Otsikko: V1353 Kirjoitti: Rsn - Joulukuu 14, 2009, 10:04:45 Tänään oli junassa V1353 (Hva-Pri) myös rahtia, kokoonpano oli: Sr1+2*Hdka+6*Vgobo. Tämän junan veturi tulee siis Harjaavallan pyttyjunasta T2058.
Otsikko: Vs: V1353 Kirjoitti: Topi Lajunen - Joulukuu 14, 2009, 10:54:08 Tässä tapauksessa kylläkin junanumeron on täytynyt muuttua.
Otsikko: Vs: V1353 Kirjoitti: Riku Outinen - Joulukuu 14, 2009, 12:12:05 Tämmöisissä tapauksissa on aika yleistä että junanumeron kaksi ensimmäistä numeroa muuttuu esim.1353->3953. Toki numero voi olla myös joku ihan hatusta vedetty tai mahdollisesti hyödynnetty jotain olemassa olevan junan viivaa. 2058 lähti eilen Kouvolasta kokoonpanolla 3101+2 Vofa+ 7 Vof+ 2 Vofa+ 6 Vgobo+ 2 Hkba Vof/Vofa vaunuissa rikkihappo(1830)/natriumkloraatti(1495) ja rikkidioksidi(1079)nestekontit ja Vgobot mallia nestekaasu Ruosniemeen.
Otsikko: Vs: V1353 Kirjoitti: Jari Kuusinen - Joulukuu 15, 2009, 02:40:52 Käytäntö on varmaan vaihdellut paikallisesti ja alueellisesti. Esimerkiksi Ukp-Tku välillä kulussa oleva 1304 on pysynyt aina uskollisena junanumerolleen, vaikka kokoonpanossa usein on ollut muutakin kuin veturit. Tämänhetkistä tilannetta en tosin tiedä, kun väliasemilla ei enää ole ketään keneltä kysellä, mutta miksipä sitä hyviä junanumeroita muuttelemaan!
Otsikko: Vs: V1353 Kirjoitti: Topi Lajunen - Joulukuu 15, 2009, 10:21:34 Käytäntö on varmaan vaihdellut paikallisesti ja alueellisesti. Esimerkiksi Ukp-Tku välillä kulussa oleva 1304 on pysynyt aina uskollisena junanumerolleen, vaikka kokoonpanossa usein on ollut muutakin kuin veturit. Tämänhetkistä tilannetta en tosin tiedä, kun väliasemilla ei enää ole ketään keneltä kysellä, mutta miksipä sitä hyviä junanumeroita muuttelemaan! Nykyään veikkaisin, että muuttuu tuokin. Junaturvallisuussäännösten näkökulmasta kun junan tyypin määrittelee yksinomaan junanumerohaarukka, ja 11xx-19xx:t ovat (näppärästi) "matkustajajunia, joilla ei ole tarkoitus kuljettaa matkustajia". Myös pelkät veturijunat kuuluvat tähän kategoriaan, mikä voi jonkun mielestä olla koomistakin. Tosiasiassa lienee homma mennyt siten, että veturijunille ei ole katsottu tarpeelliseksi varata omaa numerohaarukkaa, koska matkustajattomien matkustajajunien säännöstöt sopivat sellaisenaan vetureihinkin. Logiikka on siis tämä: Tavarajunille on rajoittavia lisäsäännöksiä. Muut junat ovat yleensä matkustajajunia, siispä kaikki muut junat ovat virallisesti matkustajajunia. Jos kyydissä on matkustajia, niin taas tulee lisäsäännöksiä. Jos tällaisia "riesoja" ei kyydissä hengaile, niin kyseessä on matkustajaton matkustajajuna. Pelkkä veturi ei ole tavarajuna, joten se on matkustajajuna. Siinä ei kulje matkustajia, joten kyseessä on "matkustajajuna, jolla ei ole tarkoitus kuljettaa matkustajia". :) Otsikko: Vs: V1353 Kirjoitti: Kjell Knapas - Joulukuu 16, 2009, 11:19:06 Asia on melkein niin kuin Lajunen kirjoitti. Nykyinen Jt (so sitä vastaavat säännökset) ei tunne muita junalajeja kuin tavarajunan ja matkustajajunan. Kaikkien junien täytyy siis mahtua näihin muotteihin, muuten kyseessä ei ole juna lainkaan. Junalajeja koskevat erilaiset määräykset, mutta itse käsitteet tavarajuna ja matkustajajuna ovat sisällyksettömiä siinä mielessä, että mikä tahansa juna on matkustajajuna tai tavarajuna, jos niin halutaan. Ei pidä sekoittaa junanumerohaarukoita Jt:hen, sillä junanumerohaarukat ovat RHK:n Jt-määräysten mukaisesti antamia.
Liikennöitsijät halunnevat taloudellisista syistä liikennöidä yksinäisiä vetureita matkustajajunina muun muassa voidakseen käyttää niissä suurempaa kulkunopeutta. Mikään ei kuitenkaan estä yksinäisten veturien ajamista tavarajuninakin ja todennäköisesti ratakapasiteetin jakaja voisi halutessaan tällä lyödä jollekin liikennöitsijälle kapuloita rattaisiin. Mitä tulee ketjussa mainittuihin tavaravaunuja sisältäneisiin 1xxx-viivoilla kulkeneisiin juniin, niin vaikuttaisi uskomattomalta, että kaikki matkustajajunia koskevat määräykset olisi onnistuttu niissä täyttämään, joten ne ovat olleet tavarajunia ja kulkeneet muulla kuin ykkösellä alkavilla numeroilla. |