Resiina-keskustelu

Muut aiheet => Osto- ja myyntipalsta => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Joulukuu 12, 2009, 12:52:45



Otsikko: Turun ja Porin läänin teollisuusradat
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Joulukuu 12, 2009, 12:52:45
Luettelo Turun ja Porin läänin teollisuus- yms radoista perustietoineen, 34 sivua, joista 32s luettelo-osaa. Pdf-muodossa. Hinta 5€, joko tilille tai postitse, sopivan ajan kuluessa toimituksesta, joka 0-3 päivän sisällä tilauksesta. Hinta sisältää myös luettelon seuraavan päivityksen.

TILAUKSET: eljaspolho(at)mac.com   [korvaa (at) @ :llä]

Sisältää kaikki tiedossani olevat ja todennäköiset paikat, näytesivut kertovat loput. HUOM: Entiset Hämeen läänin kunnat Somerniemi ja Somero ovat mukana. Vastaavasti Hämeen lääniin siirretyt Hämeenkyrö, Ikaalinen, Ikaalisten mlk, Kihniö, Mouhijärvi, Parkano ja Suoniemi ovat Hämeen läänin luettelossa.

Näytesivut voi ladata osoitteesta http://homepage.mac.com/eljaspolho/.Public/Turun%20Porin%20l%C3%A4%C3%A4ninTeollisuusradat_s1-4.pdf (http://homepage.mac.com/eljaspolho/.Public/Turun%20Porin%20l%C3%A4%C3%A4ninTeollisuusradat_s1-4.pdf)

// url kuntoon


Otsikko: Vs: Turun ja Porin läänin teollisuusradat
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 11, 2010, 14:14:54
Tähän luetteloon on ilmestynyt 6-sivuinen liite pdf-muodossa: Paraisten Kalkkivuori Oy:n ja Suomen Mineraalin veturit koko maassa. Veturitoimipaikkoja oli 11, höyryvetureita 21 ja moottorivetureita 28. Veturisiirtoja oli paljon ja kaikki tunnetut on listattu.

Liite on toimitettu kaikille luettelon tilanneille (jos joku ei saanut, niin ilmoittaudu).

Koko julkaisu+liite on saatavissa entiseen hintaan 5 euroa.

Tilaukset:  eljaspolho(ät)mac.com   muuta (ät) tilalle @


Otsikko: Vs: Turun ja Porin läänin teollisuusradat
Kirjoitti: Tauno Hermola - Huhtikuu 11, 2010, 17:51:59
Salon Sokeritehtaan rata? Mites tuo Juhanin tieto/väite  http://vaunut.org/kuva/30040 kapearaideradasta, pitääkö paikkansa?


Otsikko: Vs: Turun ja Porin läänin teollisuusradat
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Huhtikuu 11, 2010, 18:19:52
Salon Sokeritehtaalla ei tietääkseni ole ollut kapearaiteista rataa, jollei sitten jotain pientä kenttäradan pätkää jossain prosessissa, polttoainevarastolla tms. Niitä saa yleensä selville vain vanhoista valokuvista (tai nykyisin vanhoilta ukoilta, jotka ovat olleet töissä 40-luvulla tai aiemmin). Salon sokeritehtaan vaihteen luona oli puutavaraliike E&J Leino, jolla oli työntörataverkosto vielä 1970-luvun alussa. Ihailin sitä aina junasta. Ylhäisten Tehtailla (tiilitehtaalla) oli myös kenttärataa ainakin 50-luvun loppuun. Se näkyi vain vanhalle radalle ennen tunnelioikaisun valmistumista.


Otsikko: Vs: Turun ja Porin läänin teollisuusradat
Kirjoitti: Tauno Hermola - Huhtikuu 11, 2010, 18:43:01
Yksi mahdollinen käyttö olisi tietysti ollut juurikkaiden siirto jokivarressa olevasta laiturista tehtaalle. En tiedä, miten se on aikanaan tapahtunut.

Vuosikymmenien aikana E. & J. Leino on ollut paljon ja kaikenlaista http://www.leinovalu.fi/historia.htm , mutta ei mielestäni varsinainen puutavaraliike. Rautakauppa myi puutavaraa, mutta sen varastot olivat myymälän yhteydessä. Olisivatko nuo lautatapulit olleet Leinon puunjalostuksen omia varastoja?