Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 16, 2022, 18:35:55



Otsikko: Alsthom 2-kerrosmoottorivaunu 1938
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Helmikuu 16, 2022, 18:35:55
Alsthom suunnitteli vuonna 1938 2-kerrosmoottorivaunun, jossa oli 3-akseliset telit ja 2x300 hv:n moottorit. Ohessa kuva ehdotuksesta, jota SNCF päätti tilata yhden koekappaleen. Sota ehti tulla väliin eikä tätä moottorivaunua koskaan valmistettu. Ohessa ohessa joitakin kuvia tästä suunnitelmasta. Kaikki kuvat ja tiedot Traction Nouvelle -lehden numerosta 17 (septembre-octobre 1938). Toimituksen oma artikkeli, joka kästteli SNCF:n (Ranskan valtionrautatiet) moottorivaunutilannetta ja tilauksia vuonna 1938.

SNCF:llä (Ranskan valtionrautatiet) oli 1938 alkaessa 669 moottorivaunua, joista vain 32 oli vanhempia kuin 5 vuotta ja loput olivat sitä nuorempia. Vuoden 1938 tilausohjelmaan valittiin alustavasti (luen Traction Nouvelle-lehden numerosta 17, elo-syyskuu, 1938) seuraavat:
2 kpl Bugatti triples (3-vaunuisia kiitojunia)
14 kpl modifioitu standardi malli
12 kpl Renault ABJ (300 hv)
6 kpl Michelin type 23 (400 hv Panhard bensakone)
2 kpl Bugatti (2x200 hv bensakone)
11 kpl de Dietrich (6:ssa 2x160 hv Saurer, 5:ssä Panhard alimenté par gazogène à charbon de bois, jonka tulkitsen olleen jonkinlainen hiilikaasutin)
1 kpl Alsthom kerrosvaunu (600 hv), prototyyppi


Otsikko: Vs: Alsthom 2-kerrosmoottorivaunu 1938
Kirjoitti: Rainer Silfverberg - Helmikuu 17, 2022, 14:49:15

Aitoa ranskalaista muotoilua!

Onko tämä puhdas Berline Grand Tourisme vai enemmänkin Break Familiale Camionette ?  ;D