Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Juha Junkkila - Joulukuu 26, 2009, 20:14:53



Otsikko: Lokomo C600
Kirjoitti: Juha Junkkila - Joulukuu 26, 2009, 20:14:53
Joni Kontion Kuvaama veturi Rautaruukin ratapihalla on varsin tuttu. Tyyppi on Lokomo C600 ja
valmistenumero 663, vuosimalli 1972. (C6001 on virheellinen)
Kuvia minulla on kyseisestä siirtotapahtumasta useita, koska olin StoraEnso/Fortek Oy:n
edustajana siirtoa junailemassa.
Peruskorjautin ko. veturin vuonna 1999, jolloin se valmistui ajokuntoon 06.08-99.
Samalla väri vaihtui Storaenson väreihin. Raahessa on vain tehtaan loko vaihtunut.
Myös peruskorjauksen aikaisia kuvia minulta löytyy.
Veitsiluodosta löytyy varsin kattava veturin kunnossapitohistoria.


Otsikko: Vs: Lokomo C600
Kirjoitti: Heikki Itävuo - Joulukuu 27, 2009, 10:34:19
Mikähän on tehtaan veturitilanne nykyään?


Otsikko: Vs: Lokomo C600
Kirjoitti: Juha Junkkila - Joulukuu 27, 2009, 12:46:42
StoraEnson Veitsiluodon tehtailla ei ole omaa veturia.  Polle hoitelee hommia ilmeisesti
vielä Raahessa Rautaruukin tehtailla.
Veitsiluodossa vaujen siirrot hoitaa VR:n kalusto.


Otsikko: Vs: Lokomo C600
Kirjoitti: Heikki Itävuo - Joulukuu 27, 2009, 13:35:51
Tiedätkö (tai tietääkö joku muu) yhtiön vanhemmasta kalustosta? Wikipediassa http://fi.wikipedia.org/wiki/Veitsiluoto_(yritys)#Rautatie_ja_kalusto ei nimittäin taida olla koko totuus varsinkaan kapearaidekaluston osalta.


Otsikko: Vs: Lokomo C600
Kirjoitti: Juha Junkkila - Joulukuu 27, 2009, 14:20:32
Heikki Itävuon kommentti on ihan oikein. Mennessäni veitsiluotoon v. 1976 oli siellä vielä kaksi kapean radan veturi tosin poistettu käytöstä. Veturit on ilmeisesti romutettu, koska ne hävisivät yhtiön alueelta pahasti jo purettuna. Näiden tyyppiä ja historiikkiä en tunne.  Varmaan on henkilöitä jotka tuntevat kyseset veturit ja niiden käytön. Myös Lokomo C600:n myyntipäivä on väärin. Siirto tapahtui toukokuussa 2003. Koneen matkassa meni Raaheen kopiot huoltohistoriikistä sekä tekninen kirjallisuus.  Kuljetus tapahtui lavetilla maanteitse.


Otsikko: Vs: Lokomo C600
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Joulukuu 30, 2009, 12:08:59
Muutamia kuvia C600:sta vuosien varrelta löytyy vorgin tunnistehaulla: http://vaunut.org/kuvat/?m=1&tag0=19|C600| (http://vaunut.org/kuvat/?m=1&tag0=19|C600|).

Onkohan 663/1972 enää Ruukilla töissä? Nimittäin kuvalinkistä löytyy helmikuulta otettuja kuvia jossa veturi on lavetin päällä Äänekoskella. Huoltoonko menossa vaiko ostettu Teräspyörälle tai muualle kaakonkulmille? Kaukaan vanha C600 on siirtynyt Kymen veturipalvelun hommiin.

Myös Wikipediasta löytyi aika hyvät perustiedot valmistetuista C600-vetureista: http://fi.wikipedia.org/wiki/C600 (http://fi.wikipedia.org/wiki/C600).


Otsikko: Vs: Lokomo C600
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Tammikuu 22, 2010, 12:54:37
Tiedätkö (tai tietääkö joku muu) yhtiön vanhemmasta kalustosta? Wikipediassa http://fi.wikipedia.org/wiki/Veitsiluoto_(yritys)#Rautatie_ja_kalusto ei nimittäin taida olla koko totuus varsinkaan kapearaidekaluston osalta.
Veitsiluoto Oy:llä Kemissä on ollut ainakin seuraavat veturit:
Raideleveys: 1524mm
Wikipedian luettelon lisäksi:
Lokomo 9/1936 (2-aks, mek. voimansiirto, 8 tonnia, toimitettu 6.36)

Raideleveys 900mm:
Sähköveturi: Asea 152/1922 (käytössä vuoteen 1953, romutettu 50-luvulla)
Moottoriveturit:
1 Pedershaab 424/1945 (Pedershaab Maskin-nr 15522)
2 Pedershaab 455/1952 (Pedershaab Maskin-nr 21386)
3 Ruhrthaler D60Z  3572/1958
4 Ruhrthaler D60Z  3639/1960
6 VMT Move1A  47/1948 (käytössä 1948-52, romutettu 1960)

En tiedä oliko veturia n:o 5 (Asea?) ja miksi Move1:llä oli numero 6. Ihan kuin välistä puuttuisi vetureita tai sitten jotain muuta kalustoa on ollut samassa numerosarjassa.


Otsikko: Vs: Lokomo C600
Kirjoitti: Heikki Itävuo - Tammikuu 23, 2010, 17:50:51
Eljas, jälleen kerran kiitos tiedoista! Tuo 900 mm:n raideleveys lienee peräisin ruotsalaisten 891 mm:stä sopivasti metrijärjestelmään pyöristäen. Sopiiko, että korjaan tiedot Wikipediaan (ellei joku muu ehdi ensin)?