Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 29, 2022, 11:43:14



Otsikko: Lohjan satamarata ja sen liitännäiset
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 29, 2022, 11:43:14
Lisään tähän Lohjan satamarataa ja sen sivuhaaroja koskevasta aineistosta joitakin ehkä yleisemminkin kiinnostavia kohteita. Ensimmäisenä Lohjanvesistön Metsä Oy:n raiteisto.

Vanhat teollisuuslaitosten aluekartat ovat usein kuin taideteoksia. Tässä Lohjanvesistön Metsä Oy:n lautatarhan ja tehdasalueen kapearaideverkosto (raideleveys 900 mm). Kartta on piirretty silloin kun VR rakensi leveäraiteisen radan Lohjan asemalta Lohjan satamaan ja Lohjanvesistön Metsä Oy halusi oman raidehaaransa ja kapearaiteen risteävän. Lupa myönnettiin ja toteutettiin siirrettävällä raide-elementillä, joka siirrettiin tarvittaessa leveäraitesen raiteen päälle.


Otsikko: Vs: Lohjan satamarata ja sen liitännäiset
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Syyskuu 30, 2022, 14:50:25
Lohjan satamaradan rakennustyömaalla käytetystä kalustosta voidaan mainita, että

6 kpl vaunuja, kaato, jarrulla on siirrettiin Lahden-Heinolan rautatierakennukselle (10.1.1929, kirje n:o 162)
2000 m ratakiskoja, kap, työrait myös Lahden-Heinolan rautatierakennukselle
(vastaanottokuittaus joulukuussa 1928)
3595 m ratakiskoja, kap, työrait myös Lahden-Heinolan rautatierakennukselle
(vastaanottokuittaus tammikuussa 1929)
3 kpl kaatovaunuja, jarrulla (vastaanottokuittaus tammikuussa 1929)
6 kpl kaatovaunuja, ilman jarrua (vastaanottokuittaus tammikuussa 1929)
17 kpl työraidevaihteita, käytettyjä (vastaanottokuittaus tammikuussa 1929)
1 kpl resiina, ratamestarin, 3-pyör. lähetettiin Oulun-Kiehimän rautatierakennukselle
1 kpk rullavaunu, normaaliraiteinen lähetettiin Porin-Haapamäen rrs:lle
1 kpl höyryrana lähetettiin Porin-Haapamäen rrs:lle ( marraskuu 1929)
5 kpl kuluneita ja kelvottomia kaatovaunuja hylättiin ja lähetettiin Inhan Tehdas Oy:lle muun takorautaromun kanssa

Liitteenä on Lohjan sataman puutavararaiteen suunnitelma. Muistaakseni se oli lopullisessa versiossa hieman pidempi, mutta tässä kuvassa näkyy vasemmassa reunassa Lohjan Vesistön Metsä Oy:lle lähtevä sivuhaara.


Otsikko: Vs: Lohjan satamarata ja sen liitännäiset
Kirjoitti: Olli Keski-Rahkonen - Syyskuu 30, 2022, 19:26:13
Näiden karttojen esittämät raiteet löytyvät myös mm. Lohjan kaupungin ilmakuvasta v. 1937: https://karttapalvelu.lohja.fi/link/2vkzcu


Otsikko: Vs: Lohjan satamarata ja sen liitännäiset
Kirjoitti: Eljas Pölhö - Lokakuu 07, 2022, 15:36:43
Lohjan satamarata - AB Faner OY

AB Faner OY anoi VR:ltä lupaa omalla kustannuksellaan jatkaa rataa suunnitellulta päätepisteeltä omalle tehdasalueelleen ja rakentaa raideristeys oman kapearaiteisen ratansa kanssa. Lupa myönnettiin.

Kuva 1 esittää tilanteen vuonna 1959, jolloin alueelle oli jo valmistunut myös selluloosatehdas. Ote peruskarttalehdestä 1041.01 (1959).

Kuva IMG 7449 esittää valtion rakentaman raiteen suunnitellun päätekohdan tehdasalueen rajalla fiirman kapearaiteisen radan luona.

Kuva IMG 7461 esittää tehtaan pyytämän sivuraiteen reitin pisteeseen a., ennakkovarauksen lisäraiteelle (alareunassa) ja katkoviivoin tehtaan kapearaiteisen radan kulun.

Kuva IMG 7462 on merkkien selitys edelliseen ja myöhemmin toteutetun raidehaaran päätepuskurin tehtaan asuntoloiden luona..