Otsikko: Tottolan ratalinjat Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Heinäkuu 30, 2022, 21:02:01 Kyse on nyt nimenomaan pääraiteen linjauksista Salossa Tottolan alueella.
Tiedetään, että rata kiersi Lavianmäen vuoteen 1993 saakka, jolloin tunnelioikaisu rakennettiin. Mäen eteläpuolella radassa on ollut jyrkkä kaarre, jota on oikaistu 1930-luvulla. Kysymys kuuluukin: onko rataa oikaistu vielä toistamiseen ennen tunnelin rakentamista? En tiedä miksi niin olisi tehty, mutta vuonna 1997 otettujen ilmakuvien perusteella se voisi olla mahdollista. Merkitsin kysymyksessä olevan ratalinjan mustalla katkoviivalla ja vihreillä nuolilla. Onko rata kiertänyt Lavianmäen, mutta jatkanut kuitenkin "uudelle" radalle? Jos se on, niin millä aikavälillä? Otsikko: Vs: Tottolan ratalinjat Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Heinäkuu 30, 2022, 21:39:01 Mitään faktatietoa aiheeseen ei ole, mutta voisi olettaa, että vuoden 1992 kartassa tuo näkyisi, jos sellainen olisi ollut:
https://vanhatkartat.fi/#13.77/60.33892/23.10454 Olisikohan kuitenkin kyseessä vain nykyisessäkin maastokartassa oleva tieyhteys tuonne tunnelille? Otsikko: Vs: Tottolan ratalinjat Kirjoitti: Juhana Nordlund - Heinäkuu 31, 2022, 10:19:39 Tämä oikaisu ei ole minulle sillä tavoin tuttu kuin jotkut Karjaan itäpuolella olevat oikaisut. Mutta osa isoista oikaisuista on otettu käyttöön kahdessa (tai jopa vieläkin useammassa) vaiheessa. Tässäkin voisi olla teoriassa se mahdollisuus, en vaan tiedä siirtyikö liikenne uudelle linjaukselle koko pituudeltaan yhdellä kertaa. Sen lisäksi jotkut rataoikaisut ovat toimineet esimerkiksi sepelinottopaikkoina ennen lopullista käyttöönottoa. Näin muistaisin ns. Kaatopaikan oikaisun osalta Porin radalla (yhteys uuden linjauksen suuntaan oli Äetsän suunnasta linjavaihteen avulla). Sinne oli pistoraide vanhalta linjaukselta jo jonkin aikaa ennenkuin itse oikaisu valmistui ja otettiin käyttöön. Kolmas vaihtoehto on Teemun esittämä näkemys, että tiepohja ei olekaan rautatiepohja, vaan esimerkiksi joku huoltotie tai työmaan aikainen tieyhteys. Varmaan on vielä muitakin vaihtoehtoja.
Otsikko: Vs: Tottolan ratalinjat Kirjoitti: Jukka Viitala - Elokuu 06, 2022, 08:22:22 Sorakuopan vaiheilla rata on kulkenut ainakin 3:ssa kohtaa jos nykyinen lasketaan mukaan. Eteläisin on peitetty/tuhottu, mutta se tuli vanhalta linjalta aika loogisesti eteläisten mäkien juurta pitkin, Tottolan soraharjanne työntyi nykyisestä reunastaan yli 200 m etelään päin suunnilleen nykyiseen ojaan saakka. Tunnelin kallio tuli kaiketi yllätyksenä vastaan, rata oli suunniteltu maaleikkaukseen, josta olisi saatu massoja muualle. Hautausmaata ei koskaan laajennettu kaiketi eettisistä syistä maaleikkaukselle varattuun ikkunaan.
Veikkaan, että rantaradalla olisi vain puolet tunneleista, jos Tottola olisi tehty leikkauksena. M-vaunujen liikuttelu oli suunnilleen ilmaista vrt tunnelin teko. Tottolan vanhalla soraraiteella on tuhottu rautatiehistoriaa oikein urakalla, suurin osa Porkkanoista (Dm8/9) paloiteltiin siellä. Toivottavasti tyhjistä holkeista saatu hyöty korvasi kustannukset. Otsikko: Vs: Tottolan ratalinjat Kirjoitti: Miika Rosendahl - Elokuu 06, 2022, 21:42:25 Hyviä havaintoja. Huoltotie on kuitenkin oikein vaihtoehto. Tunneli ja entisen sorakuopan halki kulkeva radan uusi linjaus otettiin nimittäin käyttöön samanaikaisesti. Näin uskaltaisin väittää.
Kuljin tuohon aikaan usein junalla Salon ja Helsingin väliä. Siirtymä uudelta linjalta vanhalle pätkäkiskoradalle olisi varmasti jäänyt mieleen. Perniötä ennen tällainen kohta oli juuri sopivasti herättämässä torkahtamaan ehtineen pääkaupungista palaajan. ”Porkkanaraastetta” ei tehty soramontuilla vaan vanhalla ratalinjalla Sirkkulassa, Salportin alueella. |