Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Raimo Hämäläinen - Maaliskuu 10, 2022, 14:16:55



Otsikko: Hylätty rautatiekalusto
Kirjoitti: Raimo Hämäläinen - Maaliskuu 10, 2022, 14:16:55
Olen mukana Facbookin ryhmässä https://www.facebook.com/groups/abandonedrails/ ja sitä jonkin aikaa seuranneena ihmettelen sitä miksi kalustoa hylätään tuhoutumaan joskus taajamien alueelle tai taajamien ulkopuolelle eli vaunuja, vetureita yms jää kiskoille paikoilleen ja joissain tapauksissa kiskot on jo purettu kaluston molemmista päistä joten siirto ei ole enää mahdollista eli miksi siellä toimitaan näin? Ymmärrän toki sen että USA:ssa rautateitä operoi monet yritykset ja jos konkurssi on syynä niin se selittää asian mutta kun kalustoa on jätetty tuhoutumaan myös hylätyille raideosuuksille siitäkin huolimatta että hylätystä reitistä huolimatta rautatieoperaattori jatkaa toimintaansa edelleen muilla haaroilla poistamatta hylättyä kalustoa....


Otsikko: Vs: Hylätty rautatiekalusto
Kirjoitti: Juhani Pirttilahti - Maaliskuu 10, 2022, 15:44:32
Tämähän on oikeastaan varsin yleistä ulkomailla, että rautatiekalustoa on suuria määriä seisomassa. Useimmiten taustalla on talouden heilahtelut ja siitä seurannut kysynnän vaihtelu. Kalusto voi olla syystä tai toisesta jäänyt romuttamatta konkurssin jäljiltä tai sitten asia on vain jäänyt omistajalta hoitamatta.

Joskus kalusto on tarkoituksella varastoituna myöhempää käyttöä varten. Varastoinnissa on kaksi yleistä tapaa, kuten "cold storage" eli säilytys kylmänä käytöstä poistettuna mahdolliset varaosat riisuttuna ja "warm storage" eli lämminsäilytys sisällä hallissa tai ulkona sähkölämmityksessä käyttövalmiudessa pienin toimenpitein.


Otsikko: Vs: Hylätty rautatiekalusto
Kirjoitti: Raimo Hämäläinen - Maaliskuu 10, 2022, 20:04:59
Se vain ihmetyttää että joissain tapauksissa letka on raiteilla ja molemmin puolin on raiteet purettu eli kaluston siirto ei ole enää mahdollista rautateitse