Otsikko: Monopolikomissio suosittaa Deutsche Bahnin (DB)hajauttamista. Kirjoitti: John Lindroth - Marraskuu 05, 2021, 15:07:45 Saksan hallituksen neuvoaantava elin suosittaa Saksan tulevalle hallitukselle toimenpiteitä joilla saataisiin rataverkolle enemmän kilpailua. Hallitusneuvottelijoista(SPD;Vihreät ja FDP) ainakin kaksi viimeksi mainittua kannattavat ehdotusta!(die Zeit)
Otsikko: Vs: Monopolikomissio suosittaa Deutsche Bahnin (DB)hajauttamista. Kirjoitti: John Lindroth - Marraskuu 05, 2021, 17:33:20 Aluksi ehdotetaan DBn jakamista kalustoyhtiöön ja ratayhtiöön. Näistä hallitusneuvottelijoista ainoastaan Saksan SPD kannattaa vanhaa järjestelmää.
Otsikko: Vs: Monopolikomissio suosittaa Deutsche Bahnin (DB)hajauttamista. Kirjoitti: Simo Virtanen - Marraskuu 05, 2021, 21:24:35 Vähintään Ajuriliike V. Saari tulee palauttaa itsenäiseksi yhtiöksi ja kotipaikaksi Suomen Turku.
Otsikko: Vs: Monopolikomissio suosittaa Deutsche Bahnin (DB)hajauttamista. Kirjoitti: Lauri Rantala - Marraskuu 07, 2021, 07:56:40 Aluksi ehdotetaan DBn jakamista kalustoyhtiöön ja ratayhtiöön. Näistä hallitusneuvottelijoista ainoastaan Saksan SPD kannattaa vanhaa järjestelmää. Neljäs rautatiepaketti vaatii purkamista, ei siinä ole neuvottelua. Otsikko: Vs: Monopolikomissio suosittaa Deutsche Bahnin (DB)hajauttamista. Kirjoitti: John Lindroth - Marraskuu 10, 2021, 19:55:47 WIWO(Wirtschaftswoche)kuitenkin varoittaa ottamasta esikuvaksi Britannian mallia!
Otsikko: Vs: Monopolikomissio suosittaa Deutsche Bahnin (DB)hajauttamista. Kirjoitti: Lauri Rantala - Marraskuu 11, 2021, 09:16:04 WIWO(Wirtschaftswoche)kuitenkin varoittaa ottamasta esikuvaksi Britannian mallia! jos ei toteuteta, niin Saksa on Unkarin ja Puolan kanssa brysselissä oikeudessa. Otsikko: Vs: Monopolikomissio suosittaa Deutsche Bahnin (DB)hajauttamista. Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Marraskuu 11, 2021, 20:00:35 WIWO(Wirtschaftswoche)kuitenkin varoittaa ottamasta esikuvaksi Britannian mallia! Britannian mallilla on varmaan tässä yhteydessä tarkoitettu rautateiden infrastruktuurin myyntiä yksityiseen omistukseen ja sen jäämistä heitteille suurempien tuottojen toivossa. Jos tarkastellaan yksipuolisesti liikennöintiä, voidaan todeta Britannian mallin johtaneen erinomaisiin tuloksiin. Vasta koronaepidemia sai saarivaltion matkustajamäärän putoamaan edesmenneen British Railin tason alapuolelle. Liikennöinti franchising-sopimuksin ei kuitenkaan ole täysin ongelmatonta sillä ongelmalliseksi osoittautuneita sopimuksia on purettu ja liikennettä on päätynyt valtion hoidettavaksi. Otsikko: Vs: Monopolikomissio suosittaa Deutsche Bahnin (DB)hajauttamista. Kirjoitti: Petri Sallinen - Marraskuu 12, 2021, 16:46:14 Britannian mallilla on varmaan tässä yhteydessä tarkoitettu rautateiden infrastruktuurin myyntiä yksityiseen omistukseen ja sen jäämistä heitteille suurempien tuottojen toivossa. Näin tapahtui kilpailun avaamisen alkuvaiheessa. Kun homma ei pelittänyt, otettiin rataverkot ja infra takaisin julkiseen omistukseen — vähän samaan tapaan kuin Suomessa. Brittien järjestelmä on muuten toiminut hyvin. Matkustajamäärät ovat nousseet, vaikka myös lippujen hinnat ovat nousseet. Samalla tarjonta on lisääntynyt. Vain osa liikenteestä on järjestetty franchising-periaatteella. |