Otsikko: Iso-Britanniassa rautatiekilpailua muutetaan Kirjoitti: Uwe Geuder - Toukokuu 21, 2021, 01:43:30 En ymmärrä tarkasti, kuinka se muuttuu. He sanovat, että franchisingista tulee concession. Mikä se sitten onkin suomeksi.
Tuossa keskustelu aiheesta (ja alussa linkki BBC:n uutisartikeliin) https://news.ycombinator.com/item?id=27218069 Onko se sitten tilaaja-tuottajamalli? Matkustaja asioi vain tilaajan kanssa, siis Great British Railwaysin kanssa. Niin kuin HSL ja VR. Paitsi, että en ole lukenut mitään kalustosta, Puuttuuko siis Junakalusto Oy heidän kuvioista? Otsikko: Vs: Iso-Britanniassa rautatiekilpailua muutetaan Kirjoitti: Petri Sallinen - Toukokuu 21, 2021, 17:23:29 "Concession" on yhtä kuin "oikeus käyttää jonkun toisen omistamaa tavaraa", suomeksi "konsessio". Rautatiekilpailuun sovelluttuna tämä voisi tarkoittaa samantapaista järjestelyä kuin mikä on käytössä HSL-alueen kilpailutuksessa. Silloin kilpailutuksen järjestäjä tarjoaa omistamansa rautatiekaluston kilpailutuksen voittajan käyttöön.
Isossa-Britanniassa käytössä oleva franchising-järjestelmä perustuu kuitenkin siihen, että viranomainen järjestää tarjouskilpailun ja määrittelee haluamansa palvelutason — yleensä minimitason, jolloin palvelun yksityiskohtiin ei välttämättä puututa kovin tarkasti. Viranomainen ei kuitenkaan tarjoa tässä järjestelmässä kalustoa liikenteenharjoittajan käyttöön. Liikenteenharjoittaja joko omistaa kaluston itse tai vuokraa sitä kalustoyhtiöiltä tai toisilta liikenteenharjoittajilta tarpeen mukaan. Lipputuloriski ja tuotantokustannusriski ovat liikenteenharjoittajalla. HSL-bussiliikenne saattaisi olla tätä lähellä olevan järjestelmä — en kuitenkaan tunne HSL-bussiliikenteen järjestelyä tarkemmin. Britanniassa kannattavilla ja kannattamattomilla rataosilla on käytössä erilaiset järjestelmät. Kannattavilla rataosilla liikenteenharjoittaja ostaa oikeuden harjoittaa liikennettä. Yrittäjä siis maksaa oikeudesta tuottaa rautatieliikennepalveluita ja tehdä voittoa. Kilpailutuksen voittaa se liikenteenharjoittaja, joka on valmis maksamaan oikeudesta harjoittaa liikennettä eniten. Kannattamattomilla rataosilla taas kyse on siitä, millä hinnalla liikenteenharjoittaja suostuu järjestämään liikennettä. Kilpailutuksen voittaa se liikenteenharjoittaja, joka suostuu tekemään duunin halvimmalla. Viranomaisen maksaman korvauksen lisäksi liikenteenharjoittaja saa lipputulot. Näiden lisäksi Britanniassa liikennöidään myös "open access" -periaatteella eli kokonaan liikenteenharjoittajan omalla riskillä niillä rataosilla, joilla on jäänyt viranomaisen kilpailutuksen jälkeen ylimääräistä ratakapasiteettia. |