Otsikko: 50 kV 60 Hz sähkörata erämaassa Kirjoitti: Heikki Kellomäki - Lokakuu 23, 2022, 14:36:00 Coloradon vuoden aikana kuului tietysti tehdä myös automatka perheen kanssa Grand Canyonille Arizonaan. Ilman tietoa radasta etukäteen ja täysin sattumalta osuin paikalle Koillis-Arizonan puoliaavikolla juuri, kun Black Mesa and Lake Powell Railroadin (BM&LP) lastattu hiilijuna lähti liikkeelle ja vastakkaisesta suunnasta tullut tyhjä juna ajoi lastaussilmukkaan. Siinä oli radan liikkuva kalusto lähes kokonaisuudessaan paikalla. Kuvauspaikka oli US Highway 160 noin koordinaateissa 36,55°N 110,53°W ja aika 13.6.1981. https://www.dropbox.com/s/ea9yaotyycb7lgq/bm%2Blp.mp4?dl=0 Tämä sähköistetty 126 km pituinen rata toimi vuosina 1974-2019 ja kuljetti kivihiiltä Colorado-jokeen padotun tekoaltaan äärellä Page-nimisellä paikkakunnalla toimineen 2250 MW lauhdutusvoimalan polttoaineeksi. Rata ei ole yhteydessä USA:n rataverkkoon, eli sen kalusto oli tuotu maanteitse. Normaalikokoonpanossa junia veti kolme 4500 kilowatin GE E60C-veturia (Co’Co’). Kuvaushetkellä yksi lähtevän junan sähkövetureista oli tosin korvattu dieselillä. Teknologiasukupolveltaan E60C vastaa VR:n Sr1:tä, mm. tasavirta-ajomoottorit. General Electric toimitti näitä vetureita erilaisina versioina ja erilaisille jännitteille muillekin asiakkaille mm. Amtrakille. Merkillisin oli 39 kpl EC60-2-veturin kauppa Ferrocariles Nacionales de Mexicolle. Näiden veturien käyttö loppui melkein alkuunsa, kun kyseinen linja yksityistettiin ja uusi omistaja purki ajolangan korkeiden konttikuljetusten tieltä. Vähän käytettyjä vetureita tuli halvalla myyntiin. BM&LP osti vuosituhannen vaihteessa 6 kpl korvaamaan ikääntyviä alkuperäisiä vetureitaan. Sähköjärjestelmä piti muuttaa 25 kV:sta 50 kV:iin. Tarkoitus on saattanut olla myös ajaa useammalla veturilla pitempiä ja siten harvempia junia. Siihen viittaa linkin juttu vuodelta 2001, joka kertoo radan ainoasta junasta (the railroad's single trainset) ja kuvituksessa on 4 veturia. Vielä lisää kuvia toisessa linkissä myös vuodelta 2001. http://www.trainweb.org/southwestshorts/bmlp.html http://algomacentral.railfan.net/bmlp.htm Otsikko: Vs: 50 kV 60 Hz sähkörata erämaassa Kirjoitti: Mikko Herpman - Lokakuu 24, 2022, 12:33:21 Mitä ilmeisemmin sähköistys on nyt purettu pois mutta rata on edelleen paikallaan mikäli jotain käyttöä olisi tulossa tulevaisuudessa...
Lieneeköhän kalusto myyty ja kuljetettu pois. Otsikko: Vs: 50 kV 60 Hz sähkörata erämaassa Kirjoitti: Heikki Kellomäki - Lokakuu 24, 2022, 13:59:25 Sähköistys tosiaan purettiin 2019-20, mutta raide jäi "to be evaluated for future use." Kun voimalan Navajo Generating Station purku myös aloitettiin 2019 ja esim. savupiiput kaadettiin 2020, kiskoilla tuskin koskaan tulee kivihiiltä enää liikkumaan. Vaikea kuvitella, että niihin maisemiin saisi turisteja houkuttelevaa elämysrataakaan. Kiskojen yli on kulkenut monta akselitonnia ja käyttöikää ei ehkä kovin paljon jäljellä. Varmaan romuksi menee, ellei jo mennytkin.
|