Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Harri Helminen - Syyskuu 11, 2021, 09:31:24



Otsikko: VR on siirtänyt Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi?
Kirjoitti: Harri Helminen - Syyskuu 11, 2021, 09:31:24
VR on siirtäny Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi. https://twitter.com/Ellen_Ojala/status/1435235469009293327
Romutusta kuulemma odottaa myös kaksi Sr2 veturiakin, minusta aika rumaa toimintaa jos niitä ei myydä tai huutokaupata eteenpäin..

// otsikkoa muokattu kysymysmuotoon, alkuperäisen Twitter-viestin paikkansapitävyys kyseenalaistettu


Otsikko: Vs: VR on siirtäny Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi.
Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Syyskuu 11, 2021, 10:08:00
Paljostako lyödään vetoa että valtakunnallinen tuhoamisasenne jyllää nytkin?


Otsikko: Vs: VR on siirtäny Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi.
Kirjoitti: Urpo Mustapää - Syyskuu 11, 2021, 10:52:49
Joku viisas väitti aikoinaan että kilpailu tuo tekniikasta esiin parhaat ominaisuudet ja ihmisistä huonoimmat....


Otsikko: Vs: VR on siirtäny Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi.
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Syyskuu 11, 2021, 10:56:44
VR:n mukaan siellä seisoo vain viisi veturia:
https://twitter.com/nina_mahonen/status/1436257503139049487 (https://twitter.com/nina_mahonen/status/1436257503139049487)

Nyt joku tarkistamaan asia, oliko kyseessä siis alun perin uutisankka, vai mistä on kyse.


Otsikko: Vs: VR on siirtäny Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi.
Kirjoitti: Nikolas Peippo - Syyskuu 11, 2021, 12:37:26
Ei pidä paikkaansa. Kouvolassa on kaksi veturia riisuttuna ja Pieksämäen varikolla kolme.
Niistä on purettu varaosia käytössä oleviin vetureihin, koska niitä ei varsinaisesti voi enää kaupastakaan ostaa nykypäivänä.


Otsikko: Vs: VR on siirtäny Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi.
Kirjoitti: Mikko Nyman - Syyskuu 11, 2021, 15:30:41
Kouvolassa on kaksi veturia riisuttuna ja Pieksämäen varikolla kolme.

Näin on.

Kummallista asiasta ei suinkaan tee se, että jokin havainto tai huhu on väärä, vaan se, että VR oikoo väärän asian väärällä väittämällä kertoen, että Pieksämäellä on viisi Sr1-veturia, kun niitä on oikeasti kolme.

Yhä useammin tuntuu siltä, että yhtiön jatkuva valehtelu ja totuuden muuntelu alkaa kaatua omaan mahdottomuuteensa.


Otsikko: Vs: VR on siirtäny Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi.
Kirjoitti: Lauri Uusitalo - Syyskuu 11, 2021, 19:48:00
Kouvolassa on kaksi veturia riisuttuna ja Pieksämäen varikolla kolme.

Näin on.

Kummallista asiasta ei suinkaan tee se, että jokin havainto tai huhu on väärä, vaan se, että VR oikoo väärän asian väärällä väittämällä kertoen, että Pieksämäellä on viisi Sr1-veturia, kun niitä on oikeasti kolme.

Yhä useammin tuntuu siltä, että yhtiön jatkuva valehtelu ja totuuden muuntelu alkaa kaatua omaan mahdottomuuteensa.

Tärkeämpi pointti oli siis se, että vetureita oli Pieksämäellä ja Kouvolassa (eikä vain Pieksämäellä) kuin se, että niitä onkin viisi kymmenen sijaan?

Ja oliko Sr2ia nyt kuinka monta ja missä?


Otsikko: Vs: VR on siirtäny Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi.
Kirjoitti: Onni Tikkala - Syyskuu 11, 2021, 22:25:15
Ja oliko Sr2ia nyt kuinka monta ja missä?

Kaksi on päätynyt varaosalähteeksi ja molemmat seisovat Nokelassa. Toinen on 3201, mutta toisen numeroa ei tiedetä. http://vaunut.org/kuva/149873


Otsikko: Vs: VR on siirtäny Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi.
Kirjoitti: Tero Korkeakoski - Syyskuu 13, 2021, 20:55:10
Olikin sitten uutisankka, mutta taas kommunistia uskotaan sinisilmäisesti ilman mitään omaa selvitystä. YP voisi muokata otsikkoa...

Ja sitten kun näitä oikeasti aletaan hylätä massoittain toivottavasti joku löytää tiensä museoonkin.


Otsikko: Vs: VR on siirtäny Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi.
Kirjoitti: Daniel Preiss - Syyskuu 13, 2021, 21:26:07
En ymmärä miksi VR ei voi myydä niitä Operaille sekä Fenniarailille. Neillä on iso tarve sähköveturoista kun ne operoi tällä hetkellä vain dieselveturillä, ja myöskin pitkä matkoja sähköistettyllä reitellä. Muissa EU-maissa myydetään vanhoa kalustoa eteenpäin.


Otsikko: Vs: VR on siirtäny Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi.
Kirjoitti: Topi Lajunen - Syyskuu 14, 2021, 11:26:59
En ymmärä miksi VR ei voi myydä niitä Operaille sekä Fenniarailille.

Mitä Operail ja Fenniarail tekisi vetureilla, joista puuttuu osia ja joihin ei ole varaosiakaan?


Otsikko: Vs: VR on siirtäny Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi.
Kirjoitti: Simo Virtanen - Syyskuu 14, 2021, 12:33:17
En ymmärä miksi VR ei voi myydä niitä Operaille sekä Fenniarailille. Neillä on iso tarve sähköveturoista kun ne operoi tällä hetkellä vain dieselveturillä, ja myöskin pitkä matkoja sähköistettyllä reitellä. Muissa EU-maissa myydetään vanhoa kalustoa eteenpäin.

Tarve on varmaan kova, mutta vuokraaminen (sisältäen huollon ja kunnossapidon) olisi varmaan se mitä Operail ja Fenniarail voisivat hankkia.

Loppuunajetuttujen neukkuvetureiden yksittäiskappaleet tuskin kiinnostaa.


Otsikko: Vs: VR on siirtänyt Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi?
Kirjoitti: Arto Papunen - Syyskuu 14, 2021, 14:34:26
Voisin kuvitella, että Fenniarailille ja Operailillekkin sopivin sähköveturi olisi sellainen missä olisi dieselkoneistokin mukana. Kaikille lastausraiteille ei kuitenkaan mene sähköjä.


Otsikko: Vs: VR on siirtänyt Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi?
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Syyskuu 14, 2021, 17:05:17
Voisin kuvitella, että Fenniarailille ja Operailillekkin sopivin sähköveturi olisi sellainen missä olisi dieselkoneistokin mukana. Kaikille lastausraiteille ei kuitenkaan mene sähköjä.

Sen lisäksi nykyisten dieselvetureiden vetokyky on aika huima.


Otsikko: Vs: VR on siirtäny Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi.
Kirjoitti: Daniel Preiss - Syyskuu 16, 2021, 21:49:56
Mitä Operail ja Fenniarail tekisi vetureilla, joista puuttuu osia ja joihin ei ole varaosiakaan?

Esim. Saksassa on aika yleinen juttu että vanhat DB:n (Saksan valtionrautatiet) ylimäriäiset veturit myydetään etenpäin:
http://www.bayernbahn.de/index.php?page=fahrzeugbestand (http://www.bayernbahn.de/index.php?page=fahrzeugbestand)
Esim. veturit Baureihe 139 / 140 ovat 60-luvulta ja se ei ole este ja ne osavat siellä korjata niitä. On halvempi vaihtoehto pienelle rautatie-yhtiöille kun uudet veturit.



Otsikko: Vs: VR on siirtänyt Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi?
Kirjoitti: Markku Naskali - Syyskuu 17, 2021, 14:11:21
Muistan vielä ajan jolloin rikkinäisiä tavaroita korjattiin. Jos ei varaosaa ollut niin se tehtiin tai teetettiin osaavalla. Ilmeisesti nyt ollaan pikkuhiljaa palaamassa tuohon suuntaan.


Otsikko: Vs: VR on siirtänyt Pieksämäen konepajalle 10 kpl sähkövetureita romutettavaksi?
Kirjoitti: Jukka Viitala - Lokakuu 01, 2021, 02:27:02
Muistaakseni Kekkoslovakian aikaisia veturihankintoja puolusteltiin "ikuisella" käyttöiällä...

Joopa joo. Nyt täytyy vain odotella, että joku toisi meillekelpaamattoman 50-lukulaisen NoHAbin hörskyttelemään ihkua 2-tahtikäryä tsadin katon alle.

Pari vuotta sitten mun piti ostaa Unkarin rautatiemuseosta NoHAb-avaimenperä ja tiskitäti ei tottsksi osannu enklantia. Sanoin sitten nohab ja jumankauta niitä löytyi levyllinen. yx keikkuu kotiavaimissa wanhan AMD K6-2 400:n heatspreaderin kaverina.

Unkarissa NoHAb edusti länttä ja eurooppalaista raideleveyttä, taisi olla ainoa neukkusatelliitti, johon ei vedetty 1520 mm rataa.