Otsikko: Raideleveyden vaihtolaitteet - historiaa Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 23, 2021, 16:12:42 Oheisessa 2-sivuisessa PDF-tiedostossa esitellään Breidbrecherin laitetta, joka tuli käyttöön jo 1901. Artikkeli on englanninkielinen ja julkaistu lehdessä The Locomotive, No. 550, June 1938. Artikkelin pre-war tarkoittaa siten aikaa ennen ensimmäistä maailmansotaa.
Otsikko: Vs: Raideleveyden vaihtolaitteet - historiaa Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Huhtikuu 23, 2021, 22:35:54 Vau, tämä on kyllä tietoa jollaista olen etsinyt ihan tosissaan kauan. Jostain löysin aikanani tekstin, että Riiassa, johon 1435 mm rataverkko ennen toista maailmansotaa päättyi, on mahdollisesti ollut laite, jonka kuvailu oli lyhyt, mutta selkeästi koski vastaavaa laitetta kuin tässä artikkelissa kohtalaisen perinpohjaisesti selostettu!
Joissain vanhoissa aikatauluissa puhutaan Riian kautta Berliiniin kulkevista suoravaunuista. Jotkut sanovat, että yhteys on ollut todellisuudessa junanvaihdolla Riiassa, toiset taas, että tällainen laite on ollut olemassa ja käytössä. Todella hämmentäväksi koen, että asiasta ei ole tietoa, vaan pelkkää arvailua. Kun aikataulut ovat olemassa, kai vaunuilla nyt on joku joskus matkustanutkin?! Otsikko: Vs: Raideleveyden vaihtolaitteet - historiaa Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Huhtikuu 23, 2021, 23:50:47 Vau, tämä on kyllä tietoa jollaista olen etsinyt ihan tosissaan kauan. Jostain löysin aikanani tekstin, että Riiassa, johon 1435 mm rataverkko ennen toista maailmansotaa päättyi, on mahdollisesti ollut laite, jonka kuvailu oli lyhyt, mutta selkeästi koski vastaavaa laitetta kuin tässä artikkelissa kohtalaisen perinpohjaisesti selostettu! Joissain vanhoissa aikatauluissa puhutaan Riian kautta Berliiniin kulkevista suoravaunuista. Jotkut sanovat, että yhteys on ollut todellisuudessa junanvaihdolla Riiassa, toiset taas, että tällainen laite on ollut olemassa ja käytössä. Todella hämmentäväksi koen, että asiasta ei ole tietoa, vaan pelkkää arvailua. Kun aikataulut ovat olemassa, kai vaunuilla nyt on joku joskus matkustanutkin?! Mun käsittääkseni näilä laitteilla pystyttiin vain vaihtamaan 2-akselisten (tavara-) vaunujen akseleita. Esim Preussin ja Venäjän valtakunnan rataverkkojen välillä. Matkustajajunien matkustajat vaihtoivat aina junaa jos raideleveys vaihtui. Esim ennen 1. maailmansotaa kulkeneista CIWL:n pitkän matkan junista oli aina leveä ja normaaliraiteinen junarunko kummallakin puolen raja-asemaa. Riian pääasemalla vaihdetttiin kanssa junaa jos matkusti esim Berliinistä Tallinnaan. Vasta 1950-luvulla alettiin ajaa säännöllisiä suoria junia NL:stä muihin itäblokin maihin Brestin raja-aseman kautta jossa telit vaihdettiin. Otsikko: Vs: Raideleveyden vaihtolaitteet - historiaa Kirjoitti: Erkki Nuutio - Huhtikuu 24, 2021, 12:10:44 Aihetta on käsitelty jossain toisessakin sanomaketjussa.
Toteutetut laitteistot ainakin Saksan/Venäjän/Puolan/Baltian suunnalla muuttivat vain tavaravaunujen pyörästöjä. Eydtkuhnen/Wirballen aloitti ensimmäisenä 1862, mikä mahdollisti siirtokuormauksettomat kuljetukset Pietariin Kownon ja Wilnan kautta. Yhteenveto löytyy kirjasta Eisenbahnen in Baltikum (Lok Report, 1996) s.53 . Kaaviokuvan perusteella ainakin joku tällainen laitteisto vaikuttaa samankaltaiselta kuin yllä esitelty. |