Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kääntöpöytä => Aiheen aloitti: Uwe Geuder - Huhtikuu 08, 2022, 00:35:29



Otsikko: Kolmioradan sijan
Kirjoitti: Uwe Geuder - Huhtikuu 08, 2022, 00:35:29
Näinkin saa veturin kännetty: https://goo.gl/maps/pUVXuf7JKuXcELjT6 Miksi tehdä yksinkertaisesti, jos se käy myös monimutkaisesti? Vai mikä sen idea oikein on?


Otsikko: Vs: Kolmioradan sijan
Kirjoitti: Mika Hakala - Huhtikuu 08, 2022, 07:07:08
On ilmeisesti rakennettu kolmioraide sellaiseen kohtaan, missä tila ei ole rakennusten vuoksi riittänyt yksinkertaisemmalle.


Otsikko: Vs: Kolmioradan sijan
Kirjoitti: Uwe Geuder - Huhtikuu 08, 2022, 16:32:09
Hupsista, otsikosta jäi yksi kirjain puuttumaan. Mutta tapahtuu se äidinkielisille ammattilaisillekin: Aamulehdin otsikossa esiintyy tänään ihmisoikeusnuvosto :)

Minäkin ajattelin tilansäästöä, mutta se ole vakuuttanut minua. Säästö näyttää varsin pieneltä. Ja että tuo huonekalukaupan halli olisi vanhempi kuin rautatie ei kuulosta todennäköiseltä. En tietysti tiedä, kun en tunne paikkaa. Google 3D-näkymästä näkyy, että vuoretkin ovat ainakin kilometri kauempana.


Otsikko: Vs: Kolmioradan sijan
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Huhtikuu 08, 2022, 20:00:37
Englanniksi Convoluted wye (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wye_(rail)#Convoluted_wye).


Otsikko: Vs: Kolmioradan sijan
Kirjoitti: Uwe Geuder - Huhtikuu 09, 2022, 00:04:38
Kiitos linkistä! Säästää kuitenkin 50% sivusuunnassa. En olisi ajatellut.

Wikipedia viittaa samaan kuin minun linkki Sardinialla.

Sitten on vielä maininta, että joskus Brenner-solalla oli semmoinen. Kolmas esimerkki on aika lähellä Vinschgaubahnilla. Molemmat kai kuitenkin rakennettu Itävallan aikana. Ei voi sanoa, että se olisi italialainen erikoisuus. Siellä ainakin ymmärtää heti, että tila on erittäin kriittinen, koska ne sijaitsevat vuoristossa.