Otsikko: Retusaari ja Kronstatti (Kotlin ja Kronstadt) Kirjoitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 14, 2022, 15:36:28 Retusaari (Kotlin) ja Kronstatti (Kronstadt) - osa 1/4
Osa 1 pohjautuu ruotsalaiseen maantieteelliseen käsikirjaan vuodelta 1834 Osa 2 pohjautuu saksalaiseen kirjallisuuteen lähinnä ajalta 1894-1914 Osa 3 pohjautuu suomalaiseen ja venäläiseen kirjallisuuteen ja karttoihin 1920-1940 Osa 4 pohjautuu venäläisiin karttoihin ja rautatiealan kirjallisuuteen 1950-2020 Saarella on ollut laaja linnoitus- ja rakennusratojen verkosto, mutta ei koskaan julkista liikennettä hoitavia rauta- tai raitioteitä. Teksti on oheisessa 1-sivuisessa PDF:ssä ja muina liitteenä kartta 1930-luvulta ja kuva vanhasta linnakkeesta. Osat 2-4 tulevat lähipäivinä. Otsikko: Vs: Retusaari ja Kronstatti (Kotlin ja Kronstadt) Kirjoitti: Erkki Nuutio - Syyskuu 14, 2022, 18:42:44 Tämä on hyvää taustatietoa Retusaaren varhaishistoriasta :
http://www.kivennapa.fi/wiki/index.php/Retusaari Otsikko: Vs: Retusaari ja Kronstatti (Kotlin ja Kronstadt) Kirjoitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 15, 2022, 15:24:34 Artikkelini toisessa osassa kerrotaan Retusaaren ja Kronstattin rautateistä aikakaudelta 1841-1917 ja saaren muusta taustasta lähinnä vuoden 1894 tilanteessa. 1890-luvulla saaren raiteistojen pituus oli n. 45 km ja 1900-luvun alkuvuosina siellä oli neljä höyryveturia. Liitekarttoihin ei ratoja ole merkitty, harmi kyllä.
Itse artikkeli on 2-sivuinen PDF. Muut liitteet ovat - postikortti ratalinjasta pohjoisen kasarmin luona - asemakaavakartta vuodelta 1854 - Pietarin alueen kartta (Brockhaus n. 1894) - Pietarin alueen kartta (Baedecker, n. 1910) |