Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Pekka Siiskonen - Huhtikuu 12, 2022, 16:46:58



Otsikko: Numeerinen automaattikytkin (DAC — Digital Automatic Coupler)
Kirjoitti: Pekka Siiskonen - Huhtikuu 12, 2022, 16:46:58
Ilmeisesti keski-Euroopassa on halu saada aikaan yhteinen kytkinstandardi, joka kulkee vapaasti suomennettuna nimellä "numeerinen automaattikytkin" (DAC — Digital Automatic Coupler). Onko tämä EU- vai UIC-hanke?

Mikä tahansa testeissä oleva kytkin valitaankin, on kyseessä jätti-investointi. Saavutettavat säästöt ovat varmasti pitkällä tähtäimellä kiistattomat, mutta kuinka projekti on ajateltu rahoittaa, ja ostaako esimerkiksi UIC valitun kytkimen patentin tai edellyttääkö valinta patentoidun/kaupallisen kytkimen vapauttamista, vai nouseeko kytkimien hinta yllättävästi heti kun valinta on lopulta tehty? SA3 lienee jo pudotettu kisasta.

Liittyykö aihe millään tavalla Suomeen tai Suomen rautateihin?

https://youtu.be/B-494LAg2iM
https://youtu.be/5y1ESfnkXac

https://de.wikipedia.org/wiki/Kupplung_(Bahn)#Digitale_Automatische_Kupplung

https://www.railtech.com/innovation/2021/02/01/dac-is-a-real-game-changer-for-the-european-green-deal/
https://www.railtech.com/innovation/2021/09/23/standard-latch-type-chosen-for-european-digital-automatic-coupling/


pekka


Otsikko: Vs: Numeerinen automaattikytkin (DAC — Digital Automatic Coupler)
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Huhtikuu 12, 2022, 18:37:51
Kytkimen vaihdonkin jälkeen 1524 mm:n vaunu kulkee huonosti 1435 mm:n raiteilla.