Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 22, 2021, 23:38:29



Otsikko: Sappu
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 22, 2021, 23:38:29
Sappu 1968. FB sivulla  " Rautatie-elämää valokuvissa * Down by the railroad tracks " (ei näköjään täysin avoin) oli tässä yhtenä päivänä kuva Sapusta ja vähän tekstiä (mm. Radan varrella-kirjasta). Koska kaikki eivät seuraa saittia, niin tässä on mun kommentti arveluun, että siellä olisi ollut kilometrin sivuraide viereisen järven rannalle: "Rohkenen epäillä tietoa sivuradasta Sappulahden rantaan. Mitään vihjettäkään sellaisesta radasta ei ollut 1968. Perinnekirjassa "Kuvia ja tarinoita Timonmäen ja Sapun seudulta" ei myöskään anneta pienintäkään vihjettä sellaisesta radasta sen enempää kartassa, tekstissä kuin lukuisissa rautatieaiheisissa kuvissakaan. Voisin veikata, että kyseessä on väärinkäsitys Lauttasalmen sillan rakennusaikaisesta työmaaradasta Sapun pysäkiltä mainitulle sillalle. Jos olen väärässä, niin olisi kiva kuulla millä peruskarttalehdellä ratapohja voisi olla ollut ja joku selitys sen linjauksesta. Ohessa väli Sappu-Lauttasalmi perinnekirjan kartalta."

En ole 100% varma, että olen oikeassa, mutta itse uskon omiin havaintoihini. Kertokaa toki, jos olen väärässä, fakta on tärkeintä eikä se kuka on oikeassa.

Liitteinä raidekaavio 1968, johon on tehty muutos seuraavalla käynnillä (1980-luvun lopulla) sekä ote mainitun perinnekirjan kartasta.


Otsikko: Vs: Sappu
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Kesäkuu 22, 2021, 23:40:43
Sapun raidekaavio (linkissä) on siis työryhmän Kilpinen-Eonsuu-Pölhö tekemä, eikä mitenkään virallinen tai mittakaavanmukainen.


Otsikko: Vs: Sappu
Kirjoitti: Panu Breilin - Kesäkuu 23, 2021, 09:03:29
VR:n 75-vuotishistoriikki kertoo, että "Satamaratoja on suunniteltu rakennettavaksi 3, nim. 1,3 km:n pituinen rata Heinäveden pysäkiltä Raaminlahden rantaan Ruokovedessä, satamarata Sapun pysäkiltä Kermajärveen kuuluvan Sappulanlahden rantaan, pituus 1,1 km ja 1,5 km:n pituinen satamarata Juojärven pysäkiltä Juojärvessä olevan Pöytälahden rantaan."

VR:n 100-vuotishistoriikki puolestaan kertoo, että "Varkauden–Viinijärven radan pituus on 101 km ja kokonaiskustannukset 141 mmk (suurimmaksi osaksi sotien edellistä rahaa). Tähän summaan sisältyvät myös Kuvelammen 0,3 km:n mittaisen ja Juojärven 1,3 km:n mittaisen satamaradan rakentamiskustannukset".

Sen paremmin vanhoissa ilmakuvissa, vanhoissa peruskartoissa kuin nykyisissä rinnevarjostuskartoissakaan ei näy Heinäveden ja Sapun satamaraiteita, joten selkeästi ne jäivät vain suunnitelmiksi.