Otsikko: DAC eurooppaan Kirjoitti: Lauri Rantala - Syyskuu 30, 2021, 07:52:43 Eurooppaan yhtenäinen, standardi digitaalinen kytkin tavaravaunuhin (Scharfenberg), YTE muutokset myöhemmin
"Det europeiska DAC-leveransprogrammet har beslutat om en standard för design av kopplingshuvud som ska gälla för det digitala automatkopplet, DAC, som på sikt ska introduceras för godstransporter på Europas järnväg. Med digitala automatkoppel och kompletterande digitala lösningar kan godstrafiken på järnväg radikalt förbättras avseende kapacitet, punktlighet, arbetsmiljö, effektivitet och lönsamhet." https://www.jarnvagsnyheter.se/20210928/12494/ny-standard-digitala-automatkoppel Otsikko: Vs: DAC eurooppaan Kirjoitti: Erkki Nuutio - Syyskuu 30, 2021, 09:38:06 Näyttää olevan päällimmäisenä Duomatic (Unomatic) -kaksois-paineilmaliittimen ( https://www.kuljettaja.net/hakemisto/duo-matic/ ) muunnos, jonka ilmeisesti yrittää kytkeytyä ja irtautua samanaikaisesti kuin mekaaninen pääkytkinkin.
Duomatic on yli 50 vuotta ollut kuorma-auton ja perävaunun välinen pi-liitin pohjoismaissa. Etelämpien maiden yhä käyttämät kouraliittimet ovat kelvottomia jään ja lumen olosuhteissa. Duomatic -liittimiä tehtiin Ruotsissa, mutta Wabco osti ne tuotteisiinsa jo ajat sitten. Vuoden 1976 vaiheilla laadin siitä SFS-standardiehdotuksen, joka hyväksyttiin (SFS 3745). Tämä jotta jarrumääräysten ei tarvitsisi viitata tuotenimeen (Duomatic) kun vaihtoehtoiselle kelvottomalle kouraliittimelle on ISO- ja EN-standardi. DAC on samalla oiva esimerkki kuinka isojen maiden suuryritykset ohjaavat tuotekehitystä niin, että täysin varmistuu tulevien mahtavien tuottojen meno alusta lähtien juuri näiden kassaan. Näissä tulevien tuottojen jakopalavereissa ei näy suomalaisia. Nämä ovat omien rahojensa levittelypalavereissa. Otsikko: Vs: DAC eurooppaan Kirjoitti: Erkki Nuutio - Syyskuu 30, 2021, 19:35:42 Automaattikytkinkin piileksii jossain luettelon ( https://projects.shift2rail.org/s2r_projects.aspx ) mukaisista EU:n rahoitushankkeista.
Jäsenmaksuosuutemme perusteella osuutemme tästäkin rahoituksesta summautunee kymmeniksi miljooniksi euroiksi. Tulokset (hyödyn) annamme passiivisina Saksalle, Ranskalle ja muille meitä köyhemmille EU-maille. Piru vieköön siksi. Kyllä nyt on korkea aika saada nuotit valmiiksi Tallinnan tunnelille ja jonnekin Hyvinkään korkeudelle vievälle 1435 -radalle ja 1435/1524 -ratapihalle. Muuten syrjäydymme liiaksi Euroopan hankkeista ja niiden mahdollistamasta hyödystä ! Keskeisten virkamiestemme ja ministeriemme olisi jo vuoden verran pitänyt kulkea hankkimassa etenkin Baltian maiden, Puolan ja Saksan voimakas tuki tunnelille ja sen miljarditason EU-tuelle (ja varmistaa että Ruotsi ei yritä sitä estää). Yhteisvastuu uusista satojen miljardien EU-tuista ja -lainoista päätyy kuitenkin meidänkin päällemme. Pitää saada riittävästi vastinetta! Tilannettamme mielestäni kuvaa taulu, muisto opiskeluajaltani Walesissa, ja sen loru : Mi welais Ja y Do Yn eistedd ar y to, Het wen ar ei ben A dwy goes bren, Ho - Ho - Ho ! Katolla oleva lorun harakka jäänee nokastaan, sitten jalastaan, sitten pyrstöstään kiinni kattotervaan. Otsikko: Vs: DAC eurooppaan Kirjoitti: Panu Breilin - Syyskuu 30, 2021, 20:27:49 Vuosikymmeniä sitten taisi olla hanke, missä suunniteltiin yhteiseurooppalaista SA-3:n kanssa yhteensopivaa kytkintä johon olisi sisältynyt ainakin automaattinen paineilmajohtojen kytkentä.
Otsikko: Vs: DAC eurooppaan Kirjoitti: Lauri Rantala - Lokakuu 01, 2021, 01:27:39 video englanniksi aiheesta https://youtu.be/TQ7HlmPljyA Otsikko: Vs: DAC eurooppaan Kirjoitti: Lauri Rantala - Marraskuu 11, 2021, 09:00:27 Suomi meinaa sanoa no DAC Otsikko: Vs: DAC eurooppaan Kirjoitti: Ossi Rosten - Marraskuu 12, 2021, 10:00:10 Otsikko: Vs: DAC eurooppaan Kirjoitti: Lauri Rantala - Marraskuu 13, 2021, 08:00:12 Traficom : "‒ Digitaalinen automaattikytkin: Tällä hetkellä tavoitteena, että Suomi jäisi pakollisuuden ulkopuolelle" |