Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Kalusto => Aiheen aloitti: Kurt Ristniemi - Heinäkuu 24, 2022, 05:57:04



Otsikko: Tuuletusventtiili ennen torpedoventtiiliä?
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Heinäkuu 24, 2022, 05:57:04
Torpedoventtiili otettiin katetuissa tavaravaunuissa käyttöön vuonna 1896.
Liitekuvan vaunussa on toisenlaiset venttiilit. Onko kellään tietoa siitä, minkänimimen kuvan venttiilityyppi on, ja milloin sitä on käytetty?


Otsikko: Vs: Tuuletusventtiili ennen torpedoventtiiliä
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Heinäkuu 24, 2022, 13:39:54
Vuoden 1896 vununkoripiirustus eroaa varhaisemmasta mallista siinä, että siinä jarruhytti on vaununkorin ulkopuolella ja vaunun katolla on torpedoventtiilit.  

Valokuvissa näkyy kuitenkin vaunuja, joissa jarruhytti on vaununkorin ulkopuolella, mutta vaunun katolla onkin kaksi tässä kuvassa näkyvää venttiiliä.

Selityksiä voi olla erilaisia:
- Ulkopuolinen jarruhytti tulikin jo jossakin aikaisemmassa piirustuksessa kuin v. 1896 piirustus.
- Kuvan venttiili on jokin kokeilumalli, jota kokeiltiin torpedoventtiilin jo tultua käyttöön.
- Kuvan venttiilit on asennettu, kun vaununvalmistajalla ei ole ollut torpedoventtiilejä.

Pitää arvailla, kun ei ole tietoa. Arvailu on hyvä tapa avartaa näkemystä ja ajatella laatikon ulkopuolelta. Kunhan arvailujaan ei esitä tosiasioina.

PS Kuva on kyllä niin epäselvä, että on vaikea sanoa, millaiset venttiilit vaunujen katolla on.


Otsikko: Vs: Tuuletusventtiili ennen torpedoventtiiliä?
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Heinäkuu 24, 2022, 19:37:05
Torpedoventtiilin patentoi silloinen brittiläinen rautatiekomponenttien valmistaja Laycock (Laycock Roof Ventilator, Laycock Sheffield Torpedo Patent Ventilator, kts : https://wm.artfoxlive.com/product/7964694.html ).

Kuten viitteen valokuvasta ilmenee, oli alkuperäisversio valettu. Suomalaiset muunnokset on taivuteltu ja koottu teräslevyosista.
SVR 1862-1912 II s. 458-460 mukaan torpedoventtiilit on otettu täällä käyttöön v. 1897 ja ne  saavuttivat hallitsevan aseman.
Kirjassa näytetään myös amerikkalais-ruotsalainen kattoventtiili. Se on asennettu lähemmäs katon reunaa.
Ainakin jossain 60/70 -lukujen kylmä/kuumavaunuissa käytettiin Savonius-roottoria.

Vanhoja kamiinan kattoräppänöitä esiintyy kirjan sivuilla 448-451.  Umpitavaravaunujen kamiinaräppänä on kai normaalisti ollut yksinkertaisempi.


Otsikko: Vs: Tuuletusventtiili ennen torpedoventtiiliä?
Kirjoitti: Kurt Ristniemi - Heinäkuu 24, 2022, 21:01:25
SVR 1862-1912 II s. 458-460 mukaan torpedoventtiilit on otettu täällä käyttöön v. 1897.

Näinhän se hitoriikki kertoo. Mutta on väärässä. Torpedoventtiilit tulivat käyttöön jo vuonna 1896.

Rautatien-lehti nro 13, 5.7.1896 kertoo sivulla 6:
— Uusia tawarawaunuja. Neljäkymmentä uutta katettua tawarawaunua on nykyään walmistunut rautatien työpajassa ja on niitä koeteltu. Uudet waunut owat warustetut käsijarruilla sekä n. k. torpedowenttiileillä, joita kussakin waunussa on kaksi.

Vaan onko kenelläkään tosiaan tietoa tuosta kysymästäni erilaisesta venttiilimallista?


Otsikko: Vs: Tuuletusventtiili ennen torpedoventtiiliä?
Kirjoitti: Petri Sallinen - Heinäkuu 24, 2022, 22:51:51
Ohessa hiemen täydentävää tietoa torpedoventtiilien hankinnasta. Aiheesta kirjoittaa Rautatien-lehti 20.12.1895.

"Rautatiehallitus on Englannista tilannut muutamia torpedowenttiilejä tehdäksensä niillä täällä kokeita kahdessa uudessa postiwaunussa. Wenttiili, jonka ulkomuoto suuresti muistuttaa torpedoa, on kumpasestakin päästään suippo, ja on sen keskiosassa imuaukko, josta ilma pääsee vapaasti sisälle, puhalsipa sitten tuuli miltä taholta hywänsä. Tällaisia wenttiilejä on jo käytännössä muutamien ratojen matkustajawaunuissa Englannissa, ja ovat ne siellä osottautuneet hyvin käytännöllisiksi. Jos koe, niin kuin on luultavaa, täällä antaa hyvän tuloksen, toimitettanee torpedowenttiilejä Suomen valtionrautateiden matkustajavaunuihin."