Otsikko: Union Pacific 8444 syysk. 1980 Kirjoitti: Heikki Kellomäki - Lokakuu 10, 2022, 14:01:02 Asuin 1980-81 Coloradossa USA:ssa. Osavaltiossa oli paljon nähtävää niin Class 1 rautatieyhtiöiden normaaliraiteilla kuin kapearaiteisilla museorautateillä. Kuvasin niitä Super-8 kaitafilmille harrastelijatason kameralla. Tekninen laatu oli näillä edellytyksillä vaatimaton, mutta otosten arvo onkin kohteissa. Myöhemmin konvertoin filmit DVD:lle ja nyt mielenkiintoisimpia pätkiä videotiedostoiksi, joita tarkoitukseni on lähiaikoina jakaa kommentein varustettuna tällä keskustelualueella. Tässä ensimmäinen:
Union Pacific -rautatieyhtiö on suhdetoimintatarkoituksessa ja yleisölle tarkoitettuja nostalgiajunia varten pitänyt yllä vanhaa kalustoa. Vaunujen ja dieselien lisäksi höyryvetureina ovat tällä hetkellä (vuonna 2022) Big Boy numero 4014 ja Northern-pyörästöinen (4-8-4) FEF-3-sarjan pikajunaveturi numero 844, jonka numero ajanjaksolla 1962-89 oli 8444. Se numero sillä oli, kun kuvasin syyskuussa 1980 Denveristä Omahan suuntaan ajanutta nostalgiajunaa Koillis-Coloradossa Fort Morganin koillispuolella, jossa rata ja U.S. Highway 6 kulkevat rinnakkain. https://www.dropbox.com/s/h10t5pu7ktpi1zh/up%208444%20Sep%20-80.mp4?dl=0 Lisäkommenttina puhelin/lennätin avojohdot meikäläisiin verrattuina matalissa pylväissä. Näitä silloin vielä näki joillain radoilla, vaikka yleisempää oli, että oli korvattu varmaan maakaapeleilla/radiolla. En tiedä, mitä signaaleja johdoissa kulki. Rata oli kuitenkin CTC:n piirissä ja siihen liittyviä hopeanvärisiksi maalattuja laitekoppeja näki raiteen vieressä. Otsikko: Vs: Union Pacific 8444 syysk. 1980 Kirjoitti: Hannu Peltola - Lokakuu 11, 2022, 08:49:45 Wau, kiitos Heikki!!! Nyt oli mielenkiintoinen video! UP:n 844(4) on mielettömän upea ja videolla se myös sai työskennellä ihan kunnolla. Minulla on tavoitteena jossain vaiheessa päästä kuvaamaan tätä tai Big Boyta. Veturin lisäksi videolla vilahtaa vuoden -71 avo-Mustang, ei huono sekään!
Otsikko: Vs: Union Pacific 8444 syysk. 1980 Kirjoitti: John Lindroth - Lokakuu 11, 2022, 18:38:10 Hienoa työtä ,nämä nostalgiset otokset ovat aina kiinnostavia!
Otsikko: Vs: Union Pacific 8444 syysk. 1980 Kirjoitti: Eljas Pölhö - Lokakuu 11, 2022, 19:29:10 Nämä olivat aikoinaan kova sana pikajunissa. Yhden siivun pituus oli jopa 2250 km (jenkeillä oli nopea hiilien ja veden täydennysmahdollisuus). Suurin mitattu nopeus oli 177/178 km/h, joskin tavanomainen rajoitus oli 165 km/h. Mittausvaunun kanssa 915 metrijärjestemän tonnin kanssa (jenkeissä "yli 1000 tonnin juna") 1,3̭ ̭promillen vastamäkeen nopeus oli 147 km/h ja takaisinpäin asemaväli 164 km/h (lyhyt huippuhetki 177 km/h) [L.M.Vilain: La locomotive a vapeur et les grandes vitesses, 1972].
Otsikko: Vs: Union Pacific 8444 syysk. 1980 Kirjoitti: Heikki Kellomäki - Lokakuu 12, 2022, 10:41:12 Nämä olivat aikoinaan kova sana pikajunissa. Yhden siivun pituus oli jopa 2250 km (jenkeillä oli nopea hiilien ja veden täydennysmahdollisuus). Suurin mitattu nopeus oli 177/178 km/h, joskin tavanomainen rajoitus oli 165 km/h. Mittausvaunun kanssa 915 metrijärjestemän tonnin kanssa (jenkeissä "yli 1000 tonnin juna") 1,3̭ ̭promillen vastamäkeen nopeus oli 147 km/h ja takaisinpäin asemaväli 164 km/h (lyhyt huippuhetki 177 km/h) [L.M.Vilain: La locomotive a vapeur et les grandes vitesses, 1972]. Veturi poltti öljyä. Wikipedian mukaan oli 1944 valmistuessaan hiiliä polttava, mutta muutettiin öljylle 1946. Otsikko: Vs: Union Pacific 8444 syysk. 1980 Kirjoitti: Hannu Peltola - Lokakuu 12, 2022, 13:05:38 Hienoimmat H0-mallit FEF-3:sta löytyvät piensarjoina tuotetuista messinkimalleista. Nykyisin Broadway Limited tekee myös erinomaista messinki/muovi-hybridimallia, joka ei ole aivan törkeä hinnaltaan. Northernit alkavat olla H0-malleina varsin kookkaita, esimerkiksi UP:n FEF-3 on aika tarkkaan 40 cm mittainen. Minulla on kaksi GN:n S-2 -veturia ja yksi NP:n A-3 H0-malleina, ne ovat kooltaan FEF-3:n luokkaa.
|