Resiina-keskustelu

Ajankohtaiset => Uutiset => Aiheen aloitti: jarkkovoutilainen - Joulukuu 30, 2009, 17:42:53



Otsikko: Proxion Oy:n mietteitä sanomalehti Itä-Savossa raideliikenteen tiimoilta
Kirjoitti: jarkkovoutilainen - Joulukuu 30, 2009, 17:42:53
Löytyy oheisten linkkien takaa:

http://www.ita-savo.fi/Etusivu/radalle_on_vaikea_p%C3%A4%C3%A4st%C3%A4_9792181.html

http://www.ita-savo.fi/scripts/edoris/edoris.dll?tem=lsearchart&search_iddoc=9800324

http://www.ita-savo.fi/scripts/edoris/edoris.dll?tem=lsearchart&search_iddoc=9800319

http://www.ita-savo.fi/scripts/edoris/edoris.dll?tem=lsearchart&search_iddoc=9795759

http://www.ita-savo.fi/scripts/edoris/edoris.dll?tem=lsearchart&search_iddoc=9792355


Otsikko: Vs: Proxion Oy:n mietteitä sanomalehti Itä-Savossa raideliikenteen tiimoilta
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 30, 2009, 19:25:43
Olen perehtynyt tämän illan aikana melko syvällisesti tuohon touhuun ja keskustellut aiheesta harrastajakollegoiden kanssa. Jokaisella oli poikkeuksetta sellainen mielipide, että viimeistään nyt tämä sekoilu monopoliasian jatkumiseen sai pisteen i:n päälle. Minusta Proxionin toimarin Petri
Puikkosen kommentti Itä-Savossa 22.12.2009 "VR:ssä häntä ärsyttää tsaarinaikainen ajattelumalli; meillä on kalustoa, voimme käyttää sitä näin ja näin, tulkaa kyytiin jos huvittaa. – Se on väärä lähestymiskulma. Pitää pystyä palvelemaan kysyntää asiakaslähtöisesti. VR ei näin toimi, ja mikä sen intressi olisi toimintatapojaan muuttaa, jos edelleen saa vielä suojamuureja ympärilleen." kertoo kaiken oleellisen siitä, mistä tässä hommassa on nyt ja mistä on ollut kyse.


Otsikko: Vs: Proxion Oy:n mietteitä sanomalehti Itä-Savossa raideliikenteen tiimoilta
Kirjoitti: Topi Lajunen - Joulukuu 30, 2009, 19:38:42
Toisalta, kuuluu vissiin vähän toimitusjohtajan toimenkuvaan etsiä ja kehitellä epäkohtia tulevan pahimman kilpailijansa toimista... :)


Otsikko: Vs: Proxion Oy:n mietteitä sanomalehti Itä-Savossa raideliikenteen tiimoilta
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Joulukuu 30, 2009, 19:50:18
Toisalta, kuuluu vissiin vähän toimitusjohtajan toimenkuvaan etsiä ja kehitellä epäkohtia tulevan pahimman kilpailijansa toimista... :)

Kumman firman toimarin, jos ei nyt puututa tuohon mun quoteen... ;-)


Otsikko: Vs: Proxion Oy:n mietteitä sanomalehti Itä-Savossa raideliikenteen tiimoilta
Kirjoitti: Oskari Kvist - Joulukuu 30, 2009, 20:33:51
Minusta tuossa Proxionin pitäisi kyllä vaatia itselleen LVM:ltä oikeus Pieksämäki-Huutokoski-Savonlinna-liikenteeseen, mikäli se oikeasti ryhtyisi hoitamaan sitä. VR ei edes pysähdy Huutokoskella, joten tuossa LVM:n ja VR:n sopimuksessa voi ehkä olla tulkinnanvaraa siltä kantilta katsoessa.

Niin, ja miten sitten JKV-laitteet hommataan kalustoon, ja mihin kalustoon, on sitten ihan kokonaan eri asia. Tuollaisella pienemmällä firmalla luulisi olevan taloudellisiä edellytyksiä tuollaiseen pienimuotoisempaan liikenteeseen, saada se ainakin osittain kannattavaksi, ja loput tuet hommata sitten kunnilta liikenteeseen.

Muuten, Jyväskylä-Äänekoski-liikenne olisi muuten erittäin hyvä markkinarako, VR:n henkilöliikenteen sieltä puuttuessa, mutta kun siellä liikenteen aloittamiselle on pari estettä, ensinnäkin kohtaamispaikkojen puute, nykyinen puutavaraliikenne vie kapasiteettia aika paljon, ja toisekseen se, että siellä ei taida olla laitureita enää. Joten kunnilta tai RHK:lta pitäisi saada laitureihin rahat, ja kohtauspaikkoja pitäisi lisätä, että tuollainen liikenne olisi ylipäätään mahdollista. VR:n ajattelumallilla tuolle rataosalle ei varmasti tule mitään henkilöliikennettä, mutta uskoisin, että Proxion pystyisi liikenteen aloittamaan, mikäli näitä kahta estettä ei olisi.


Otsikko: Vs: Proxion Oy:n mietteitä sanomalehti Itä-Savossa raideliikenteen tiimoilta
Kirjoitti: Perttu Karttunen - Joulukuu 30, 2009, 22:53:40
On se kyllä kumma että kurkun käyryysmitoissa kllä nuollaan eu-herrojen loppuopasteita kieli  ruskeena, mutta voi voi kun on kyseessä monopoli, sitten kyllä yritetään etsiä porsaan tai sittisontiaisen mentäviä reikiä ja viimeiseen saakka suojella asemaa. Kas kun se kilpailijahan voisi vaikka vahigossa palvella asiakkaitaan, mikä taito VR:ltä on loppunut vuoden 1995 jälkeen, nyt on taas tulossa hintoihin korotusta, odotan vaan sitä päivää kun eläkeläisiltä jne loppuu oikeus alennuksiin... Kyllähän VR.llä on kalustoa ja ammattitaitoista henkilökuntaa, mutta palveluasenne puuttuu, ei henkilökunnalta, ei todellakaan, vana se vika on siellä lahosssa (johto)portaassa.


Otsikko: Vs: Proxion Oy:n mietteitä sanomalehti Itä-Savossa raideliikenteen tiimoilta
Kirjoitti: Tunnus poistettu - Tammikuu 02, 2010, 01:23:22
On se kyllä kumma että kurkun käyryysmitoissa kllä nuollaan eu-herrojen loppuopasteita kieli  ruskeena, mutta voi voi kun on kyseessä monopoli, sitten kyllä yritetään etsiä porsaan tai sittisontiaisen mentäviä reikiä
Ei tämä välinpitämättömyys osaa EU-säädöksiä kohtaa mitenkään liity monopoleihin. Suomessa ollaan mallioppilaita EU:ssa paitsi niissä muutmassa asiassa, joissa syystä tai toisesta ei haluta olla. Joskus syy voi olla ihan järkeväkin (strategisesti tärkäen infran säilyttäminen omassa kontrollissa voisi olla yksi), joskus vain jonkun intressiryhmän sanalla on niin paljon painoa, että maksetaan mieluummin sakot ja jatketaan niin kuin ennenkin (esim. lintujen kvätmetsästys, muutamat luonnonsuojeluaiheet...)
Monopoliyritys, joka monopolitutensa ansiosta kahmii hyvät rahat yksytyisiin taskuihin on huono juttu. Valtion sataprosenttisesti omistama monopoli ei ole, päinvastoin, mutta silloin omistajalla pitää olla määräys valta sen monopolin tekemisiin. VR:n kohdalla on onnistuttu kasaamaan yhteen haisevaan läjään yksityisen yrityksen ja valtion omistuksen huonot puolet, niiden hyvien puolien hyödyntäminen ei kiinnosta ketään.

Harrastajien haukkuminen (mm. täällä) taas perustuu pelkästään tunteiluun, ei ajatteluun.