Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Ulkomaat => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 14, 2022, 15:36:28



Otsikko: Retusaari ja Kronstatti (Kotlin ja Kronstadt)
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 14, 2022, 15:36:28
Retusaari (Kotlin) ja Kronstatti (Kronstadt) - osa 1/4

Osa 1 pohjautuu ruotsalaiseen maantieteelliseen käsikirjaan vuodelta 1834
Osa 2 pohjautuu saksalaiseen kirjallisuuteen lähinnä ajalta 1894-1914
Osa 3 pohjautuu suomalaiseen ja venäläiseen kirjallisuuteen ja karttoihin 1920-1940
Osa 4 pohjautuu venäläisiin karttoihin ja rautatiealan kirjallisuuteen 1950-2020

Saarella on ollut laaja linnoitus- ja rakennusratojen verkosto, mutta ei koskaan julkista liikennettä hoitavia rauta- tai raitioteitä.

Teksti on oheisessa 1-sivuisessa PDF:ssä ja muina liitteenä kartta 1930-luvulta ja kuva vanhasta linnakkeesta. Osat 2-4 tulevat lähipäivinä.


Otsikko: Vs: Retusaari ja Kronstatti (Kotlin ja Kronstadt)
Kirjoitti: Erkki Nuutio - Syyskuu 14, 2022, 18:42:44
Tämä on hyvää taustatietoa Retusaaren varhaishistoriasta :
http://www.kivennapa.fi/wiki/index.php/Retusaari


Otsikko: Vs: Retusaari ja Kronstatti (Kotlin ja Kronstadt)
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 15, 2022, 15:24:34
Artikkelini toisessa osassa kerrotaan Retusaaren ja Kronstattin rautateistä aikakaudelta 1841-1917 ja saaren muusta taustasta lähinnä vuoden 1894 tilanteessa. 1890-luvulla saaren raiteistojen pituus oli n. 45 km ja 1900-luvun alkuvuosina siellä oli neljä höyryveturia. Liitekarttoihin ei ratoja ole merkitty, harmi kyllä.

Itse artikkeli on 2-sivuinen PDF.
Muut liitteet ovat
- postikortti ratalinjasta pohjoisen kasarmin luona
- asemakaavakartta vuodelta 1854
- Pietarin alueen kartta (Brockhaus n. 1894)
- Pietarin alueen kartta (Baedecker, n. 1910)