Otsikko: Euroopan ja Kiinan välinen konttijunaliikenne katkaistu ! Kirjoitti: John Lindroth - Helmikuu 28, 2022, 18:34:50 Konttijunaliikenne kokee suuren takaiskun Ukrainan sodan vuoksi.Suorat konttijunayhteydet Euroopan ja Kiinan välillä lakkaavat.Näiden kohdalla oli bähtävissä selvää liikennetaloudellista kasvua 51%viime vuonna.Junien määrä oli noussut luvusta 200 lukuun 293 (160.000 konttia) junaa viikossa sodan alkuun mennessä.Kaikenkaikkiaan liikennettä oli 25een kohteeseen Kiinassa
Reitti tunnetaan myös nimellä "Uusi Silkkitie"!(Welt) Otsikko: Vs: Euroopan ja Kiinan välinen konttijunaliikenne loppuu! Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Helmikuu 28, 2022, 19:09:20 Ukrainanko läpi ne kulkivat?
Otsikko: Vs: Euroopan ja Kiinan välinen konttijunaliikenne loppuu! Kirjoitti: John Lindroth - Helmikuu 28, 2022, 19:12:59 Ne kulkivat Ukrainan läpi!
Otsikko: Vs: Euroopan ja Kiinan välinen konttijunaliikenne katkaistu ! Kirjoitti: Antero Airola - Helmikuu 28, 2022, 22:18:26 Saattoivat kulkea Ukrainankin. Ainakin Venäjän, Ukrainasta ei pääse Kasakstaniin kulkematta Venäjän kautta.
Otsikko: Vs: Euroopan ja Kiinan välinen konttijunaliikenne katkaistu ! Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Helmikuu 28, 2022, 22:48:25 Muitakin reittejä Euroopan ja Kiinan välillä on, mutta vie aikansa siirtyä käyttämään niitä. Venäjän voi kiertää ajamalla esimerkiksi Turkin ja Iranin läpi. Liitteenä hyvin ajantasainen kartta kuljetusreiteistä.
Lähde: https://www.researchgate.net/publication/349285586_The_BRI_and_Globalisation Otsikko: Vs: Euroopan ja Kiinan välinen konttijunaliikenne katkaistu ! Kirjoitti: Johannes Erra - Maaliskuu 01, 2022, 00:53:52 Reitti Turkin ja Iranin läpi on olemassa, mutta kilpailukykyinen se ei ole. Esitän tässä muutamia syitä:
1. Euroopasta Turkkiin on kuljettava Balkanin maiden kautta. Vaikka rataverkko lienee useimmissa alueen maissa jo vähintään tyydyttävässä kunnossa, reitti on osaksi sähköistämätön, koska sekä Serbian että Romanian suunnista Bulgariaan puuttuu sähköt. Veturinvaihdot vievät aikaa ja lisäävät kustannuksia. Selvää on sekin, että Balkanin reiteillä eivät onnistu sellaiset junapituudet kuin Venäjällä. 2. Turkin itäosissa Van-järvi on ylitettävä junalautalla. Reitin junalauttojen kapasiteetti on sen verran pieni, että täysimittaisen junan saaminen yli vaatii useamman laivavuoron. Tämäkin reitti, molemmin puolin Van-järven, on sähköistämätön. 3. Iranista eteenpäin voi jatkaa Kiinaan Turkmenistanin, Uzbekistanin ja Kazakstanin kautta. Reitti tarkoittaa kuitenkin kahta raideleveydenvaihtoa. Käytännössä on niin, että valtaosa kuljetuksista on siirrettävä merireiteille. Jos Venäjään liittyvät ongelmat pitkittyvät, sitten toivon laajamittaista kansainvälistä yhteistyötä jotta nuo yllä luettelemani ongelmat saadaan nimenomaan tällaisia pitkittäisyhteyksiäkin silmälläpitäen ratkaistua tai ainakin niiden ongelmallisuutta tavalla tai toisella helpotettua. Otsikko: Vs: Euroopan ja Kiinan välinen konttijunaliikenne katkaistu ! Kirjoitti: Tuukka Ryyppö - Maaliskuu 01, 2022, 09:31:16 Reitti Turkin ja Iranin läpi on olemassa, mutta kilpailukykyinen se ei ole. Esitän tässä muutamia syitä: 1. Euroopasta Turkkiin on kuljettava Balkanin maiden kautta. Vaikka rataverkko lienee useimmissa alueen maissa jo vähintään tyydyttävässä kunnossa, reitti on osaksi sähköistämätön, koska sekä Serbian että Romanian suunnista Bulgariaan puuttuu sähköt. Veturinvaihdot vievät aikaa ja lisäävät kustannuksia. Selvää on sekin, että Balkanin reiteillä eivät onnistu sellaiset junapituudet kuin Venäjällä. 2. Turkin itäosissa Van-järvi on ylitettävä junalautalla. Reitin junalauttojen kapasiteetti on sen verran pieni, että täysimittaisen junan saaminen yli vaatii useamman laivavuoron. Tämäkin reitti, molemmin puolin Van-järven, on sähköistämätön. 3. Iranista eteenpäin voi jatkaa Kiinaan Turkmenistanin, Uzbekistanin ja Kazakstanin kautta. Reitti tarkoittaa kuitenkin kahta raideleveydenvaihtoa. Käytännössä on niin, että valtaosa kuljetuksista on siirrettävä merireiteille. Jos Venäjään liittyvät ongelmat pitkittyvät, sitten toivon laajamittaista kansainvälistä yhteistyötä jotta nuo yllä luettelemani ongelmat saadaan nimenomaan tällaisia pitkittäisyhteyksiäkin silmälläpitäen ratkaistua tai ainakin niiden ongelmallisuutta tavalla tai toisella helpotettua. Tuo raideleveyksien vaihtuminen kahdesti on varmasti jarruttava tekijä, aika isokin, mutta kuitenkin näköjään vähemmän šoustopperi kuin ensin ajattelisi: Onhan noita junia Kiinaan mennyt 1435-millisestä Euroopasta nytkin, ja kaksi kertaa siinäkin raideleveys vaihtuu. Jos tuo on koettu mahdolliseksi jo nyt, se koetaan mahdolliseksi vastakin. Mutta: jokainen lisähidaste vähentää ajettavia vaunumääriä, ja yhdessä ne voivat vähentää ne nollaan. Otsikko: Vs: Euroopan ja Kiinan välinen konttijunaliikenne katkaistu ! Kirjoitti: Teemu Saukkonen - Maaliskuu 18, 2022, 16:11:29 Mihin perustuu että kiinasta venäjälle meneviä kontteja on jäänyt suomalaisiin satamiin? Uutisissa oli, tosin samassa jutussa mainittiin että konttijunat jatkavat kulkuaan...
Otsikko: Vs: Euroopan ja Kiinan välinen konttijunaliikenne katkaistu ! Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 18, 2022, 17:20:29 Mihin perustuu että kiinasta venäjälle meneviä kontteja on jäänyt suomalaisiin satamiin? Uutisissa oli, tosin samassa jutussa mainittiin että konttijunat jatkavat kulkuaan... Bisnekseen kuuluu, että rekka käy hakemassa sen Kiinasta tulleen kontin suomalaisesta satamasta ja vie määränpäähän Venäjälle. Logistiikka on ihmeellistä. |