Otsikko: Finska Forcitodynamit AB:n tehtaanmerkki Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Helmikuu 03, 2022, 08:07:51 Pyritkö tarkkuuteen ja ajanmukaisuuteen mallinnuksessa?
Jos satut tarvitsemaan Finska Forcitodynamit AB:n alkuperäistä tehtaanmerkkiä, niin tässä se nyt on. Myöhempi, korjattu versio löytyy esim. kirjasta 'Cirkulärsamling För Finska Statsjernvägarnes Trafikafdelning', 1909. Mutta tässä siis alkuperäinen, suurena ja selkeänä. Kaikkine omituisuuksineen. Suomen kielelle vääntöhän on simppeliä: - Herrasväen konsonantit muutetaan koviksi: HANGÖ - HANKÖ. - Painolliset vokaalit pidennetään, loppukonsonantit tuplataan ja niiden perään lisätään vokaali: Forcitdynamit - Forsiittodynamiitto. Jos 'o' olisi tullutkin loppuvokaaliksi, meillä olisi mm. pankko ja posto. Käytön ohjeistus löytyy kiertokirjeestä No 42 30.6.1894: Dynamiitin tulee olla päällyksissä ja niissä pitää olla tämä tehtaanmerkki. Otsikko: Vs: Finska Forcitodynamit AB:n tehtaanmerkki Kirjoitti: Jukka Viitala - Kesäkuu 11, 2023, 05:40:57 Mulle on työni puolesta siunaantunut Suomen ForsiittiDynamiitti Oy Ab:n historiikki hyllyyn. Forsiitti on varmaan herra Forsin edelleenkehitelmä Nobelin dynystä, käytössä putkipanoksissa. Nitroglykolia ja punamultaa ungefär.
O-päätteistä versiota ei historiikki tunne, olisiko virheellinen? Joskus muinoin 1990-luvulla Kemin kaivokselle tuli Pendex-räjäytinpatruunoita suoraan Hangosta pienellä umpivaunulla, jonka joka kulmassa oli punainen lippu. Pendex oli 50x200 puolen kilon vihermustia muovipussipatruunoita, joissa oli Pentriitillä terästettyä dynamiittia. Kaivoksella käytetty Kemiitti 110 pumpattava emulsioräjähde ei syttynyt huonommilla aineilla. Joku pioneeri voi muistaa Penon tai M-Pentriitin, tuossa on sama vaikuttava aine mutta dynypohjaisena tehokkaampaa kuin vahapohjaiset sotakamat ja pirun myrkyllisiä, nykyään enää pyssyvaltiolla. Tehoa noin 1,5 x TNT. Uudemmat Heksogeenipohjaiset ovat kivempia hiplata ja tehoa on 2 x TNT. Kilo heksogeenia läpäisee panssarivaunun kannen riippumatta vaunun valmistusmaasta. Otsikko: Vs: Finska Forcitodynamit AB:n tehtaanmerkki Kirjoitti: Jukka Viitala - Kesäkuu 11, 2023, 06:13:24 Parin päivän tarkkuudella 30 v sitten Hangossa tapahtui rauhanajan suurin räjähdeonnettomuus, mutta kuolonuhrien puutteessa muistopäivä sai vain marginaalisesti palstatilaa. Ainoa vaurioton auto henkilökunnan parkkipaikalla oli Volvo Amazon, kaikista muilla oli vähintään ikkunat rikki. Ostin itselleni seuraavana vuonna pomminkestävän Amazonin, jota ajoin sisään 500-700 tkm välin tosin -66 pellin alle livahti B20 (B21 männillä) kun B18 leikkasi kiinni liian hyvien öljyjen tukkiessa öljypumpun. Suurin osa autosta edelleen ajossa tai olemassa
Rautatiehistoriallisesti Forcitin tehdasalue on mielenkiintoinen, siellä on ollut kilometri-pari kipinöimätöntä kapsua ja lopulta leveäraidekin bensan tai dieselin lisäaineen kuljetuksiin. Kapsuissa oli normikiskot, mutta pyörät oli jotain seosvalua ja kaikki oli niin perusteellisen maadoitettua sekä ukkossuojattua. VR:n vetureilla ei ollut asiaa tehtaalle, niillä oli oma veturi jossa kipinäsuojaus, olisiko Pansion Frichs ja lopussa vaunuja liikuteltiin traktorilla ja/tai vinssillä, 90-luvun alussa pommeja meni enää Kemiin 2-3 vaunua vuodessa ja polttoaineen lisäainetta saman verran jalostamoille Otsikko: Vs: Finska Forcitodynamit AB:n tehtaanmerkki Kirjoitti: Topi Lajunen - Kesäkuu 15, 2023, 18:42:58 Forcitin räjähdysonnettomuuden tutkintaraportti:
https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/muutonnettomuudet/tutkintaselostuksetvuosittain/vanhemmattutkinnat/11993.html |