Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 14, 2022, 14:08:46



Otsikko: Seutuliikenne toimi jo 1984 - Ruotsissa
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 14, 2022, 14:08:46
Toimiva lähiliikennekonsepti pääkaupunkiseudun ulkopuolella, jo vuonna 1984, mutta vain Ruotsissa.

Vuonna 1975 SJ (Ruotsin Valtionrautatiet) ilmoitti aikeensa lopettaa lähiliikenne Malmön seudulla. Maakunta vastusti ja ehdotti lippua, joka kelpaisi sekä junissa että linja-autoissa. SJ vastusti ideaa, jolloin SSK ja NSK päättivät aloittaa oman liikenteen. Vanhaa kalustoa ostettiin SJ:ltä ja uutta suoraan ASEA:lta. Liikenne vanhalla kalustolla alkoi 1979 ja uutta kalustoa alkoi tulla 1981.

Länstrafiken Malmöhus otti vastatakseen SSK:n ja NSK:n sopimukset ja liitti linja-autot yhteiseen matkalippu- ja aikataulujarjestelmään. Nimi Pågatåg tuli käyttöön 9.1.1983. Kuvissa on tilanne ja palvelun ehdot 1984.

Sittemmin Pågatåg-linjoja on lisätty käsittämään koko Skånen alue, ks. reittikartta https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Pagatagstrafiken.svg/500px-Pagatagstrafiken.svg.png   

Suomessa kun VR sanoi, että liikenne loppuu, niin se loppui. Kukaan muu ei saanut liikennöidä kiskoilla. Suomessa ollaan yli 40 vuotta jälkijunassa lähijunien kanssa.


Otsikko: Vs: Seutuliikenne toimi jo 1984 - Ruotsissa
Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Tammikuu 14, 2022, 14:56:47
Ennen internettiä tehtiin exkursioita ja tutustuttiin parhaimpiin käytäntöihin.
Nyt on mahdollista saada tieto omalle työpöydälle (esim. Eljaksen kommentti).


Otsikko: Vs: Seutuliikenne toimi jo 1984 - Ruotsissa
Kirjoitti: Jukka Ahtiainen - Tammikuu 14, 2022, 15:33:25
Trendi ajalta, jolloin paikallisjunia oli koko Suomessa täydentämässä myös jatkoyhteyksiä sekä kuormausraiteita.