Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kääntöpöytä => Aiheen aloitti: Erkki Nuutio - Maaliskuu 16, 2022, 09:56:15



Otsikko: DAF 1928- , aloittaen mm. vaihtokuormauksista rautatievaunuihin
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Maaliskuu 16, 2022, 09:56:15
Alkupuoliskoltaan todella kiinnostava kuvaus DAFista.
Kytkekää tekstitys niin opitte kielenkin samanaikaisesti.
https://www.youtube.com/watch?v=jUUx7hm88e0


Otsikko: Vs: DAF 1928- , aloittaen mm. vaihtokuormauksista rautatievaunuihin
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Maaliskuu 16, 2022, 12:54:55
DAF aloitti toimintansa 1928 valmistamalla perävaunuja ja puoliperävaunuja henkilö-, kuorma- ja linja-autoihin. 1934 alkaen DAF valmisti Trado-rakennussarjaa, jolla Chevrolet, Ford ja GMC kuorma-autojen taka-akseli korvattiin nelivetoisella telillä.

Omien automallien protot valmistuivat 1948 ja kuorma- ja linja-autojen tuotanto alkoi 1949. Aluksi käytettiin Hercules JXE-3 ja JXC bensiini- ja DJXH dieselmoottoreita. Perkins P 6 diesel tuli vaihtoehdoksi 1950. Tuhannes alusta valmistui 27.10.1950 ja 150'000 alustaa tuli täyteen 19.1.1977 eli hyvissä ajoin ennen 50-vuotispäivää.

Kuvassa on DAF'in valmistama puoliperävaunu rautateiden siirtokuormauskontin kuljetusta varten. Vetovaunu on Ford V8. Pressikuva on vuodelta 1936.