Otsikko: Numeerinen automaattikytkin (DAC — Digital Automatic Coupler) Kirjoitti: Pekka Siiskonen - Huhtikuu 12, 2022, 16:46:58 Ilmeisesti keski-Euroopassa on halu saada aikaan yhteinen kytkinstandardi, joka kulkee vapaasti suomennettuna nimellä "numeerinen automaattikytkin" (DAC — Digital Automatic Coupler). Onko tämä EU- vai UIC-hanke?
Mikä tahansa testeissä oleva kytkin valitaankin, on kyseessä jätti-investointi. Saavutettavat säästöt ovat varmasti pitkällä tähtäimellä kiistattomat, mutta kuinka projekti on ajateltu rahoittaa, ja ostaako esimerkiksi UIC valitun kytkimen patentin tai edellyttääkö valinta patentoidun/kaupallisen kytkimen vapauttamista, vai nouseeko kytkimien hinta yllättävästi heti kun valinta on lopulta tehty? SA3 lienee jo pudotettu kisasta. Liittyykö aihe millään tavalla Suomeen tai Suomen rautateihin? https://youtu.be/B-494LAg2iM https://youtu.be/5y1ESfnkXac https://de.wikipedia.org/wiki/Kupplung_(Bahn)#Digitale_Automatische_Kupplung https://www.railtech.com/innovation/2021/02/01/dac-is-a-real-game-changer-for-the-european-green-deal/ https://www.railtech.com/innovation/2021/09/23/standard-latch-type-chosen-for-european-digital-automatic-coupling/ pekka Otsikko: Vs: Numeerinen automaattikytkin (DAC — Digital Automatic Coupler) Kirjoitti: Erkki Nuutio - Huhtikuu 12, 2022, 18:37:51 Kytkimen vaihdonkin jälkeen 1524 mm:n vaunu kulkee huonosti 1435 mm:n raiteilla.
|