Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Teemu Salonen - Kesäkuu 19, 2021, 02:58:00



Otsikko: PK-seudun joukkoliikenne ja palautteet
Kirjoitti: Teemu Salonen - Kesäkuu 19, 2021, 02:58:00
Foorumi ei ehkä välttämättä ole täysin oikea, mutta koska uskallan ottaa riskejä, kysyn silti :)

Tykkään jättää palautetta, eriyisesti silloin kun työ on tehty hyvin. Pk-seudun joukkoliikenteessä palautteen jättäminen tuntuu olevan loputon suo ja palaute lähtee aina väärälle instanssille. Voi, kun homma olisikin niin helppoa, että kaikki joukkoliikenteeseen liittyvä palaute kolahtaisi yhteen osoitteeseen ja jaetaan sieltä sitten oikeille vastaanottajille. Mutta koska GDBR näi ei tietenkään voi tehdä vaan palautteen jättäjän on itse tiedettävä, mihin palautteen jättää.

Mennään juniin koska niistä tällä palstalla tiedetään parhaiten:
Konkreettinen vika tms JKOY:n kalustossa. Mihin palaute?
Konkreettinen vika tms VR:n kalustossa Sm2 ja Sm4. Mihin palaute?

Henkilökunnan työsuoritteet JKOY:n junissa. Mihin palaute?
Henkilökunnan työsuoritteet VR:n junissa. Mihin palaute?

Junakyttien perseilyt? Noh, ne menee avarnille, mut sinne on turha laittaa mitään koska junakytät ei koskaan tee mitään väärin... Ite oon kyrpiintyny koko firman touhuun ja lähetän feedbackin suoraan vr:n turvallisuuspäällikölle mikäli perseily on tapahtunut junassa.

Asemien kunto? Mistä hitosta yksittäinen matkustaja voi tietää, minkä instanssin hallinnassa mikäkin asema tai sen osa on. Rantaradalla Espoon asema on Espoon kaupungin hallussa. Muut taitaa olla väyläviraston. Kehäradalla taas on väyläviraston lisäksi myös Helsingin ja Vantaan kaupungin omistamia asemia. Pääradalla vissiin sama juttu?

Osaako siis joku neropatti tehdä jonkun sortin selkeän yhteenvedon tästä ongelmavyyhdistä?

Uskon, että en paini tämän asian kanssa ihan yksin.


Otsikko: Vs: PK-seudun joukkoliikenne ja palautteet
Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Kesäkuu 19, 2021, 11:51:56
Kaikki nuo palautteet voi lähettää HSL:lle. Suurin osa listaamistasi on sellaisia asioita, joiden toimivuudesta HSL maksaa esim. VR:lle ja JKOY:lle. HSL:ää kiinnostaa tieto, että ongelmia on ollut, koska se voi sitten käyttää erilaisia keppejä ja porkkanoita asioiden korjaamiseksi. On siis parempi, että VR:n töröilystä välitetään viesti HSL:n kautta eikä suoraan VR:lle, koska HSL:llä on painoarvoa VR:lle, matkustajalla itsellään ei.

HSL:n palautelomake yrittää esittää automaattista, mutta käytännössä palautteet käydään läpi käsin ja HSL:n toimisto tekee niiden kohdennukseen tarvittaessa muutoksia ja korjauksia. HSL:n palautelomake on aivan ahterista, mutta sieltä neuvottiin että kunhan tekstikenttään kirjoittaa mitä palaute todella koskee, niihin valikkoihin voi laittaa vähän mitä tahansa läpäläpää.

Loputkin noista asioista ovat sellaisia, että HSL välittää ihan mielellään viestisi sitten eteenpäin sopivalle taholle.

Eli tässä: https://www.hsl.fi/palaute
Jos palautelomakkeen toiminnassa on jotain kehuttavaa tai haukuttavaa, on hyvä kirjoittaa asiasta erikseen oma palautteensa, samaista lomaketta käyttäen.


Otsikko: Vs: PK-seudun joukkoliikenne ja palautteet
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Kesäkuu 20, 2021, 08:34:50
En oikein näe miten GDPR (GDBR?) liittyisi tähän.


Otsikko: Vs: PK-seudun joukkoliikenne ja palautteet
Kirjoitti: Teemu Salonen - Kesäkuu 20, 2021, 23:48:29
En oikein näe miten GDPR (GDBR?) liittyisi tähän.

Mulla on useasti tullut vastaan tilanne, jossa palautteen vastaanottaja kiittää palautteesta, mutta pahoittelee samalla, ettei voi välittää palautetta eteenpäin. Toki siinä yhteydessä olen aina saanut tiedon siitä, mihin palaute oikeasti kuuluu.

Käytän joukkoliikennettä paljon ja olen ahkera palautteen antaja niin hyvässä kuin pahassakin. Onneksi kuitenkin Avarnia lukuunottamatta palaute on aina positiivista.