Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Jimi Lappalainen - Kesäkuu 12, 2021, 19:32:57



Otsikko: K14-teli
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Kesäkuu 12, 2021, 19:32:57
K14 on yleinen Suomessa käytettävien tavaravaunujen teli. Siitä on useita versioita.

• K14 a
• K14 aL
• K14 kj
• K14 kja
• K14 kjaL
• K14 kjL

Mitä nuo eri lisäkirjaimet tarkoittavat?


Otsikko: Vs: K14-teli
Kirjoitti: Lauri Kivijärvi - Kesäkuu 12, 2021, 19:55:23
Sp(a)- ja Eao-vaunujen rakenteita tutkittuani päättelisin K14-telimerkintöjen tarkoittavan seuraavaa:

a = automaattikytkin asennettavissa kyseisen telin puoleiseen päätyyn

kj = kuormajarrulla varustettu teli*

Ison L-kirjaimen merkityksestä en ole varma: se saattaisi liittyä parempilaatuisiin laakerointeihin, joita ainakin Sp-vaunuihin on asennettu 2000-luvun puolivälin jälkeen.

*Kuormajarrun komponenteista paremmin tietävät osannevat kuvailla tarkemmin, mitä kuormajarrun osia kj-merkitystä telistä löytyy.


Otsikko: Vs: K14-teli
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Kesäkuu 12, 2021, 20:38:17
http://vaunut.org/kuva/68359


Otsikko: Vs: K14-teli
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Kesäkuu 12, 2021, 21:04:16
http://vaunut.org/kuva/68359

Tuoltapa se selvisikin ::)

L = lieriörullalaakerit

Millä tavalla sitten ne "tavalliset" laakerit eroavat "paremmista" lieriörullalaakereista? Ts. niiden vaunujen, joiden telissä ei ole L-kirjainta, laakerit.


Otsikko: Vs: K14-teli
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Kesäkuu 12, 2021, 23:09:54
http://vaunut.org/kuva/68359

Tuoltapa se selvisikin ::)

L = lieriörullalaakerit

Millä tavalla sitten ne "tavalliset" laakerit eroavat "paremmista" lieriörullalaakereista? Ts. niiden vaunujen, joiden telissä ei ole L-kirjainta, laakerit.

Lieriörullalaakerin yksi etu on siinä, että se kestää korkeampia nopeuksia paremmin kuin tavallinen rullalaakeri.


Otsikko: Vs: K14-teli
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Kesäkuu 13, 2021, 08:39:55
Lieriö- ja kartiorullalaakereiden oleellisin ero erilaisiin kuulalaakereihin verrattuna on niiden merkittävästi suurempi kantavuus (verratessa samankokoisia laakereita).
Rautatiekäytössö suurnopeuskalustoa lukuunottamatta eivät sallittujen pyörimisnopeuksien ylärajat ole lähellä, mutta yleisesti ottaen kuulalaakerit sietävät huomattavasti suurempia pyörimisnopeuksia kuin rullalaakerit


Otsikko: Vs: K14-teli
Kirjoitti: Lauri Kivijärvi - Kesäkuu 13, 2021, 09:17:46
Resiina-lehden Tasoristeys-palstalta (1/2007) (http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/70) löytyi hieman lisätietoa L-kirjaimella varustetuista K14-teleistä. Alla kyseinen havainto kokonaisuudessaan:

Lainaus käyttäjältä:  Tasoristeys-palsta 1/2007
Sp-raakapuuvaunuja peruskorjattiin Pieksämäen konepajalla vuonna 2006 yhteensä 200. Myös vuonna 2007 peruskorjataan noin 200 vaunua ja lisäksi kevään aikana valmistuu sata uutta vaunua, jotka tehdään Ohn-hakevaunujen alustoille. Ainakin uusiin vaunuihin asennetaan uudet K14aL-telit, jotka eroavat vanhoista K14-teleistä pyöräkertojen osalta; aL:ssä ne sallivat 22,5 tonnin akselipainon. Vaunujen suurimmat akselipainot eivät kuitenkaan tule nousemaan 20 tonnista, sillä myös telin runkorakennetta pitäisi vahvistaa ennen nostoa.