Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 01, 2022, 20:21:14



Otsikko: Ruotsalainen panssarijuna 1940-luvulla
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Maaliskuu 01, 2022, 20:21:14
Hufvudstadsbladet kertoo rauhankevään aikaan 1.3.1941 Norrbottenissa käynnissä olevasta sikäläisestä ruotsalaisten sotaharjoituksesta, että siihen osallistui myös kuvan panssarijuna.
Onhan se pelottavan näköinen! Olisiko se tullut Haaparannalle vihollista vastaan tiukan paikan tullen? Ihan kuin kahden tendereistä tehdyn vaunun välissä olisi jokin pässiveturi?


Otsikko: Vs: Ruotsalainen panssarijuna 1940-luvulla
Kirjoitti: John Lindroth - Maaliskuu 01, 2022, 20:27:04
Lieneekö kuvan höyryveturi SJn littera J 2-6-4?


Otsikko: Vs: Ruotsalainen panssarijuna 1940-luvulla
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Maaliskuu 01, 2022, 23:03:22
Ruotsissa päätettiin rakentaa neljä panssarijunaa 1940, Kiruna, Boden, Malmö ja Östersund, mutta vain kaksi ensimmäistä sitten valmistettiin. Kiruna-nimisen junan vaunut valmistettiin LKAB:n konepajassa. Boden-nimisen junan vaunut valmistettiin SJ:n Notvikenin konepajassa. LKAB käytti pohjana kahta Or-sarjan vaunua. Notviken puolestaan valmisti kolme avovaunua, joista ilmaturjuntatykin vaunu oli lähinnä veturia.

Kumpaankin junaan asetettiin J-sarjan höyryveturi ja kumpaakin panssaroitiin osittain.

Kiruna valmistui toukokuussa 1940 ja Boden kesäkuussa 1940. Kiruna partioi malmiradalla pääasiassa Kiirunan pohjoispuolela ja Boden partioi Bodenin ja Haaparannan välillä. Junien toiminnasta on vain niukalti tietoa, mutta ainakin Kiruna oli kerran tositoimessa Vassijauressa, koska siinä taistelussa yksi junan sotilashenkilöistä sai surmansa.

Junat poistettiin käytöstä 1945 ja asetettiin sotatarvikevarastoon vuoteen 1949 saakka. sen jälkeen ne saivat olla ilman huolenpitoa ja romutettiin noin 1960.


Otsikko: Vs: Ruotsalainen panssarijuna 1940-luvulla
Kirjoitti: Arto Lopia - Maaliskuu 05, 2022, 02:39:58
Oliko junissa pingispeliä varten omat vaununsa?