueella, siellä on oma satama, ratayhteys ja hyvät sähkönsiirtovalmiudet.

Veitsiluoto ei kokonaan tyhjene, sinne jää vielä saha toimintaan. Se onkin sitten eri juttu, suureneeko sahan tuotanto esimerkiksi MG kanssa mahdollisten puutavaravaihtojen kautta, eli MG saa kuitupuuta ja SE tukkia.


Otsikko: Vs: Veitsiluodon tehtaiden lakkauttamisen vaikutukset rautateihin
Kirjoitti: Simo Virtanen - Huhtikuu 25, 2021, 22:09:33
Suuri kysymysmerkki on myös kuka jatkaa Veitsiluodon alueella, siellä on oma satama, ratayhteys ja hyvät sähkönsiirtovalmiudet.

Kuopattiinkos se kiinalaisten Kaidi jo lopullisesti?

Jatkon osalta on tietysti sellainen ongelma, että Stora-Enso omistaa tehdasrakennukset, maat ja mannut. Ei hevin tule Stora-Enson kanssa kilpailevaa toimintaa.

Hyvä esimerkki Pohjois-Karjalasta ja sahojen lakkauttamisesta. Vapo lopetti Lieksassa koko sahausbisneksen ja myi koko sahan saksalaiselle Binderholtzille. Nyt saha pyörii ennätystahtia. Stora-Enso lopetti Kiteen sahan, eikä puhettakaan, että olisi myynyt sahaa ja nyt vielä purkaa kaikki rakenteet, ettei mitään sahaan viittaavaakaan tule tontille.


Otsikko: Vs: Veitsiluodon tehtaiden lakkauttamisen vaikutukset rautateihin
Kirjoitti: Tommi K Hakala - Huhtikuu 26, 2021, 08:39:26
Suuri kysymysmerkki on myös kuka jatkaa Veitsiluodon alueella, siellä on oma satama, ratayhteys ja hyvät sähkönsiirtovalmiudet.

Kuopattiinkos se kiinalaisten Kaidi jo lopullisesti?

Jatkon osalta on tietysti sellainen ongelma, että Stora-Enso omistaa tehdasrakennukset, maat ja mannut. Ei hevin tule Stora-Enson kanssa kilpailevaa toimintaa.

Hyvä esimerkki Pohjois-Karjalasta ja sahojen lakkauttamisesta. Vapo lopetti Lieksassa koko sahausbisneksen ja myi koko sahan saksalaiselle Binderholtzille. Nyt saha pyörii ennätystahtia. Stora-Enso lopetti Kiteen sahan, eikä puhettakaan, että olisi myynyt sahaa ja nyt vielä purkaa kaikki rakenteet, ettei mitään sahaan viittaavaakaan tule tontille.

Kuten tuossa kommentoinkin, sahan säilyminen Veitsiluodossa on toimivaa juuri MG viedessä kuitupuun omalle uudelle tehtaalle. Muutoin MG joutuisi viemään ne kauemmas, nyt voivat tehdä (ihan normia) puunvaihtoja ja saada tukin paremman vaihtosuhteen ansiosta siitä enemmän kuitupuuta Ensolta.